Lämpöaikakytkimen korjaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Lämpöaikakytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ostinpa tuossa vastikään itselleni Thesaabsiteltä lämpöaikakytkimen. Pari viikkoa meni, ja kapine oli tullissa. Hintaa tullien ja postien kera tuli noin 180e.

Auto oli kylmä, ja ruuvasin vanhan irti. Tippaakaan nestettä ei tullut ulos. Uusi paikolleen ja naps, auto käyntiin. Nyt oli sitten yksi lämpöaikakytkin, joka ei mennyt päälle ollenkaan, eikä mitään markkina-arvoa --> palasiksi.

Tee merkki liittimen asennosta messinkimutteriin. Viilaa liittimen ympäriltä varovasti (liitintä rikkomatta) messinkitaitos pois. Nitkuttele sievästi liittimestä ja vedä sisuskalut ulos. Nyt nähdäänkin syypää, eli sotkeentunut/vinoksi kulunut kärki. Samalla mitataan että ohut vastuslanka on ehjä ja liittimissä varmasti kiinni.

Sievästi hiekkapaperia kärjelle liuskaa vääntämättä, ja osa takaisin oikeassa asennossa. Se kosketinnasta on liuskassa toisella puolella isompi, se tulee luonnollisesti sitä toista liuskaa kohti. Sitten testataan toiminta kaasutohon, yleismittarin ja vesihanan kanssa.

Oikea liitin maadoittuu (0 ohmia messinkirunkoa vasten mitattuna), kun lämpötila on riittävän matala, ja avautuu kun lämpötila on tarpeeksi korkea. Se ei avaudu kokonaan, vaan siinä näkyy noin 150 ohmia.

Vasemman puoleinen liitin näyttää maata (messinkirunkoa) vasten huoneenlämmössä 36 ohmia, kuumana näytti jotain 75 ohmin luokkaa.

Jos kaikki on ok, tarkasti merkit kohdalleen ja haluamallaan tyylillä muoviosa takaisin kiinni, esim pikaliimalla tai pienillä epoksinastoilla (saa sitten joskus myöhemmin uudelleen auki).


Jos se ei paikoilleen asennettuna toimi ihan niinkuin piti, on lämpöaikakytkintä myös mahdollista säätää. Lämpöaikakytkimen mutterin kyljessä olevasta reiästä kun varovasti poraa/raapii muovit pois niin paljastuu ristipääruuvi. Toinen puolisko kytkinliuskasta (joka jäi messinkiosan sisälle) on toisesta päästään tällä pultilla kiinni. Sitä kiristämällä lämpöaikakytkin pysyy päällä kuumempana, avaamalla aukeaa aikaisemmin. Ruuvi oli melko tiukassa, itse lämmitin sitä nopeasti kaasulla niin aukesi. Tääkin kannattaa varmaan jollain liimata umpeen, kun on valmis, ettei säätö muutu itekseen ihan heti.

Kuvat on vähän suttusia, kun kännykällä napsin... Jospa nuista selvän sais ja jollakin säästyy toista sataa euroa :roll:

Edit: Tarkempiakin kuvia täällä
Viimeksi muokannut sarka, La Huhti 12, 2014 11:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Lämpöaikakytkimen korjaus

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Erinomainen postaus! En muista että olisin ikinä lukenut kenenkään korjanneen tätä, vaan systeemi on lähinnä korvattu painonapilla ellei ole jostain löytynyt toimivaa tilalle. Täytyykin testata omaan satkuun joutessaan...
Vastaa Viestiin