Pieni mutta ärsyttävä vika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja sarka »

Satkuun on nyt uusittu puola (bilteman sininen), virranjakajan kansi ja pyörijä, sytkäyksikkö, bougicordin johdot, tulpat, pakosarjan tiiviste + pakosarja ja putki, bensasuuttimet + kk-suutin, lämpöaikakytkin ja ohjauspaineen säädin. Seokset on säädetty ohjeiden mukaisesti mittarin kanssa, sytkäennakkokin on käyty kattomassa lampun kanssa kohalleen. Ei savuta, käy tasaisesti, ei hukkaa mitään nesteitä.

Kaikki OK jos on pakkasta tai reilusti lämmintä, mutta jos tämmösellä parin asteen lämmöllä menee kylmälle autolle vääntämään avaimesta niin monesti ekalla vaan hörähtää, toisella kertaa joutuu hieman sahaamaan ja sitten lähtee ja käy nätisti. Toisinaan tärähtää suoraan käyntiin ihan niinku kuuluukin. Mitähän seuraavaksi vaihtais...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
pete99
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Touko 03, 2008 23:04
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja pete99 »

jos on käytetty OP-säädin niin voi olla hapettunut jumiin,pitäs tarkastaa vastapaineet(kannattaa katsoa vaikka olis uusikin säädin) järjestelmästä -30 - +80 asteen välillä,varmuuden vielä vuoksi kk-suuttimesta johto irti,sitä ei tarvi kuin tosi kovilla pakkasilla jos silloinkaa
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja sarka »

Säädin on uusi, PCS:ltä. Luulin säästäväni 60e maksavan painemittarin hinnan tilaamalla uuden säätimen :lol:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä on seokset? Lautasen keskitys määräjakajassa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja sarka »

Mertmi kirjoitti:Mitä on seokset? Lautasen keskitys määräjakajassa?
Seokset säädettiin Alfamerin kirjan mukaan, eikä ollut mitään ihmeellistä. Ilmamäärälautanen on keskellä eikä takeltele.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Vaihda varoiksi vielä pa-suodatin. Sitten ei osaa muuta sanoa kuin (vaikka uusittu) lämpöaikakytkin, op-säädin tai määräjakaja...

Ja seokset siis säädetty pakokaasutesteriä avuksi käyttäen?

Vielä kun tietäisi, onko moottori rikkaalla kun ei lähde käyntiin.

Koska vika ei aina päällä, tuskin johtosarjan puolella vikaa.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja sarka »

900turbo3d kirjoitti:Vaihda varoiksi vielä pa-suodatin. Sitten ei osaa muuta sanoa kuin (vaikka uusittu) lämpöaikakytkin, op-säädin tai määräjakaja...

Ja seokset siis säädetty pakokaasutesteriä avuksi käyttäen?

Vielä kun tietäisi, onko moottori rikkaalla kun ei lähde käyntiin.

Koska vika ei aina päällä, tuskin johtosarjan puolella vikaa.
Joo, mittarilla katottu pakokaasut. PA-suodatin vois olla seuraava kohde...

Tuntuu olevan henkimaailman hommia kun välillä +5C lähtee ekalla ja välillä sammuu ja sahataan. Ilmankosteudesta ja tuulen voimakkuudesta en tiedä... :lol:


Mitäs eroa muuten on määräjakajissa, kun tallin nurkissa on yks turbosta otettu jakaja jossa on viis lähtöä (yks tulpattu)?

Entäpä tuo lisäilmaluisti, minkä muotoinen lovi on alkuperäisessä ja kuinka paljon se on nollakelillä auki? Liikeradan puolivälissä?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ex satkussa oli kanssa tuo käynnistys mysteeriö.
Ensimmäisellä starttauksella sai sahata vaikka maailman tappiin, oli keli mikä
tahansa.
Mutta jos starttasi niin että, pyöräytti moottoria kierroksen tms..
ja toisella laakista käyntiin.

En tiedä mikä mahtoi olla vikana, melkein kaikki siihenkin vaihdettiin, jakajayksikköä myöten.
Jotain puhetta oli painevaraajasta, mutta eipä sitä siihen vaihdettu.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja sarka »

9000CD23T kirjoitti:Ensimmäisellä starttauksella sai sahata vaikka maailman tappiin, oli keli mikä
tahansa.
Mutta jos starttasi niin että, pyöräytti moottoria kierroksen tms..
ja toisella laakista käyntiin.
Siis itellä se käynnistyy ja samantien sammuu eka starttauksella, eikä tarvi kun avainta näyttää. Sen perään sitte joutuu sahaileen että lähtee...

Löytyyköhän tuota paineakkua uutena mistään, onko tietoa?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Voit kokeilla paineakun mahdollisen vian vaikutusta siten että pistät polttoainepumpun releeksi tilapäisesti tavallisen releen, joka kytkee pumpun päälle aina kun virta on päällä. Tällä systeemillä pumppaat paineen systeemiin muutaman sekunnin ennen starttia. Jos auto toimii moitteetta niin paineakussa voi olla vikaa taikka sitten paine vuotaa jostain muualta pois systeemistä. Mahdollisia vuotokohtia on paineensäädin määränjakajassa, joku suuttimista tms. ja ilmeisesti pumpussakin on takaiskuventtiili, ettei pura painetta takaisin tankkiin.
pete99
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Touko 03, 2008 23:04
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja pete99 »

jaksaako polttoainepumppu pitää tarpeeksi painetta koko starttaus ajan ?
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja sarka »

Hyvä kysymys. Ei ole mitään tietoa, kuinka vanha tuo pumppu on. Mutta toisaalta eikös sen pitäs lähtee kovalla pakkasella yhtä huonosti käyntiin, jos vika on pumpussa :roll: Kuumana paineakku jaksaisi ehkä pitää paineen yllä ja siksi käynnistyisi normaalisti...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Ihan tuttuja oireita...
Eteenkin se on myrkkyä, että käynnistää auton kylmästä, ja siirtää toiseen paikkaan pihalla ja sammuttaa. Seuraavana aamuna käynnistäessä yrittää, jopa käy hetken ja sammuu. Tämän jälkeen saat sahata pitkän tovin ennenkuin käynnistyy.
Vikaa on myös etsitty, ja osia vaihdettu mutta tuloksetta.
Kyllä se lähtee, mutta sahata saa startilla tovin. Ainoa jota ei ole polttoaine puolelta vaihdettu on paineen tasaaja. Ehkä rutto on pesinyt :D .

Välillä taas vika poistuu, ja toimii niinkuin pitääkin. (ilmavuoto jossain heittää seoksen?)

Toimii kyllä muuten, ja lähtee käyntiin oli pakkanen mitä hyvänsä. Töissä voivottelivat, ettei sun autolle ole lämpöpaikkaa, ja pakkasta 30. Tuumasin, että mitäs tuosta, ei tuossa Saabissa ole lohkolämmitintäkään :lol: ...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja sarka »

Kokeilin kokeeksi litistää ilmamäärälautasen alla olevaa jousta tämän ohjeen mukaisesti http://townsendimports.com/Web/engine_f ... tsbpg1.htm
Läppä oli siis aiemmin ihan hitusen tuon pykälän yläpuolella, nyt aika lailla tuon kuvan mukaisesti, ehkä vähän alempana voisi vielä olla.

Vaikea sanoa lähtikö lähtiessä yhtään sen paremmin käyntiin, kun edellisen ajon jäljiltä oli vielä hieman lämpöinen, mutta 2km ajon ja kaupassa käynnin jälkeen hörähti, eikä lähtenyt parillakaan 10-15sek sahauksella käyntiin. Virrat pois ja hermosavut, jonka jälkeen tärähti tulille ekalla. Liikaa soppaa? Liian vähän ilmaa?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Pieni mutta ärsyttävä vika

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Toinen asia, mitä voit tehdä on ottaa ne suuttimet irti pitimistään kun olet sammuttanut auton ja nostaa ne jonkin kepin/tikun varaan niin että näet, tuleeko suuttimen nokkaan pikkuhiljaa touhutippa. Jos näin on, suutin vuotaa, ja silloin voi pensaa höyrystyä putkiin niin ettei kone sitten saakaan sitä kun laitat käyntiin. Samoin imusarjaan vuotanut pensa kastelee tulpan/tulpat.

Autoa näkemättä aikalailla mahdotonta sanoa enempää mutta älä nyt sokkona lähde osia ostamaan, se on kaikkein kalleinta remonttia.
Vastaa Viestiin