900 combin johtosarja

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23966
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

900 combin johtosarja

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli takaluukun osalta varsinkin.

oliko joku jippo jolla johto sarja irtoaa karmin luona tuntuu olevan tiukassa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 combin johtosarja

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Takalasinlämmittimen johdot varmaan harottaa vastaan( eihän liittimet ole tarttuneet lasinlämmittimen reikiin)?. Vedätkö johtoja sinne alaspäin ? Samalla kannattaa välillä työntää yläpään läpiviennistä nippua alaspäin, kun tuo lasin nurkka varmaan ja läpivienti harraa vastaan. Ees taas liikuttelemalla ne tais sieltä mahtua ja vaikka vähä koettaa kiertää nipusta, siten ne yleensä tulee.
Asentaessa taisin laittaa silikoniöljyä niin meni nippu helpommin ja toisella ohuella piuhalla vetäen .
Aika tiukat paikat siellä on johdoilla kulkea, mitä muistan kun omaanikin laittelin niitä paikalleen. Oli paljon vaikeampaa kuin irroitus.
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23966
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 combin johtosarja

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juuri viimeyönä muistin että missä hitossa se lasin johto oikein on.

sais peräkärryn sähköt viimeisteltyä,alkaa tuo rompetorikausi olemaan käsillä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 900 combin johtosarja

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Mitenkälie on asia, että pitääkö koko johtosarja vaihtaa kun meinoon tekniikanvaihdon tehdä (4d) -92vm 2.1i saabista --> 2.0t 16:seksi? T16:nen on -91vm. (5d)

Onko kaikki johdotukset jo valmiiksi silleen, että ei ole kuin vain iskeä kiinni boksien vaihtamisen jälkeen?
Muutoskatsastus ei varmastikkaan ole kovinkaan vaikea sitten?

Ajattelin päätyä tuommoiseen ratkaisuun koska kuitenkin on moottorit kummastakin purettava ja turbosaabissa se kori alakkaa olla senverran hapannut, että vähemmällä työllä saa hyvään kuntoon tulevan tekniikanvaihdon. Tämä siis joskus vuoden-kahden pääsyä vasta ajankohtainen.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 900 combin johtosarja

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Mr_Who kirjoitti:Mitenkälie on asia, että pitääkö koko johtosarja vaihtaa kun meinoon tekniikanvaihdon tehdä (4d) -92vm 2.1i saabista --> 2.0t 16:seksi? T16:nen on -91vm. (5d)

Onko kaikki johdotukset jo valmiiksi silleen, että ei ole kuin vain iskeä kiinni boksien vaihtamisen jälkeen?
Muutoskatsastus ei varmastikkaan ole kovinkaan vaikea sitten?

Ajattelin päätyä tuommoiseen ratkaisuun koska kuitenkin on moottorit kummastakin purettava ja turbosaabissa se kori alakkaa olla senverran hapannut, että vähemmällä työllä saa hyvään kuntoon tulevan tekniikanvaihdon. Tämä siis joskus vuoden-kahden pääsyä vasta ajankohtainen.
Omaan ogsatkuun tehtiin juuri vastaava operatio( vm -93:sta tekniikka vm -91:een. Johtosarjaa joutuu jonkin verran muuttelee(koska kyseessä muutos vaparista turboksi), en tiedä miten kun ei itte tehny. Huomenna olis muutoskatsastus, ei pitäis olla mikään ongelma, infoilen huomenna miten kävi...

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 900 combin johtosarja

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Muutoskatsastus 2.1 vaparista --» 2.0 T16 onnistui ongelmitta.

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 900 combin johtosarja

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Okei. Hyvä homma :) nii kyllähä jotaki muutoksia pitää tehdä, noh, näkköö sitte mitenkä.
Pitikö siitä olla teholaput esillä?
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 900 combin johtosarja

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Mr_Who kirjoitti:Okei. Hyvä homma :) nii kyllähä jotaki muutoksia pitää tehdä, noh, näkköö sitte mitenkä.
Pitikö siitä olla teholaput esillä?
Ei tarvinnu teholappuja ainakaan Hyvinkäällä.

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 900 combin johtosarja

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Okei. Selevä.
Mietin tuossa, että samalla jo lattaa isomman väljiähyn keulalle nii tulloo seki katastettuu samalla niin ei tule sanomista sitte jälkeenpäin.
Paremman dp:n tekee ja akun siirtää varapyöräkoteloon.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900 combin johtosarja

Viesti Kirjoittaja aero »

Se isompi IC voi sitten aiheuttaa tarpeen niille teholapuille, kun tekniikka ei enää ole vakio.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 900 combin johtosarja

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Joo niinhä se tietennii suattaa männä. Vakiona ku pittää, ainaki ulkosesti nii vähemmällä vaivalla sua leiman sitte.

Saa nyt nähä siirränkö ilmastoinninkin, vakkarin ja sähköikkunat ja -peilit myös. Ongelmia on niitten toimivuudessa koska auto seissyt pitkään taivasalla. Sähköt hapettunu vissii. Tähänpä rojektiin menee aikaa ennenku alotan ja jonkiaikaa menee jo pelkän turbomoottorin kunnostamiseen kun kaikki tiivisteet uusiks yms. :roll:
Mutta hyvä tietää, että sinällään ei oo ku heittämällä muutoskatsastettu. :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900 combin johtosarja

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Saabisti -77 kirjoitti:
Mr_Who kirjoitti:Mitenkälie on asia, että pitääkö koko johtosarja vaihtaa kun meinoon tekniikanvaihdon tehdä (4d) -92vm 2.1i saabista --> 2.0t 16:seksi? T16:nen on -91vm. (5d)

Onko kaikki johdotukset jo valmiiksi silleen, että ei ole kuin vain iskeä kiinni boksien vaihtamisen jälkeen?
Muutoskatsastus ei varmastikkaan ole kovinkaan vaikea sitten?

Ajattelin päätyä tuommoiseen ratkaisuun koska kuitenkin on moottorit kummastakin purettava ja turbosaabissa se kori alakkaa olla senverran hapannut, että vähemmällä työllä saa hyvään kuntoon tulevan tekniikanvaihdon. Tämä siis joskus vuoden-kahden pääsyä vasta ajankohtainen.
Omaan ogsatkuun tehtiin juuri vastaava operatio( vm -93:sta tekniikka vm -91:een. Johtosarjaa joutuu jonkin verran muuttelee(koska kyseessä muutos vaparista turboksi), en tiedä miten kun ei itte tehny. Huomenna olis muutoskatsastus, ei pitäis olla mikään ongelma, infoilen huomenna miten kävi...

IP
Yksi tutkintalinja vois olla sellainen että otat siitä luovuttaja-autosta konehuoneen johtosarjan eli sulake/releboksin kokonaisena kaikkine johtoineen siihen kohdeautoon ja moottorinohjauksen johtosarjan myös. Tätä perustelen sillä että siitä sulakeboksista lähtee kohti keulaa se kurkkutorven näkönen pötkylä jossa on kaikki tarvittavat johdotukset valmiina valoille, flektille jne. Toki ne saa kaiveltua sieltä luovuttajastaki esiin mutta koska kohteessa on ihan erilainen sytytysjärjestelmäkin niin saattas olla paljon helpompi niin. Se vain kannattaa kattoa että sielä sulakeboksissa olevat kolme isoa moninapaliitintä on samanlaiset. Ja varmaan sähkökaavio molemmista silmäin alle ku alkaa vakavammin suunnitteleen. Sillon aikoja sitten ku tuohon omaan rojektiin vaihdoin 8v kaasutinmoottorin tilalle 16v ruiskun mietin jälkiviisaana että sillä sulakeboksin siirrolla olis säästäny paljon vaivaa. Joutuhan siihen vetään sähköt bensapumpulle ynnä muuta hauskaa mutta nuorenahan sitä jaksaa vaikka mitä härdelliä :roll:
edit: Kaivoin Bentleyn piplian esiin ja kuinka ollakkaan niin 1991-1991 1/2 on niissä isoissa liittimissä 29 napaa ja 1991 1/2 jälkeen 33 napaa. Eli jos nyt Mr_Who:n autoissa on erilaiset ne liittimet niin töihin joutuu valitettavasti. Tai siis harrastaan perusteellisesti :mrgreen:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 900 combin johtosarja

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Kiitos vua vastauksista, minäpä kerron napaisudet kunhan asioihin perehdyn. No eipä se työ haittaa, kyllähä siihen tulee varmasti vaikka mitä sähköjuttua lisäksi, kun niitä tykkää joskus laitella. Nappistartti tulloo niin ei virtalukko kulu ja konepelti tulloo rallimalliksi sokilla, yms.. :wink:
Akku menee takakonttiin ja takapenkkejä ei ole(tätä pitää vielä miettiä).
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Vastaa Viestiin