ilmanvaihtoläppien alipaineventtiili imusarjassa - mikä osa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

ilmanvaihtoläppien alipaineventtiili imusarjassa - mikä osa?

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Satkun imusarjassa oleva ilmanvaihdon alipaineventtiili pitää kauheaa pihinää ja ilmeisesti aiheuttaa ilmavuodon, minkä vuoksi tyhjäkäynti on mitä on. Vaan kun en tiedä, millä nimellä tuota venttiiliä pitäisi etsiä tai tiedustella, on vaikea löytää uutta osaa tilalle. Onkohan tietoa, löytyykö tuota jollain nimikkeellä esimerkiksi Motonetin luettelosta tai ylipäänsä mistään?

Sama venttiilihän taitaa tuottaa alipaineen myös jarrutehostimelle, joten jarruosistako tuota kenties pitäisi hakea? Ilmanvaihtoläpät ja jarrutehostin kyllä molemmat tuntuvat toimivan mutta tuosta se vuotoääni kuitenkin kuulostaa tulevan...

Terveisin,
Tuomas
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: ilmanvaihtoläppien alipaineventtiili imusarjassa - mikä

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Ilmeisesti joko kysyin jotain tosi tyhmää :oops: , tai sitten ko. osaa ei mistään löydy ... vastausta kuitenkin kaipaan edelleen, mikäli jollakulla sellainen on.

--Tuomas
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ilmanvaihtoläppien alipaineventtiili imusarjassa - mikä

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hakuammuntaa. Olisikohan kyseessä takaiskuventtiili joka liittyy auton jarruservoon?

(nekun saattavat suhista ja pihistä.)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: ilmanvaihtoläppien alipaineventtiili imusarjassa - mikä

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Voipi ollakin, ko. palikastahan menee alipaineletku sekä jarrutehostajaan, että ilmanvaihtoläpille. Suhina ja pihinäkin voivat jopa kuulua asiaan mutta sen verran jatkuvaa ja voimakasta tuo on, että katsastajakin äänen jo viime vuonna huomioi. Ja tyhjäkäynti autossa on todella huono lukuisista muista korjauksista huolimatta, joten tuosta sitä syytä nyt koetan löytää, kun muutakaan ilmavuotopaikkaa ei vaikuttaisi (kuulostaisi) olevan...

--Tuomas
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: ilmanvaihtoläppien alipaineventtiili imusarjassa - mikä

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Niin ja se vielä, että sikäli mikäli kyseessä on nyt tuo edellämainittu takaiskuventtiili, niin milläköhän nimellä sitä voisi esimerkiksi Motonetin tai jonkun muun varaosakauppiaan luettelosta löytyä :?:
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: ilmanvaihtoläppien alipaineventtiili imusarjassa - mikä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko vuotava osa se muovinen alipaine lähtö vai vain sen juuressa oleva kumitiiviste. tiivisteen löytää motonetistä ja álipaine lähdön saabin tiskiltä tai purkaamosta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmanvaihtoläppien alipaineventtiili imusarjassa - mikä

Viesti Kirjoittaja jus »

Lämppärin läppien alipainejärjestelmän takaiskuventtiili on alipainesäiliön päädyssä matkustajan puoleisessa lokasuojassa. Sieltäkö se pärinä kuuluu? Venttiilin voi saada purettua ja puhdistettua. Alipainesäiliölle haarautuvan letkun voi vianrajausmielessä tilapäisesti irrottaa imusarjan nipasta ja tulpata. Lämppärin läppien säätö ei tietenkään toimi silloin kun alipainetta ei järjestelmässä ole, mutta jos pärinä näin loppui, vika saatiin paikallistettua lämppärin alipainejärjestelmän suuntaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: ilmanvaihtoläppien alipaineventtiili imusarjassa - mikä

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Kovasti kuulostaisi, että tuo alipainelähtö olisi kyseessä ... imusarjassa kierteillä kiinni oleva pylpyrä jossa on putkimainen muovitappi (joku ylialipaineen helpotusaukko kenties?) sekä alipaineletkun lähtö. Eli ilmeisesti merkkiliikkeen tiskille tulee asiaa, eipä mitään tuon kaltaista tosiaan ole tähän mennessä muualta vastaan tullut, purkamolla tosin ei ole tullut vierailtua.

--Tuomas
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: ilmanvaihtoläppien alipaineventtiili imusarjassa - mikä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

se alipainelähtö on vain kumitiivisteellä kiinni imusarjassa ja lähtee suoraan vetämällä pois.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: ilmanvaihtoläppien alipaineventtiili imusarjassa - mikä

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Ok... siis imusarjassa on tosiaan tuollainen kumitulppa, joka on kiinni samassa alipaineletkussa kuin tämä mainitsemani osa... tämä on kuitenkin kierteellä kiinni lähellä sylinterinkantta... eli järjestys on:

1. Kierteellinen "pylpyrä" imusarjan keskellä, lähellä kantta - pylpyrässä kaksi vihreää nokkaa + nokaton reikä. Toisessa vihreässä nokassa kiinni alipaineletku, toinen letkuton.
2. Alipaineletku menee toiseen, kumiseen pylpyrään, joka on painettu imusarjan oikeanpuoleiseen reunaan. Letku haarautuu tästä kumipylpyrästä ilmanvaihtoläpille ja jarrutehostajalle.

Etsimäni on siis tuo ykkönen, josta suhina mielestäni kuuluu ... toki voivat vuotaa vaikka molemmatkin. Ajattelin tuon kierteellisen tänään ruuvata irti ja katsoa, millainen tiiviste siellä on alla...

--Tuomas
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmanvaihtoläppien alipaineventtiili imusarjassa - mikä

Viesti Kirjoittaja jus »

Imusarjan keskellä oleva pylpyrä lienee EGR: n termostaatti. Se lakkaa suhisemasta kun irrotat siitä toisenkin letkun. Jos sen termostaaatin ruuvaa irti imusarjasta, tulee jäähdytysnestettä ulos. Tulppaa sitten se irrottamasi letku sieltä lähtöpaikan luota.
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: ilmanvaihtoläppien alipaineventtiili imusarjassa - mikä

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Jaa, onkos '87 kaasarikoneessa tuo EGR ollut jo? Ja mihinkähän siitä toisesta, letkuttomasta liitäntäkappaleesta sitten oikeastaan letkun pitäisi mennä? Tähän kyseiseen yksilöön on jonkin aiemman omistajan toimesta vaihdettu Pierburgin tilalle vanhempi Strömbergin kaasari, joten lieneekö toinen letkukin lähtenyt pierupurkin mukana?

Haku EGR-hakusanalla foorumilta kyllä näyttää kertovan useammankin eri ketjun kautta, että rikkinäinen venttiili voi hyvinkin olla imuvuodon syy - mutta mikäli se itse venttiili vuotaa, riittäneekö letkuliitäntöjen tulppaus korjaukseksi, vai täytyykö tilalle ruuvata jokin vuotamaton kappale jäähdytysnestepaosta huolimatta?

--Tuomas
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmanvaihtoläppien alipaineventtiili imusarjassa - mikä

Viesti Kirjoittaja jus »

http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19608

Kuvassa EGR-venttiili on numero 1, EGR:n termostaattiventtiili on numero 5.

Irrota kaikki letkut termostaattiventtiililtä ja tulppaa kaasarin tyvessä EGR:ää varten oleva letkunippa (jos sellainen siinä on). Vaihda EGR-venttiilin tiivisteen 3 tilalle umpinainen levy. Näin EGR tulee poistetuksi käytöstä eikä vuoda enää ilmaa vaikka joku osista olisikin rikki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin