Saab 900iA Nykii

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Lueskelin noita kirjoituksia , mutta omaan silmään ei osunut sitä oikeaa viestiketjua.

Eli Saab 900i A 89´´ 345tkm
Nykii/puutuu n.1s pituisia max
Olevinaan käy vähän nyppien.
Muuten ihan ok , mutta tuossa kun ajelee menemään niin vähän pelkoa persuksiis jos sammuu kokonaan?

Seuraavia osia vaihdettu 200tkm ajetusta purkuautosta:

Sytkäpoksi
Puola

Uutta:

Tulpanjohdot (bosch)
Ja uudet tulpat
Virranjakajankansi

bensapumppu alkuperäinen ja on muutaman kerran mennyt pumpun rele (kätsähtänyt liittimistä)
Voisinko olettaa punpun olevan menossa , vai voisiko tuon aiheuttaa jokin muu osa?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

konessa on melko varmasti imuvuoto jossain alipaineletku, öljykorkki, huohottimen letku, virranjakajan alipainen kello, lämmityslaiteen säätimet ja kaikki muu mihin imusarjan alipaine voi vuotaa kannataa tarkastaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Alipaineletkut tarkistettu ja aikalailla kaikki uusittu.
Ei ainakaan havaittuja vikoja tai vuotoja.

Tuon polttoainepumpun releeltä on mennyt mustaksi aina tuo nasta 87 eli kaiketi polttoainepumpun virtanen?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pyörijän vika teki minun 99:ssä aikoinaan sellaisen tempun, että tuntui kuin joku kävisi kääntämässä ajovirrat pois ja päälle hetkittäin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja Ransu »

No niin uusi pyörijäkin vaihdettu...
Nyt pikku koeajolenkki...
Katotaan mitä tekee...
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Vaihdoin ennen lenkkiä vielä tuon 345tkm olleen bensapumpun 200tkm pyörineeseen.
Sitte kysymys?

Käykö tuollainen laite ilman mittaristoa? Lähteekö mittaristosta siis ohjain signaalia minnekkään vai vasstaanottaako se pelkästään?
Nimittäin tuossa kierrosluku mittari välillä toimii ja välillä ei...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Laturi ei lataa jos latausvalo ei ole kytketty. Mikään muu mittaristossa ei ole kriittinen auton toiminnan kannalta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Ok.. Lähinnä mietiin tuota polttoainepumppua että mistä se saa hetätteen ruveta pumppaamaan?
Virtalukko ja rele, mutta onko muuta?

Sitten se muuten toimii hyvin , mutta kuuluuko se naksuminen asiaan?
Pumppu pyörii nätisti , ja siitä kuuluu naks naks naks tasaisesti.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Niin ja tuon polttoainepumpun releen nasta 87
Joka on mustunut... ja näyttää vähän lämpöjäkin ottaneen.

Voiko tuon aiheuttaa väsähtänyt polttoainepumppu vai maavika?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bensapumpun rele saa herätteen sytytysmoduulilta. Kierroslukusignaali jakautuu kierroslukumittarille ja bensareleelle. Joitakin tapauksia on ollut että ensin kiekkikello sekoaa ja sitten lopulta kone ei kierrä enää yläkierroksilla. Sytkämoduulin vaihto voisi olla kokeilemisen arvoinen temppu. Käyntihäiriö ja kierroslukumittarin temppuilu saattaa liittyä toisiinsa.

Huono kontakti mustuttaa liittimiä, ensiapuna puhdistus ja kiristys. Joitakin elektroniikkaa sisältäviä releitä olen tinannut uudelleen. On mahdollista että releeseen tulee sisälle kylmäjuotos tärinän aiheuttamana... Jos sulake on oikeaa kokoa, sen pitäisi palaa ennenkuin muut osat ottaa kipeää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Tosiaan tuo Sytkäpoksi on purkuautosta 200tkm ja rele , pumppu samoin.
Tuon kierroslukumittari toimii välillä ja kun kojelautaan tai mittariin kopsauttaa niin alkaa pelaamaan..
Joten mittari ittesänsä on finaalissa.
Johtuen varmasti siitä , että juuri kierrosluku mittarin yläpuolella oleva mittariston valojen poltin tai sen ympäristö on sulanut kun joku on käyttänyt 3w polttimon sijasta 5w polttimoa.

Tämä saattaa olla syy tuon mittariston vikomiseen.
Mutta jos singnaali menee polttoainepumpun releelle ja rinkimittarille niin voihan tuolla olla joki syy/ yhteys tuon naksumiseen?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja jus »

Kokeile käyttää pumppua antamalla jatkuva sähkö pumpulle ohi releen. Jos pumppu naksuu silloinkin, niin syy ei ole mittaristossa, releessä tai sytytyksessä. Liekö käynyt roska pumpun rattaiden välissä tms.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Nyt vaihdettu Pumppu, sytkäpoksi, virranjakajankansi , pyörijä, tulpanjohdot , tulpat, puola...

Ja huomannu , että tuo nykiminen ilmenee lämpöisenä.
t16/900i
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Heinä 29, 2010 17:24
Paikkakunta: Nakkila

Re: Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja t16/900i »

Taas kerran kysymys onko tuo 8V vai 16V moottorilla ja onhan maadoitukset kunnossa siinä akun vieressä iso nippu maa johtoja ?
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Saab 900iA Nykii

Viesti Kirjoittaja Ransu »

8v K-jetronikki
Ja tuo akun vieressä oleva maadoitusnippu on putsattu ja tehty uusiksi.
Vastaa Viestiin