Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

keisari kirjoitti:Silloin ei ollut muissa 900:sissa, muistaakseni tuli vakioksi -91 vuodesta etiäppäin :D
Ei ainakaan mun MY93 i16 2.0:ssa ole vakaajia.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jos on MY93 niin on tuotu uutena Ruotsista, ja niissä perusmallit karsittiin suunnilleen äärimmilleen verohyödyn menetyksen kompensoimiseksi.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Special
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Marras 26, 2015 20:40

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja Special »

Useissa viesteissä huomaa , ettei kirjoittaja ole asiaan perehtynyt.Aletaan puhua bemareista Saabin sivuilla.Rautalangasta väännettynä:Saabin T 8 special mallia valmistettiin Uudenkaupungin tehtaalla v.1989 ja se on kaikilta varusteiltaan Aero,mutta moottori on B 201 ja vakionopeussäädin puuttuu.Itselläni on tällainen auto ja sen kerran purkaneena ja uudelleen kasanneena tunnen auton perinpohjin. Verhoilun alta löytyneissä tehtaan varustekeräilylistoissa lukee kaikissa Aero ja B201 .Maahantuontikatsastuksen yhteydessä saatiin auton tiedot suoraan tehtaan tiedostoista eikä minun tarvinnut hankkia vaatimuksenmukaisuustodistusta.Vielä sanoisin,että ei voi verrata i malleja turboihin ,koska turbo-malleissa on aina vakaajat mollmmissa päissä.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja ristos »

Mielenkiintoisia mielipiteiden ja tiedon vaihtoja tästä aiheesta!? Jotta soppa valmistuisi, niin muistanette ajan kun Aero katosi? Kun GM tuli vuoden 1992-1993 Saabin elämään mukaan, niin Aero merkinnät "katosivat"! GM ei antanut enää Saabeja merkitä Aeroiksi ja niin vuoden osa 1992 puolella valmistetuista Aeroista tulikin 900 Turbo S malleja. Saab aloittaa aina lomien jälkeen seuraavan mallivuoden autojen valmistuksen ja niin autot olivatkin näitä Turbo S merkinnöillä olevia 1993 mallin autoja! Nämä viimeiset Turbo S autot tehtiin Ruotsissa.

Tämän minun oma Turbo S autoni konepellin takareunassa on pieni Saab merkki! Se ei kuulu tämän auton perusvarustukseen, vaan se on minun lisäämäni. Vuoden 1993 malleissa ei enää tuota merkkiä ollut vaikka se aiemmin Aeroissa olikin. Pitäisi oikeastaan ottaa ne pois! :D No, ehkä sitten ensi keväänä.

Kuva

Kuva

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Kaikissa Turbo-malleissa ei ole vakaajia molemmissa päissä. Käsittääkseni ensimmäinen malli johon vakaajat asennettiin tehtaalla oli vm. 1984 Turbo16 aero. 16-ventiilisissä aeroissa vakaajat on olleet aina, "tavallisista 16v turboista en tiedä. Myös i16-malliin (joka tuli markkinoille 1989) kuului vakaajat vakiona (isälläni oli tuollainen auto aikanaan), samoin 2.1-litraisiin ja ässiin. Normaaleissa kasiventtiilisissä turboissa sen sijaan ei tainnut vakaajia olla vakiona koskaan (special-mallista en tiedä). Veljelläni oli aikanaan vm. 1988 kasiventtiilinen turbo johon asennettiin vakaajat jälkikäteen.

Nuo kallistuksenvakaajat parantavat ysisatasen ajo-ominaisuuksia huomattavasti.
Matti
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja ristos »

Juuri näin asia oli kuten MattiR kirjoittaa. Itselläni ei tuolloin ollut turboja, mutta kun 2,1 :set tulivat, niin pääsin myös vakaajista nauttimaan oikein kolmessa autossa. :D Ne todellakin paransivat ajo-ominaisuuksia paljon.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja keisari »

Niin... muuta en osaa sanoa kun että esitteissä 87-88-89 lukee erillisrivillä viellä Aero ja Cab kallistuksenvakinmet 8O . (ei turbo -16)
Ristkokselle vielä tiedoksi että tuo pieni " saab-scania " on vakiona ainaksin Aeroissa ja Cabissa kun katsoo näitä esitteitä mitä minä olen vaalinut ja haalinut.
Sitten jos sitä ei löytynyt enää -92 tai -93 mallista en tiedä. :? Esitteeni luppu -91 vuoteen.
Tämä Aeron nimen "poisto" johtui siitä että GM oli jo käyttänyt Aero nimeä USA:ssa omaan VESSAAN :lol:. SPG nimeä käytettiin jenkeissä.
Turbo S oli minusta vähän Haettu nimi kun sitä oli jo käytetty 99:ssä kun sitä sai silloin ns. viri versiona, vesi suihkulla joka alensi koneen lämpöä ja nakutusta ja lisäsi täten auton tehoja... (bosch on kuulemma keksinyt sen taas, VAU :mrgreen: )
Mutta äny wei AERO on AIVAN mahtava ajaa, saa minut hyvälle tuulelle joka kerta :D kun TURBO potku lähtee 3 - 4- 5 vaihteella, UPEETA MAHTAVAA.
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja ristos »

Et tainnut lukea oikein tarkasti kirjoittamaani tekstiä? Tuo pieni Saab-teksti konepellin takareunasta poistui samaan aikaan Aero merkintöjen kanssa. Tuo teksti oli vielä -91 malleissa ja joissakin alkuvuoden 1992 koreissa, mutta kun mallivuoden 1993 autoja ilman Aero merkintöjä ryhdyttiin tekemään, niin myös tuo pikkuinen Saab teksti poistui. Minulla on nuo viimeisten 1992-93 vuosien esitteet ja tietysti tämä AUTO. :D

Minä kun olin silloin tottunut noihin Saab-merkkeihin, laitoin ne tuohon autooni! Nyt olen kuitenkin ajatellut ne poistaa.

Muistelen noita menneitä aikoja ja mielestäni Aero merkintä oli ollut aiemmin GM:llä Opelin jossain mallissa. Kun GM Sitten tuli Saabin omistajaksi sehän sai tehdä mitä halusi!? 8O
GM teki Saabin kehittelyn esteeksi monta muutakin inhotekoa! Saabin insinöörit olivat tehneet valmiit suunnitelmat 4-veto Saabin valmistamisesta ja tehneet myös koeautonkin! Se ei sopinut, että Saab on nelivetoinen ennen Opelia ja niin sitten varmasti Saabin inssien tukemana tehtiinkin ensin neliveto Opel. :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja keisari »

No niin nyt tajusin olisi heti pitänyt ottaa Silmät käteen. Kiitos Ristos huomautksesta. :D
Kuten allekirjoituksestani näet niin vähän merkin erikoisuuksilla mennään 8O
Aeroni on "käytännössä uusi" sillä melkein kaikki on vaihdettu uuteen tai "tuorenpaan" osaan, koneesta ja vaihteistosta alkaen.
Paras ostos oli kyllä Bilsteinin B6 iskarit ja uudet jouset!! :mrgreen:
Mutta tää neliveto oli kyllä GM yksi suuremmista mokista ja turpaan tuli TAAS SAABille :cry:
Oma XWD on aivan TAUTINEN ajokki.
En oikein osaa kuvailla sitä silitysrauta menoa kun auto vaan on tiessä kiinni 8)
Vaimon NG 9-5 taas on executive tason menopeli josta HÄN ei luovu... muuta kun silloin kun MINUN pitää se tankata :evil:
Mutta kohta menee AERO taas talvi unille ja uudet michelin primacyt alle jotta uni maittaa :)
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hyvältä tuo perheesi kokoelma näyttää! :D Minäkin olen näitä Saabin eri malleja tallissani tässä vuosien varrella pitänyt aika monta, sanoisko että ihan liian monta. Nyt olen kuitenkin keskittynyt näihin hieman iäkkäimpiin ns. "Oikeisiin Saabeihin" :mrgreen: Vaikea on sanoa, mikä on se suosikki? Suosikki vaihtelee päivästä toiseen, mutta olkoon tänään vaikka tämä joulukuun kalenteriauto 1993 Saab 900 Turbo S :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja HEV »

Minulla ei ole mitään tietoa kallistuksenvakaajista, mitä ei olisi jo paremmat tietäjät yllä kertoneet, mutta kaksi selkeää muistikuvaa niistä on. Ensimmäinen VM:n Aero -84:n koeajoselostuksesta, jossa alustaa (vielä 10mm laskettu Turbosta) ylistettiin ja vakaajien lisäämisestä kerrottiin. Toinen ihan lehtimainoksissa i16 2.1 Classic, eli -93 vm, mainittiin vakaajat.

Itse lisäsin T8 -83:eeni vakaajat joskus 90-luvun alkupuolella (oikein lisävarustesarja Mäkelän Autosta pulttisarjoineen ja asennusohjeineen). Etuvakaajan pujottelu paikalleen olisi ollut vaikea arvata ilman ohjeita, mutta kun lopulta ajoin ensimmäiset metrit ulos silloisen työnantajani autohallista Teollisuuskadulla tiukasti kääntyvää ja pitkää tuttua ramppia, tuntui kuin auto olisi kallistunut kaarteessa sisäänpäin!! Alusta tuntui myös jäykemmältä normaaliajossa (mitä se tavallaan olikin, kun kaikista epäsymmetrisistä joustoliikkeista osa meni nyt molemmille jousille) - hieno muisto itselleni :D
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja Suomik »

ristos kirjoitti: Tuo pieni Saab-teksti konepellin takareunasta poistui samaan aikaan Aero merkintöjen kanssa. Tuo teksti oli vielä -91 malleissa ja joissakin alkuvuoden 1992 koreissa, mutta kun mallivuoden 1993 autoja ilman Aero merkintöjä ryhdyttiin tekemään, niin myös tuo pikkuinen Saab teksti poistui
Oletko, Risto varma, että tuon pienen Saab-tekstin poistuminen on Aero-sidonnainen juttu ensinkään? Voisiko olla, että se poistui noihin aikoihin 900:n konepellistä ylipäänsä? Mielestäni sitä ei ollut esim. viimeisen vuoden Classic-editiossa, eikä ehkä muissakaan myöhemmän mallin muovikapseleilla varutetuissa (eli M92-93).

Aeroissahan ainakin alkuun oli muiden turbojen tapaan se iso turbo-teksti konepellin reunassa, myös vielä viistokeula-aikaan. 1990-luvulle tullessa siitä ilmeisesti luovuttiin. Useinhan se on jossain kohtaa elämää autoista poistettu, joten sen olemisen tai olemattomuuden perusteella on toki vaikea vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja ristos »

Totta varmasti puhut. Kyllä noiden viimeisten Saabien kohdalla merkinnät muuttuivat aika tiuhaan. Kun autoa ei muuten enää paljon muutettu, niin ainakin merkintöjä muuteltiin! :D

Tuon vuoden 1993 esitteessä ei enää ollut missään OG 900:sen mallin konepellin takareunassa mitään merkkejä. Todellakin aiemmin oli tuossa konepellin sivussa pitkään tuo iso TURBO-merkintä!

Tässä alkaa jo tämä oma pää hourehtimaan mitä sattuu, kun näitä vuosirenkaita kertyy "kiihtyvällä vauhdilla"! :lol: Pitäisi jo varmaan hiljentää tätä vauhtia, mutta kun tämä Saab-muisteleminen on aika hauskaa, niin joskus tulee edelleen oltua mukana näissä muisteluissa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Onhan niissä tänäänkin siinä turbo-merkin kohdalla merkintä mutta se on vaan ruoste tai reikä. :D :D
Vastaa Viestiin