Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja AZP »

En tiedä mitkä Trafin ohjeistukset on noista mallimerkinnöistä, mutta mielestäni niitä ei pitäisi tekniikkavaihdosten yhteydessä tehdyissä muutoskatsastuksissa mennä muuttamaan. Suomessa on muutama oikeustapaus ollut huijauksista, joissa on myyty autoa jonain mitä se ei oikeasti ole alunperin ollut, ja näissä tapauksissa pelissä on ollut mukana myös rekisteriotteiden tietojen virheet sekä huijareiksi leimattujen myyjien aito vilpittömyys.

Muutoskatsastettu auto muuttuu osaamattoman ihmisen käsissä helposti aidoksi tavaraksi ihan inhimillisten virheiden vuoksi. Kuolinpesän tallista löytyy vaikkapa kovasti M3-bemaria muistuttava auto, jossa lukee otteessakin että BMW M3. Autoista mitään tietämätön perikunta pistää sen myyntiin M3:na ja joku innokas lippispää ostaa sen. Kun käy ilmi että kyseessä onkin korivaihtoinen 316i, niin siitä se riemu ratkeaa. Kuolinpesä on jo jaettu eikä ympäri maailmaa asuvilla pesän osakkailla ole asiaan tietenkään mitään sanottavaa. Ja taas on Karpolla asiaa.

Meillä on Suomessa sellainen kanta korinvaihtoautoja, että soisi Trafin olevan tarkkana siitä, että auton identiteetti pysyy viranomaisten rekistereissä alkuperäisenä. Rakenneltu kutoskoneinen Valiant ei muutu oikeaksi Hemi-Cudaksi korinvaihdolla, vaikka kaikki oikeat palikat autosta löytyisikin. Otteessa pitäisi tällöin lukea Valiant. Asiat osaavalle autoharrastajalle väärennösten ja korinvaihtojen tunnistaminen on ihan mahdollista, mutta isolle osalle porukkaa ei.

En siis kritisoi KaSia tästä muutoskatsastuksesta. Mielestäni on hienoa että täällä pykälä-Suomessa saadaan vielä hauskoja asioita läpi nihkeän viranomaisseulan. Itsekin olen tuon Oldsin muutoskatsastanut isolohkolle ja muistan miten hyvä fiilis tuli sen onnistumisesta. Otteessa on isolohkon iskutilavuus, mutta mallimerkinnässä lukee edelleen ihan oikein diesel.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Vaikka näitä viranomaiset tekisivätkin
niin miten ihmeessä joka kylällä ja kaupungissa
oleva katsuri on ja voi olla, saatikka voidaan edes edellyttää
Saab- tietämystä esim.ks. asiasta?? Kun vaikkapa tuo M3 tai aero
jo pelkästään vaatii kumminkin jo laatunsa tietoa millä kriteereillä näitä on ja
ollaan valmistettu.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

En ole mooritzin kannasta nyt ihan varma, mutta nimen omaan katsurihan se muutoskatsastuksen yhteydessä näkee ne alkuperäiset paperit, joista tiedot pitäisi siirtää sellaisenaa uusiin papruihin, joissa on vain muutosprosentti mainittu. Eihän auton alkuperäisen identiteetin häivyttämisessä katsurin toimesta ole mitää järkeä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
KaS
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 09:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja KaS »

tommij kirjoitti:Ei taida montaakaan 89 Aeroa olla Odoardon harmaana ja kokopunaisella nahkasisustuksella.
Helvetti nythän mulla on siis todellinen harvinaisuus, mutta älkää pelätkö en myy tätä, eikä tästä mulle kuitenkaan jää rahallista hyötyä vaikka myisin, on tuo kattila jo maksanut enempi kuin moni AITO AERO joten nyt jää aikaa lisätehon kaivamiseen. Kiitos!
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5349
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja VKe »

KaS kirjoitti:Niin tämän auton paperissa on alunperin ollut seuraava merkintä
LTJ-mallimerkintä 900T8 AERO-SPECIAL moottorin teho 103KW
nyt
LTJ- mallimerkintä 900T16 AERO-SPECIAL moottorin teho 129KW
Vaihdettujen osien määrä 14% (moottori)
Herranjumala...
Aijaa, okei. Tossa ekassa viestissäsi kirjoitit että papereisa luki alunperin vain "103KW Saab 900 Special T8". Mutta sama se.

Herranjumaja vaan ja pyhä kolminaisuus :?
Viimeksi muokannut VKe, To Kesä 23, 2016 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sininen Saab 9-3, '99
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja tommij »

KaS kirjoitti:Niin tämän auton paperissa on alunperin ollut seuraava merkintä
LTJ-mallimerkintä 900T8 AERO-SPECIAL moottorin teho 103KW
no älä sitten kerro, että auto on muuttunut Aeroksi, ellei näin ole. :D

Mulla on tollanen ollut ja muistaakseni siinä ei Aero-Special merkintää ollut, vaan ihan vaan T8 Special mikä oikein olisikin. Tiedä sitten kuka tuon Aero-Special merkinnän on joskus keksinyt tällaista maahantuodessaan. Kai sillä on jotain arvonylennystä haettu... :D

Mutta tosiaan väittävät, että yksi olisi pelkällä Aero-merkinnällä. Pitäneekö paikkansa.

Kiva kärryhän se Specialkin oli. Kattisysteemi vaan pebasta. Vehje pysynyt iskussa kuin viikon, ja taas sai hakea nykimätöntä kohtaa säädöistä.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mulle kelpais kyllä ehdottomasti niin Special kuin Aerokin. Ja missään tapauksessa ainakaan minun tarkoitus ei ole dissata alkuperäisen postaaja harrastusta tai autoa.
Mä en näe hirveänä rikkeenä näiden Saabien modaamista omia mieltymyksiä vastaaviksi, sillä turbottamiset ja koneen vaihdot on näihissä melko yleisiä ja suht järkevällä työllä auton saa myös palautettua alkuperäistä vastaavaksi.
Itse ihmettelen vain sitä, miten katsuri voi muokata auton identiteettiä muutoskatsastuksessa. Eikö identiteetin säilyminen nyt kuitenkin ole kyseisessä proseduurissa se kaikkein oleellisin asia?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja mooritz »

T 16 Aero Special,nyt on syntynyt sitten uusi
Saab-malli? Ja hyvä niin.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Voi aero miehet, hei onhan mullakin oma aero... no en kyllä oikein tiedä voiko tuota ooppelia sanoa edes saabiksi...

Toisaalta mulla on maahantuontikatsastuksessa Saab 9000T mallimerkitty aito -97 griffin. 2,3T koneella.
Jos nyt auto on Aero special, niin eikös se silloin kerro koko totuuden auosta. Hieno laite, onneksi olkoon hankinnalle.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Special
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Marras 26, 2015 20:40

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja Special »

Minun saabini LTJ- mallimerkintä on 3D COMBI SEDAN 900 T8 AERO-AD35S-SP/252 ja T16 moottorin vaihdon ja muutoskatsastuksen. jälkeen mallimerkintä pysyi samana
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja keisari »

Mielenkiintoista, minulla taas lukee otteessa pelkkä 900 T16 AD35L-AERO eikä muuta. Autoni valmistettu Arnlövin tehtalla Malmöössä!?
Autoni on rekattu -87 mutta on 88A :mrgreen: malli eli viimeinen ilman kattia, kässäri ottaa taakse.... syksyllä -88 tuli B malli jossa katti.
Mulla on ja Odoardon harmaa ja harmaa nahka sisusta.
Värin nimi juontaa Italian maahantuojaan herra Odoardoon joka oli SUURI SAAB fani ja AINA pukeutui harmaaseen 8O ...
tämä nyt nippeli tietona jos jotakin kiinnostaa.... :D
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Hauska juttu, ja kommentoin muutoskatsatusta..

Jos olet ostamassa aitoa aeroa, ja rekkarissa on muutosprosentteja tekniikan kohdalla, uskotko vielä ostavasi aitoa aeroa, mitä vaan siinä ottessa lukee?

Tuo bemmin ottaminen verrokiksi oli sinänsä ok, mutta Trafi luokittelee M3 bemmin eri mallisarjan autoksi kuin normi bemun (ainakin E30 ja E36), joten näiden muutoskatsastus ei pitäisi edes olla mahdollista normisarjasta ämmäläiseen (silti kummallisesti jokunen yksilö on muutoskatsastettu)..

Saabin osalta se kuitenkin onnistuu (og900), koska kuuluvat samaan mallisarjaan. Joten jos joku on saanut, ihan sama mitä, lukemaan siihen otteeseen, kera muutosprosenttien, eikai kukaan sitä enää alkuperäisenä/aitona pidä?
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja keisari »

Niin oikeassa olet,
olen kyllä samaa mieltä. :)
Kyllä henk.koht. voisi ottaa pattiin :evil: jos myyjä ei kertoisi asiasta että tää on T8 ollut.
Mutta muistaakseni ainakin yksi asiaa paljastaa "feikki aeron" siinä ei ole kallistuksen vakaimia edessä ja takana. 8O
Piti vielä käydä vintillä tsekkaamassa ja 87-89 esitteeissä sekä FIN versio että SE versiot kertovat että vain AEROSSA ja CABRIOLETISSA on kallistuksen vakaimet :mrgreen:
Toki ne voi aina ostaa siihen ja laittaa ja silloinhan se on AITO AERO :D
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Uudemmissa ainakin 2.1:ssä on kallistuksen vakaajat.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Saab 900 Aero 16 vs Saab 900 special T8

Viesti Kirjoittaja keisari »

Jepulista, niin on mutta T8 Aero - speciaalia valmistettiin vain 88-89 vuosimallia!! :)
Silloin ei ollut muissa 900:sissa, muistaakseni tuli vakioksi -91 vuodesta etiäppäin :D
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Vastaa Viestiin