Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Tuli kuntoon laturin vaihdolla. Tiedä sitten oliko vika dioideissa vai melko kuluneessa hiilien vastinpinnassa.

Nyt pitää vielä ehtii laittaa etupäähän uudet ulommat vetonivelet, laakerit ja raidetangon päät. Sen jälkeen suorittaa nelipyörä suuntaus loppuun. Sitten voikin sanoa, että kaikki on tehty ja ollaan valmiita kesän rientoihin.

Homma karkasi laajudessaan alkuperäisestä suunnitelmasta aika pahasti lapasesta. Eihän näissä tietysti ole omilleen tarkoitus koskaan päästäkään... Harrastuksestahan tässä on kyse tai niin se ainakin itselle pitää selittää :). Jos tällä nyt osan kesää ajelisi ja harkitsisi sitten kiertoon laittamista. Uusia suunnitelmia ja projekteja pyörii jo mielessä.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Mitenkäs nuo Garrett T3:sen ahtopaineet. Alunperin kone ahtoi aivan liikaa ja viaksi selvisi turbon laipan liian pitkä pultti, joka esti hukkaportin aukeamisen.

Nyt kone ahtaa maksimissaa noin 0,4-0,5 baria. Tekniset tiedot opus antaa 81 vuoden koneelle seuraavat arvot:
Suurin ahtopaine 0,70 +-0,5
Perusahtopaine APC 0,30 +-0,03
Katkaisupaine, painekatkaisin 0,80 +-0,03


Mitähän tuon pitäisi ahtaa? Opus antaa erikseen arvot suurimmalle ahtopaineelle ja perusahtopaineelle? Miten tuo ahtopaineiden säätö tapahtuu? Ja konehan oli ilman APC:tä.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja rr »

Säädä hukkaportin tangon pituus niin, että ahtaa sen 0,7. Tai sitten lisäjousi siihen vipuvarteen kiinni.

Jos autosi on sillä 99:n erillisellä hukkaportilla, niin kalvon jousen säätöä tiukemmalle.

Ajoitko Vihannin suunnalla tänään 99:llä?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Arviolta vähän ennen neljää ajoin tänään Vihannin läpi.

Ei tietoa millainen on 99:n erillinen hukkaportti, mutta koska kone on 900 -81 autosta, niin epäilen. Eli tankoa pyörittämällä pitäisi säätyä. Tutkitaan huomenna.

Tankoa lyhentämällä ahtopaineet ilmeisesti nousee? Ja tangon pituuden säätö tapahtuune näin https://www.youtube.com/watch?v=p12g1PpIcjE. Kuinkas herkkä säätö on kyseessä, kierroksen kaksi alkuun?
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja rr »

Jos autosi on 7,2:1 männillä, ahtoja voi laittaa hieman enemmänkin... 0,9 muistaakseni ajelin ilman nakuttelua ja kyllä liikahti :)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Juu 7,2:1 männillä. Katsotaan mihin ne ahdot asettuu, joku 0,8 voisi olla sopiva.

En tänään ehtinyt vielä säätään ahtoja. Pitää ensin laittaa nuo venttiilinvälykset kohdilleen. On kyllä hirvee homma säätää nuilla shimmilevyillä. Pari välystä on liian isoja eikä keskenään levyjä vaihtamallakaan enää löytynyt sopivia yhdistelmiä.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Sain vihdoin kiinni auton ensimmäisen yksityisen omistajan 80-luvun alusta, joka siis omisti auton Gummerruksen jälkeen.

Nyt on selvinnyt auton historia varmuudella. Auto on ollut perus ruiskukoneella ja automaattilaatikolla alunperin. Kyseinen henkilö on ostanut autoon uuden turbokoneen ja kunnostetun manuaalilaatikon 81 tai 82. Uuden koneen asennuksen yhteydessä ilmastointi ei ole enää mahtunut mukaan. Sama henkilö on verhoiluttanut auton sisältä punaisella plyyshikankaalla sekä asentanut kattoikkunan. Lisäksi auto on maalautettu eri väriseksi, mutta seuraava omistaja on palauttanut sen takaisin alkuperäiselle värille.

Oli kovasti mielissään, kun kuuli, että auto on otettu takaisin ajoon :).
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Onko foorumilla sähköjen päälle ymmärtävää. Purin autosta pois keskikonsoliviritelmän ja kaikki siihen lisätyt lisämittarit. Konsolin alta paljastui muutama irtonainen plus-piuha. Siistein ylimääräisiä piuhoja pois, mutta muutamasta piuhasta olen nyt ymmälläni mihin ne tulisi vetää.

Kuva

Rosvoliittimellä punaisesta piuhasta varastettu toinen punainen piuha meni keskikonsolille, luulisin sen olevan soittimelle jatkuva virta. Mutta mihin kuuluu tuo toinen avoimella liittimellä varustettu yksittäinen punainen piuha? Nyt se menee keskikonsoliin, mutta en enää muista oliko se kiinnitetty jonnekin. Sähkökaaviosta yritin katsella ja mielestäni ainoa, joka tuo voisi olla on vaihdeasteikon valaistus. Auto ollut alunperin automaatilla, joten voisiko olla sen peruja.

Kuva

Sähkökaavion tulkinnan perusteella tämän piuhan pitäisi antaa virta turvavöiden varoitusvalojärjestelmälle, mutta nyt piuha on vapaana. (Piuha menee lattiamatossa olevasta halkeamasta läpi, vaikka ei kuvassa näytä siltä). Kaavion perusteella piuha pitäisi kytkeä 2-napaiseen liittimeen, johon tulee virta sulakkeelta nro 5. Kysymys kuuluukin, että missä sijaitsee tuo 2-napainen liitin?

Kuva

Kuljettajan jalkatilan tienoilla roikkui vapaana kolme piuhaa. Kuvasta uupuu se kolmas piuha, joka oli varastettu mittariston valaistuksesta. Mihinköhän kuuluvat kyseiset valko-ruskeat piuhat?
Viimeksi muokannut saamu, Ke Kesä 15, 2016 09:24. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Rumpsis 99/90
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja Rumpsis 99/90 »

Taitava olla rikastimen merkkivalon johdot .
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!
Vastaa Viestiin