900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Mgn358
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 15:30

900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja Mgn358 »

Ostin muutama viikko sitten 900 T16 3ov 1990. Check engine valo palaa mutta auto käy muuten ihan hyvin. Eilen sain auton ensimmäistä kertaa nosturielle ja silloin kävi ilmin ettei autossa ole katalysaattoria ollenkaan. Joku entinen omista on poistanut sen. Syy check engine-valon palamiselle on sitten todennäköisesti se ettei ole lambda-anturia.

Voiko jollain tavalla "simuloida" lambda-anturin olemassaoloa tai onko muita vaihtoehtoja samuuttaa check engine valon ?

Autossa on Lucas CU14 ruiskutusjärjestelmä, käsittääkseni ei ole valmistettu turboja ilman katalysaattoria sillä järjestelmällä,
--------
9-5 Wagon 2,3t 1999
900 T16 1990
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5170
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja Risto »

Teknisissä tiedoissa sivulla 022-33 (pdf sivu 50) mainitaan olevan myös katalysaattorittomia Lucas-autoja:

http://jouppi.fi/saab/Misc/saab_900_tek ... _passi.pdf
Mgn358
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 15:30

Re: 900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja Mgn358 »

*lainaus poistettu*
Voidaan siis moottorinumeron perusteella saada selville oliko autossa alunperin kattia tai ei ? Täytyy tutkia tarkemmin.

On check-engine valon sammuttamisellse hyviä ehdotuksia, oliko kattia tai ei?

Imuroin korjaamokäsikirjan jossa käsiteltiin CU14-järjestelmää, enkä pystynyt toistamaan vikavalon nollausmenetelmää. Piti olla kuljettajan puolella ilmanoton ja APC-boxin läheisyydessä 3-napaisen kontaktin mihin piti liittää kytkimellä varustetun piuhan. Minun autossa on kaksinapainen kontakti, missä oli valmiina lyhyt piuhaa.
--------
9-5 Wagon 2,3t 1999
900 T16 1990
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lambda-anturi on heti siinä turbon jälkeisessä "ryssämutkassa" eli jos katti on poistettu niin aika epätodennäköistä että lambda olisi samalla poistettu. Katso löytyykö sitä..
Mitään katin valvontaahan näissä ei ole joten ecu on täysin tietämätön siitä onko katti putkessa vai ei eikä katin poisto ole syy poistaa lambdaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mgn358
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 15:30

Re: 900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja Mgn358 »

*lainaus poistettu*

Kaikki viittaa siis siihen ettei autossa ole ollut kattia! En muuten löytänyt lambdan jälkeäkään. Check-engine kuitenkin palaa, onko hyviä ehdotuksia valon sammuttamiselle ?
--------
9-5 Wagon 2,3t 1999
900 T16 1990
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Vikakoodin lukuun soveltuva liitin voi olla myös sisätilan ilmanoton läheisyydessä/alla. Yksinapainen liitin. Muistaakseni keltaisella johdolla.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos on mallivuotta 1990 (valmistenumerosta näkee) ja ensirekisteröity manner-Suomessa (ei Ahvenanmaa), niin pitäisi kyllä olla katillinen. Tai siis sellaisena tehtaalta lähtenyt.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Mgn358
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 15:30

Re: 900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja Mgn358 »

duuduu kirjoitti:Vikakoodin lukuun soveltuva liitin voi olla myös sisätilan ilmanoton läheisyydessä/alla. Yksinapainen liitin. Muistaakseni keltaisella johdolla.
Täytyy sitäkin tutkia. Kiitos!
--------
9-5 Wagon 2,3t 1999
900 T16 1990
Mgn358
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 15:30

Re: 900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja Mgn358 »

Juha96 kirjoitti:Jos on mallivuotta 1990 (valmistenumerosta näkee) ja ensirekisteröity manner-Suomessa (ei Ahvenanmaa), niin pitäisi kyllä olla katillinen. Tai siis sellaisena tehtaalta lähtenyt.
En tarkkaan tiedä mistä auto on tullut, on tuotu tänne Ahvenanmaalle todennäköisesti Ruotsista, tullikilpi on joka tapauksessa ollut jossain vaihessa.

Fordonsidentifikation
Register: 1 Bil
Registernummer: ÅLxxx Personlig skylt:
Märke, modell: SAAB , 3D COMBI SEDAN 900 T16-LM/252
Fordonsslag: Personbil Fordonsklass: M1
Tillverkningsnummer: YS3AD35L8L3004516
Närmare benämning:
Typgodkänd, nummer:
Typgodkänd, dag: 01.01.0001
Variant:
Version/Typnummer: 5606051588
Senaste registreringbevis del II: 09.10.2015
Handelsbeteckning:
Fordonsdata
Bruk: Privat
Första bruksdag: 01.01.1990
Registreringsdag: 01.02.1991 Tidigare registernummer: A-183
Besiktning för år: 2015 utförd: 04.08.2015
Intervallen för nästa periodiska besiktning: 2016 Juni - Augusti
Fordonet avställt:
--------
9-5 Wagon 2,3t 1999
900 T16 1990
0009
"Viggen"
Viestit: 566
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: 900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja 0009 »

VIN: YS3AD35L8L3004516

Model: Saab 900
Model Year: 1990
Body type: 3-door (3CK)
Engine: B202L 4-inline, Turbo, PETROL, TURBO (B202 L)
Gearbox: 5-speed manual / Front wheel drive
Plant: Arlov, Sweden
Market: Internal use only
Serial number: 004516
VIN Checksum: Valid
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ruotsissahan noihin on tungettu katteja Lucasin kaveriksi jo -88. Tai sitten eräs omistamistani ei ollut alkuperäisellä tekniikalla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ruotsiautossa pitäisi katti olla. Voihan olla että joku on siihen katittoman putkiston vaihtanut. Onko siinä siis se valumutka turbon jälkeen sellainen ettei ole lambdan reikää? Onko ilmamassamittarissa säätöruuvi?
Katiton Lucas on olemassa mutta harvinainen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
opa900
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:06
Paikkakunta: Turku

Re: 900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja opa900 »

Kannattaa ensin selvittää mitä vikakoodia saapas herjaa. Ei tarvitse muuta kuin kytkimen, sulakkeen, yhden pienen abikon ja johtoa. Takapenkin alta about keskeltä löytyy musta terminaali jonka yhteen napaan kytketään toinen johto ja toinen menee maihin. Todella helppo homma lukea vikakoodit.

http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm
Mgn358
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 15:30

Re: 900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja Mgn358 »

jcarlson kirjoitti:Kyllä ruotsiautossa pitäisi katti olla. Voihan olla että joku on siihen katittoman putkiston vaihtanut. Onko siinä siis se valumutka turbon jälkeen sellainen ettei ole lambdan reikää? Onko ilmamassamittarissa säätöruuvi?
Katiton Lucas on olemassa mutta harvinainen.
Täytyy tarkistaa. En muista nähneeni lambdan reikää. Auto odotta nyt hitsausta pajalla(vetaritunneli). Tarkistan huomenna ilmassamittarikin.
--------
9-5 Wagon 2,3t 1999
900 T16 1990
Mgn358
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 15:30

Re: 900 T16 1990 katalysaattori poistettu check engine palaa

Viesti Kirjoittaja Mgn358 »

opa900 kirjoitti:Kannattaa ensin selvittää mitä vikakoodia saapas herjaa. Ei tarvitse muuta kuin kytkimen, sulakkeen, yhden pienen abikon ja johtoa. Takapenkin alta about keskeltä löytyy musta terminaali jonka yhteen napaan kytketään toinen johto ja toinen menee maihin. Todella helppo homma lukea vikakoodit.

http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm
Kiitän! Mun autossa om Lucas-järjestelmä ja todennäköisesti Type1-kytkin jossain konehuonessa sisäilmaoton yhteydessä. Täältä löytyi hyvä kuva siitä:

http://www.swedishwrench.com/flashcodediagram.htm
--------
9-5 Wagon 2,3t 1999
900 T16 1990
Vastaa Viestiin