'84 t16 käy todella huonosti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
aero
-
Viestit: 8691
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: '84 t16 käy todella huonosti

Viesti Kirjoittaja aero »

Näin ihanaa ongelmaa selvittäessä kannattaa lisäksi muistaa, että kaikki tulpat ei kestä sitä yhtäkään kastumista kunnialla. Eiköhän tämänkin foorumin vanhemmilta ajoilta löydy mainintoja juuri NGK:n tulppien olevan nirsoja kastumisesta ja oletettavasti siellä on sijoillaan BCP7ES:t.

Minä laiskana varmistaisin ensimmäisenä kipinän irtotulpalla ulkoilmassa joka piuhasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Tuomas K
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Helmi 14, 2016 00:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: '84 t16 käy todella huonosti

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

aero kirjoitti:oletettavasti siellä on sijoillaan BCP7ES:t.
Siellä oli kastuneet platinatulpat paikoillaan, mutta tällä hetkellä siellä on tosiaan BCP7ES:t, kun ei viitsi platinatulppien kanssa tuota vianhakua harrastaa :)
Saab 900 t16 Lux, Alfa 75 3.0 V6, Alfa 159 2.4 JTDm, Vectra B
AnteroK
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 16:58
Paikkakunta: Kangasala

Re: '84 t16 käy todella huonosti

Viesti Kirjoittaja AnteroK »

Mihinkäs tuon kuvassa merkityn huohotinletkun kuuluisi mennä? Nyt se heiluu toisesta päästä irrallaan konetilassa.

Kuva

Mitä netistä kuvia katsoin, niin imusarjassa on yleensä kaksi nippaa joista toiseen tuo on kytketty. Joissain näyttää menevän kaasuläpällekin.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: '84 t16 käy todella huonosti

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

AnteroK kirjoitti:Mihinkäs tuon kuvassa merkityn huohotinletkun kuuluisi mennä? Nyt se heiluu toisesta päästä irrallaan konetilassa.

Kuva

Mitä netistä kuvia katsoin, niin imusarjassa on yleensä kaksi nippaa joista toiseen tuo on kytketty. Joissain näyttää menevän kaasuläpällekin.
Toi huohotusletku vois mennä tohon päällimmäiseen ja siitä lähtevä alipaineletku imusarjan kyljessä olevaan... Öljyn täyttöputken vieressä..
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
AnteroK
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 16:58
Paikkakunta: Kangasala

Re: '84 t16 käy todella huonosti

Viesti Kirjoittaja AnteroK »

Mike Hunt kirjoitti:Toi huohotusletku vois mennä tohon päällimmäiseen ja siitä lähtevä alipaineletku imusarjan kyljessä olevaan... Öljyn täyttöputken vieressä..
Niin siis tuo on kiinni venttiilikopan nipassa. Irtonainen pää on tuossa kuvassa rintapellissä. Kuvissa mitä tutkin tuo letku menee siis venttiilikopalta joko imusarjaan tai kaasuläpälle. Tuossa autossa en löydä mitään paikkaa mihin se olisi voinut olla liitettynä. Tuohon letkuun kuuluisi väliin vielä takaiskuventtiili kuvien perusteella.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: '84 t16 käy todella huonosti

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

AnteroK kirjoitti:
Mike Hunt kirjoitti:Toi huohotusletku vois mennä tohon päällimmäiseen ja siitä lähtevä alipaineletku imusarjan kyljessä olevaan... Öljyn täyttöputken vieressä..
Niin siis tuo on kiinni venttiilikopan nipassa. Irtonainen pää on tuossa kuvassa rintapellissä. Kuvissa mitä tutkin tuo letku menee siis venttiilikopalta joko imusarjaan tai kaasuläpälle. Tuossa autossa en löydä mitään paikkaa mihin se olisi voinut olla liitettynä. Tuohon letkuun kuuluisi väliin vielä takaiskuventtiili kuvien perusteella.
Toinen reikä löytyy kun seuraat jarrutehostimelta lähtevää paksuhkoa letkua imusarjalle.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: '84 t16 käy todella huonosti

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Takaisku kuuluu olla ja saa uutena saabin tiskiltä ostettua.

letku itsessään kuuluisi olla tuossa liitännässä missä nyt polttoainepaineen säätimen letku. omassa og:sä on imusarjan päällä kaksi letku lähtöä missä takimmaisessa on tuo paineensäätimen letku. voihan olla että alkupään autoissa ei tuota lähtöä ole koska ei ollut bypass venttiiliä.

onko autoon asennettu jälkikäteen bypass-venttiili vai mihin tuo toinen letku läppäkotelon päältä menee? ja onko siinä letkussa jokin haaroitus tuossa alkupäässä?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
AnteroK
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 16:58
Paikkakunta: Kangasala

Re: '84 t16 käy todella huonosti

Viesti Kirjoittaja AnteroK »

Olihan siellä bypass. Lienee lisätty jälkeenpäin?

Eli siitä kaasuläpältä lähtee letku bypassille ja siitä letkusta haarautuu toinen letku joka menee solenoidille (?) joka on vasemman ajovaloumpion takana. Solenoidilta lähtee taas letku kabiiniin joka haarautuu rintapellistä kahtia ja sukeltaa kuljettajan ja apukuljettajan puolelta auton sisälle. Ahtopainemittarin letkuja?

Mutta kun letkut on kytketty nyt noin, niin mihinkä tuo venttiilikopassa irrallaan oleva letku olisi järkevin kytkeä? Puuttuva takaiskuventtiilikin on jo tilattu tuohon letkuun.
Tuomas K
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Helmi 14, 2016 00:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: '84 t16 käy todella huonosti

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mahtaisikohan missään olla ohjekuvia siitä mikä letku menee minnekin? Tuolla kun on miljoona letkua, muutama irtonainen, sekä eräitäkin rikkinäisiä. Kuvien kanssa olisi helpompi tutkia että kaikki on kytketty oikein.
Saab 900 t16 Lux, Alfa 75 3.0 V6, Alfa 159 2.4 JTDm, Vectra B
0009
"Viggen"
Viestit: 569
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: '84 t16 käy todella huonosti

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Tuomas K kirjoitti:Mahtaisikohan missään olla ohjekuvia siitä mikä letku menee minnekin?
..
-89 mallista:
https://drive-my.com/images/mews2015/19 ... ries-5.jpg


kaavio:
http://david.zemon.name/downloads/c900_ ... iagram.jpg

https://4.bp.blogspot.com/_zp5hU5oekAI/ ... engine.JPG
Tuomas K
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Helmi 14, 2016 00:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: '84 t16 käy todella huonosti

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Saappi saatiin toimimaan. Perimmäistä syytä huonoon käyntiin ei löytynyt, saattoi olla useammankin asian summa. Bensatankki tyhjennettiin, bensalinjat huuhdeltiin, bensansuodatin uusittiin, liki kaikki alipaineletkut uusittiin, huohotin korjattiin ja letkut uusittiin, suuttimet käytettiin pestävänä, tulpat, kansi ja pyörijä uusittiin, ilmamassamittari pestiin ja Simotan "suodatin" korvattiin oikealla ilmansuodattimella. Tulpanjohdotkin vielä vaihdetaan, kunhan uudet johdot saapuvat.

Jäähdytysnesteet tuli vaihdettua, mutta sinne systeemiin voisi varmaan jossain vaiheessa laittaa jonkun pesuaineen pyörimään ja huuhdella järjestelmä kunnolla. Öljyt taitaa vaihtua seuraavana.

Nyt kone käy taas normaalisti, ja ostaessa vaivannut pätkiminenkin on poissa. Ahtoja sen sijaan on aika heikosti, eli APC-systeemissä on jotain feelua.

Ehkä tästä saadaan vielä tehtyä toimiva :saab:
Saab 900 t16 Lux, Alfa 75 3.0 V6, Alfa 159 2.4 JTDm, Vectra B
Vastaa Viestiin