motonetin sport jouset
motonetin sport jouset
Onko kellään kokemusta noista motonetin sport-jousista
900 Sportjousi eteen (ja Cabriolet!). . . . . . . . . . . . 67-5681 38.00 ???
Lähinnä jos verrataan vakio turbo jouseen ja madallusjouseen?
Optimaalista olisi jos toi olisi hieman jäykempi mitä turbon vakiojousi mutta korkeampi mitä madallussarjan jouset.
Kokemuksia kaivataan ja tiedolla olisi vähän hoppukin kun tarttis lähipäivinä purkaa ripustusta ja noiden vaihto menis siinä samalla.
900 Sportjousi eteen (ja Cabriolet!). . . . . . . . . . . . 67-5681 38.00 ???
Lähinnä jos verrataan vakio turbo jouseen ja madallusjouseen?
Optimaalista olisi jos toi olisi hieman jäykempi mitä turbon vakiojousi mutta korkeampi mitä madallussarjan jouset.
Kokemuksia kaivataan ja tiedolla olisi vähän hoppukin kun tarttis lähipäivinä purkaa ripustusta ja noiden vaihto menis siinä samalla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jaa on kyssäri täälläkin. Ehdin juuri jo vastata listalle, mutta laitetään tännekin näkyviin.
Eli vuosi sitten keväällä kyselin moisia jousia. Ei vain ollut enää valikoimissa. Päädyin ostamaan Lesjön hieman vahvistetut paikallisesta varaosaliikkeestä.
Eli vuosi sitten keväällä kyselin moisia jousia. Ei vain ollut enää valikoimissa. Päädyin ostamaan Lesjön hieman vahvistetut paikallisesta varaosaliikkeestä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Oliko noi lesjön vahvistetut minkä mittasia?
Kyselin tuossa toisesta tarvikeliikkeestä ja heillä ei ollu tarjota muuta kuin lesjön madallussarjaa kokonaisuudessaan.
Kyselin tuossa toisesta tarvikeliikkeestä ja heillä ei ollu tarjota muuta kuin lesjön madallussarjaa kokonaisuudessaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vanhat jouset riiputti perää ihan aavistuksen verran. Uudet tais olla noin 15-20mm pidemmät vapaana. Asennettuna perä nousi reilut 20mm.
Tosin en tiedä mitkä noi vanhat jouset oli. Ei välttämättä olleet vakiot vaan saattoi olla myös turbo-versiot. Eli nää nykyiset on on siis ihan vakio mittaiset. Ei mitään korottavia/laskevia. Tilausta tehdessä en tosin tiennyt edes valmistajaa, kunhan oli vahvistetun nimikkeellä. Varmasti löytyy kun kyselet.
Sekavaa tekstiä, anteeksi.
Kauppa josta ostin omani on siis Autovaruste Helminen, Vaasa
Tosin en tiedä mitkä noi vanhat jouset oli. Ei välttämättä olleet vakiot vaan saattoi olla myös turbo-versiot. Eli nää nykyiset on on siis ihan vakio mittaiset. Ei mitään korottavia/laskevia. Tilausta tehdessä en tosin tiennyt edes valmistajaa, kunhan oli vahvistetun nimikkeellä. Varmasti löytyy kun kyselet.
Sekavaa tekstiä, anteeksi.
Kauppa josta ostin omani on siis Autovaruste Helminen, Vaasa
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: motonetin sport jouset
Sain noi sitten vihdoinkin, tosin ripustukset on ollu läjässä jo pitkään.tetammi kirjoitti:Onko kellään kokemusta noista motonetin sport-jousista
900 Sportjousi eteen (ja Cabriolet!). . . . . . . . . . . . 67-5681 38.00 ???
G-spring merkkiset. Taisivat olla viimeiset ja lisää kuulemma ei enää tule.
Vaikuttavat vaan aika pitkiltä, niin nytten kaipaisin tietoa turbon vakioetujousien mitoista tai tavallisista vakiojousista.
Juhon aero-sivuilta löysin jotain infoo:
kierroksia etu taka
Saab* 6,5 9
Biltema 7,75 7,5
Lesjöfors 6 9
langan paksuus
Saab* 15,7 15,7
Biltema 16,3 16,3
Lesjöfors 16,8 16
vapaa pituus
Saab* 303 295
Biltema 295 285
Lesjofors 273 290
*Saabin alkuperäinen sportpaketti. Aerossa vakiona. Kulta/hopea merkit jousissa
Toivottavasti Juho et pahastu lainasta.

Ehkä saat jopa tästä keskustelusta täydennystä taulukkoon.
Noiden sporttijousien mitat on suurinpiirtein:
langan paksuus 14.5mm
vapaa pituus 375mm
kierroksia 8.2
Ja pikasesti kun kävin pihalla mittailees lokarin välistä niin tuon 92:sen ässän etujousten langanpaksuus oli n.14mm ja kierroksia yli 8.
Lisää lukemia kaivattais...
Edit:korjattu sport-jousien kierrosluku
Viimeksi muokannut tetammi, La Tammi 13, 2007 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
On näemmä jääny hieman juttu kesken joskus...
Laitetaan nyt kuva kun moton sport-jouset edessä ja takana combin kuormajouset.
Sport-jouset oli mitoiltaan(kierrokset/langan paksuus) ihan samat mitä pois otetut, todennäköisesti ässän orkkikset.
Mutta ajoltaan tulivat selkeesti jämäkämmät ja korkeuskin ihan hyvä.
Takajouset ovat jäykkyydeltään ihan hyvä pari noille mutta ehkä hieman turhan korkeat.
Kuva ei ole ehkä ihan kaikkein paras kun keula on hieman alamäkeen mutta pieni etukenohan tuossa on.
Asvaltilla kurvailuun se myös vaikuttaisi olevan hieman turhan korkeella joten ehkä pientä hienosäätöö vaateis, toisaalta usein on myös kärry perässä tai kontti täynnä jolloin toi on viimeisen päälle.
Etujouset ovat esim. lesjöihin verrattuna ehkä hieman pehmeämmät mutta esim. soralla tai kuoppaisella kestosoralla jossa tulee isompia heittoja tuntuvat selkeästi paremmilta ts. etupyörät pysyy paremmin tiessä. Ilmeisesti johtuen tuosta että ovat pidemmät jolloin alaspainavaa voimaa riittää pidempään ulosjoustoon.
Laitetaan nyt kuva kun moton sport-jouset edessä ja takana combin kuormajouset.
Sport-jouset oli mitoiltaan(kierrokset/langan paksuus) ihan samat mitä pois otetut, todennäköisesti ässän orkkikset.
Mutta ajoltaan tulivat selkeesti jämäkämmät ja korkeuskin ihan hyvä.
Takajouset ovat jäykkyydeltään ihan hyvä pari noille mutta ehkä hieman turhan korkeat.
Kuva ei ole ehkä ihan kaikkein paras kun keula on hieman alamäkeen mutta pieni etukenohan tuossa on.
Asvaltilla kurvailuun se myös vaikuttaisi olevan hieman turhan korkeella joten ehkä pientä hienosäätöö vaateis, toisaalta usein on myös kärry perässä tai kontti täynnä jolloin toi on viimeisen päälle.
Etujouset ovat esim. lesjöihin verrattuna ehkä hieman pehmeämmät mutta esim. soralla tai kuoppaisella kestosoralla jossa tulee isompia heittoja tuntuvat selkeästi paremmilta ts. etupyörät pysyy paremmin tiessä. Ilmeisesti johtuen tuosta että ovat pidemmät jolloin alaspainavaa voimaa riittää pidempään ulosjoustoon.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
195/55-15 rengastus voi myös hieman hämätä.himmee kirjoitti:Kuvan perusteella voisi sanoa, että on huomattavasti matalempana mitä taas moton vakiojousella(korkea).
Mutta verrattuna vanhoihin väsyneisiin jousiin niin keula pysyi lähes samalla korkeudella, jämäkkyyttä tuli vaan huomattavasti lisää.
Omaan käyttöön ovat kyllä hyvä valinta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ja muistakaa lyhentää etupään pohjaanlyöntikumimakkaraa melkein yhen "patin" verran jos laitatta keulaan matalampaa jousta. Muuten ei ole keulassa joustoja ja todella epämukava ajaa kun pompottaa keulaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
- Paikkakunta: Häme
Re: motonetin sport jouset
Kävin Motonetistä kyselemässä tuota jousta ja eipä löydy vieläkään valikoimasta. Selailin tuossa aikani kuluksi Lesjöforssin katalogia ja siellä näyttäisi 900 I Convertiblen 1986/10-1994/06 kohdalla olevan seuraavan lainen jousi:tetammi kirjoitti:Onko kellään kokemusta noista motonetin sport-jousista
900 Sportjousi eteen (ja Cabriolet!). . . . . . . . . . . . 67-5681 38.00 ???
Lähinnä jos verrataan vakio turbo jouseen ja madallusjouseen?
Optimaalista olisi jos toi olisi hieman jäykempi mitä turbon vakiojousi mutta korkeampi mitä madallussarjan jouset.
Kokemuksia kaivataan ja tiedolla olisi vähän hoppukin kun tarttis lähipäivinä purkaa ripustusta ja noiden vaihto menis siinä samalla.
COIL SPRING FRONT SAAB Front axle: 40 778 03
Onko jollakin mahdolisesti tuo Motonetin paketti tallessa? Mahtaako tuo jousi vastata tuota Motonetin jousta. Tuota jousta olisi ainakin Lesjöforsin sivuston mukaan saatavissa: http://automotive.lesjoforsab.com/autom ... &s=javacat
Ainakaan tuolla ei ole sama numero kuin turbomallin madallusjousella (45 778 02) tai muillakaan turbomallin jousilla
900T16 Classic -93
Re: motonetin sport jouset
Ei taida moton paketti auttaa, tuossa aiemmin oon ainakin kirjoittanut että olivat G-spring merkkiset.
Ootko kysynyt joltain jälleenmyyjältä että onko niitä oikeasti saatavana?
Luulis että olisivat samat koska noita motonki jousii cabbeen tarjottiin.
Ootko kysynyt joltain jälleenmyyjältä että onko niitä oikeasti saatavana?
Luulis että olisivat samat koska noita motonki jousii cabbeen tarjottiin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992