Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
Mulle on tulossa ensi viikolla kaksiovinen 1982 ysiysi. Miten mahtaa olla, saako siihen swapata OG-satkun T16 koneen? Jarrupuoli pitää toki päivittää mutta jarruremontti on muutenkin tehtävä. 99 Turbo käynee vertailumalliksi tehoja ja koneen painoa laskettaessa? Tilavuudet ovat kuitenkin samat joten se ei oo ongelma.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
Klassinen yhden hevosvoiman dilemma. Perinteinen täyspaine-T16 puhaltaa 175hv, kun 99:n tehoraja on nautinnolliset 174hv.
Katti-täyspaine (vai oliko se automaagikattitäyspaine tms se 160hv versio), ässä (IC:llä tai ilman) ja omavalmistemoottori ovat hyviä avainsanoja aiheen lähestymiseen.
Katti-täyspaine (vai oliko se automaagikattitäyspaine tms se 160hv versio), ässä (IC:llä tai ilman) ja omavalmistemoottori ovat hyviä avainsanoja aiheen lähestymiseen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
Paljonko ässässä on potkua?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
145hv 202nm
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
Kiitos tiedosta. Luultavasti tuo 145 hp vie 99 koppaa ihan mukavasti.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
Ja ässästä lucaksenakin saat viilattua halutessasi samat ulos kuin t16 boschin vermeillä.
Noita ässiä pienemmil vihrei suuttimil ecuna 14.0 on vain -90 malli tai ecuna 14.1 ja isommilla oransseil suuttimil vuodesta -91 eteenpäin.
Noita ässiä pienemmil vihrei suuttimil ecuna 14.0 on vain -90 malli tai ecuna 14.1 ja isommilla oransseil suuttimil vuodesta -91 eteenpäin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
Joskus moista tuli pähkäiltyä ja yritän muistella vaikeuksia aiheessa...
- Venakopan suunnalla tilanahtautta... (saattaa olla harhakuvitelmaakin...)
- Satkun kampuran moniurainen hihnapyörä ottaa tulipeltiin kiinni
- Polttoainepumppu, jos 99 on kaasari-mallia, vaatii jonkun ulkoisen pumpun, ämpärin tai täyttöaukon muutoksen tai ruisku-99:n tankin. Lienee muitakin vaihtoehtoja olemassa...?
Jos jotain hyvääkin, jarruosat ei vaadi ihmeempää päivitystä kun kerran satkun "tehokkain" malli on katiton vanhoilla jarruilla varustettu versio jotka lienee kutakuinkin samat kun 99:ssä...
- Venakopan suunnalla tilanahtautta... (saattaa olla harhakuvitelmaakin...)
- Satkun kampuran moniurainen hihnapyörä ottaa tulipeltiin kiinni
- Polttoainepumppu, jos 99 on kaasari-mallia, vaatii jonkun ulkoisen pumpun, ämpärin tai täyttöaukon muutoksen tai ruisku-99:n tankin. Lienee muitakin vaihtoehtoja olemassa...?
Jos jotain hyvääkin, jarruosat ei vaadi ihmeempää päivitystä kun kerran satkun "tehokkain" malli on katiton vanhoilla jarruilla varustettu versio jotka lienee kutakuinkin samat kun 99:ssä...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
Tuolla tarinaa tupliksen tekniikan vaihdosta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=106502
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=106502
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
Mites kun omaan -81 tuplikseen laittelin -90 ässästä tekniikan ja nyt katsastuskonttori vaatii kattia?
Olen kuitenkin sitä mieltä, että ei tarvitse, mutta voin olla väärässä.
Onko täällä viisaita jotka voisi neuvoa? Saa ottaa yhteyttä myös YV:nä jos on henk.koht kokemuksia omasta tapauksesta.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että ei tarvitse, mutta voin olla väärässä.
Onko täällä viisaita jotka voisi neuvoa? Saa ottaa yhteyttä myös YV:nä jos on henk.koht kokemuksia omasta tapauksesta.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
Eikös se ollut niin, että ennen 1.7.1987 käyttöönotetuissa autoissa ei tarvita katalysaattoria vaikka tekniikan vaihtaisi millaiseksi.
Re: Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
Siitä kun löytäisi jostain mustaa valkoisella. Kysyin Trafin tiedustelustakin, vastaus oli kyllä hieno:
"Hei,
kiitos viestistäsi.
Ajoneuvoteknisissä sekä katsastukseen liittyvissä kysymyksissä voit kääntyä valitsemasi katsastusaseman puoleen."
Vaikka nimen omaan kirjoitin, että konttorilta olen jo kysynyt ja vastaus ei ollut aivan selvä.
Pari päivää selannut trafin tekstejä ja en ole löytänyt mielestäni asiaan liittyvää kohtaa. Voi tosin olla, että en vain ymmärrä lukemaani
"Hei,
kiitos viestistäsi.
Ajoneuvoteknisissä sekä katsastukseen liittyvissä kysymyksissä voit kääntyä valitsemasi katsastusaseman puoleen."
Vaikka nimen omaan kirjoitin, että konttorilta olen jo kysynyt ja vastaus ei ollut aivan selvä.
Pari päivää selannut trafin tekstejä ja en ole löytänyt mielestäni asiaan liittyvää kohtaa. Voi tosin olla, että en vain ymmärrä lukemaani
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
mielestäni katillinen tekniikka vaatii aina katin, olipa se missä kopassa tahansa, sitä kun ei ole tyypitetty ilman kattia..
mikset vaan suosiolla sinne kattia laita?
mikset vaan suosiolla sinne kattia laita?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
Trafin määräyksestä lainattua: "Ajoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset."
Toisin sanoen koppa määrää päästötason, ei moottori. Tupliksessa siis riittää että menee normaalista katsastuksen päästömittauksesta läpi, raja-arvot on samat kuin sillä alkuperäisellä kaasarikoneella. Katin voi laittaa tai olla laittamatta.
Toisin sanoen koppa määrää päästötason, ei moottori. Tupliksessa siis riittää että menee normaalista katsastuksen päästömittauksesta läpi, raja-arvot on samat kuin sillä alkuperäisellä kaasarikoneella. Katin voi laittaa tai olla laittamatta.
Re: Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
Koska olen melko varma ettei tarvitse . Laitan sitten kyllä mukisematta, kun jostain näytetään, että se pitää olla!mikkoimp kirjoitti:
mikset vaan suosiolla sinne kattia laita?
Ja Hessulle: Tuota kohtaa luin itsekkin. Onko se sitten siinä? Aika kapulakieltä vaan on joten aiheuttaa itselle ymmärtämisen ongelmia.
Vai meneekö asia niin, että katalysaattori pitää olla, mutta auton ei tarvitse täyttää katalysaattorin päästövaatimuksia? Sittenhän se kävisi järkeen.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Saab 99 T16 - mahdoton ajatus?
Aiemmista projekteista on jääny mieleen että katti on vaadittu mut päästörajat menee katittoman mukaan eli katti putkeen ja kanki läpi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992