Ensiövälityksen kopan avaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja Darco »

Miten tosta vanhan mallin ensiövälityksestä saa kopan auki? Siis -72 vuoden auto

Avasin sen pikkukopan alhaalta (siis sen isomman kopan päällä oleva koppa tai luukku pikemminkin) ja takaa paljastui jokin laakeri, seeger rengas ja joku muovikilke akselin päässä. Pitääkö nuo purkaa pois tuolta että koppa lähtee vai miten?

Pakko kysyä kun ei uskaltanut tietämättömänä jatkaa hommia.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja mestari »

puritkohan siis kytkinakselin blommin pois edestä? se muovinen osa normaalistikiertämällä irti siihen m8 pultti ja nykäise nät king cole aksila pois, meinaan jos kytkintä purat, mutta eikös se kotelo ole kiinni ihan vaan pulteilla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja Darco »

En pura kytkintä vaan avaan pelkästään ton kopan kun öljyä suihkuaa välistä.

Kaikki ruuvit pitäisi olla auki mutta silti koppa ei lähde, eikä ole tiivistepinnastakaan ryytynyt kun meisselillä vääntämällä saa pienen raon.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24012
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei pitäis olla ku pultteja , onko moottori irti autosta?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja Darco »

Ei ole mutta olen nostanut etupäätä niin että pitäs lähteä.

Menen nyt vielä koittamaan, josko olis vaan jäänyt joku vielä kiinni.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja Darco »

Kaavein likaa pois ja keskeltä löytyi vielä joku pultti jollasta ei ainakaan tollasen uudemman 99 kopassa ole.

Ongelma pultissa on se että se ei tunnu lähtevän sieltä mihinkään, pyörii vaan kolossaan tasasella tahmeudella.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24012
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikös se ol kytkimen säätöruuvi siis kuskin puolella
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja Darco »

Kuva

On ilmeisesti tuo mikä pitää tuota isoa ratasta paikallaan ensiövälityksessä?


Pyörii nahkeesti mutta ei suostu lähtemään. Hitto kun ei ole korjaamokirjaakaan noin vanhaan autoon ettei siittä voi kattoa miten kuuluisi tehdä
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja Darco »

Voidaan myös ottaa sellasta tietoa vastaan kelle voisi soittaa ja kysyä asiasta, tai kellä tollaseen löytyisi korjaamokäsikirja mistä voisi kattoa miten kuuluu avata

:saab:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuva Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja Darco »

Kiitos neuvoista. Nyt on koppa irti. Jumitus johrui suurelta osin todella tiukoosta ohjuritapeista.

Vikakin löytyi kun tuolla välissä ei ollut tiivistettä lainkaann.

Kytkinakselin C sokka oli väärän kokonen ja jumitteli siellä, ei tullut nätisti ulos. Myös kytkinakselin päältä puuttui jotain osia mitä ohjeissa oli mainittu esim. Muoviruuvi ja o rengas.

Sitten vielä kannen nurkkaan oli jostain irronnut O renkaan palasia, jotain pari milliä paksuja ja puol senttiä pitkiä.

Saako tonne laakereita mistään jos nekin nyt vaihtaisi?
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja Darco »

SKF 240464 ja 240463 on laakereissa numerot, saakohan niitä jotenkin käännettyä "oikeiksi" laakerinumeroiksi?

Sitten on vielä keskimmäisen rattaan kartiolaakeri josta ei näkynyt numeroa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja Darco »

Kiitos hirmuisesti taas. Sain lähilaakerikaupasta laakerit, oli ihan peruskokoja.

Ei kehtaisi kysellä enää mutta mihin momenttiin nuo kartiolaakerit kuuluu pistää, tai millaseen piukkuuteen jollei momenttia ole annettu? Siis keskimäisen hammaspyörän.

Pitäisi hankkia tuo kirja kyllä itelle.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensiövälityksen kopan avaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin