Saab 99 Turbon (vm.80) kylmäkäynnistys ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jake73
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 10:47
Paikkakunta: Tampere

Saab 99 Turbon (vm.80) kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja jake73 »

Ongelma kylmäkäynnistyksessä, lähtee avaimesta käyntiin mutta sammuu useita kertoja ennenkuin jää käymään. Joutuu starttailemaan useita kertoja ennenkuin on ns.ajokunnossa ja hiukan lämminneenä jää tyhjäkäyntikierroksille. Lämpöisenä ei ongelmaa käynnistyksessä ja käynnissä. Vinkkejä tarvittaisiin ongelman selvittämiseksi.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11490
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 Turbon (vm.80) kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Ohjauspaineventtiilin pitäisi hoitaa kylmänä seoksen rikastaminen. Jos ohjauspaine osoittautuu kylmänä liian korkeaksi, ohjauspaineventtiilin vaihtaminen ehjään (tai nykyisen säätöyritys sinetin läpi) voisi auttaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2165
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 99 Turbon (vm.80) kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja anv »

Mulla oli joskus samanlainen. Teki samaa syystä että pensapumppu ei lähde pyörimään ennenkuin starttaa. Ei ehdi nostaa riittävästi pa-painetta ja sammuu. Oireita voi lieventää siten että kun se startin jälkeen sammuu, antaa sen muutaman sekunnin olla virrat päällä (pumppu pyörii) ja sitten uusintastartti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 526
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 99 Turbon (vm.80) kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Ohjauspaine liian ylhäällä. Säädä alemmas. Ota säädin irti pura ja puhdista. Jos paineet vieläkin koholla, niin poraa 5 mm reikä takakanteen varovasti. Sitten kuusiokolo avaimella säätäen löysemmälle. Säätö kylmänä. Sitten koneen lämpimäksi käyttö ja ohjauspaineen tarkastus että myös lämpimän koneen arvo on hehtaarilla..
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 Turbon (vm.80) kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ohjauspaineen säätämisen jälkeen pitää tehdä tyhjäkäyntiseoksen säätö. Eli kärsivällisyyttä vaatii kokonaisuudessaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin