Vuoden 1979 Saab 900 GLE (museorekisterissä) käynnistyy ja kulkee kylmänä hyvin. Auto käynnistyy myös pysäytyksen jälkeen heti kuumana, mutta 5 minuutin päästä ei käynnisty, vaan pitää odottaa, että jäähtyy noin 5-15 minuuttia (riippuen ilman lämpötilasta) ja sitten kulkee taas hyvin.
Mistä moinen oikku?
900 GLE - ei käynnisty kuumana
Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana
Suuttimet vuotaa todennäköisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana
Eihän se ole kaasarikoneella? Jos on, se on säädetty pikkasen laihalle. Tällöin lähtee käyntiin kun painaa reilusti kaasua startatessa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana
GLE on ainakin uutena ollu ruiskulla.
Suuttimet tai paineenvaraaja sökönä.
Suuttimet tai paineenvaraaja sökönä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana
Paineenvaraaja (löytyy tankin kyljestä) heikossa hapessa tai jossain semmoinen vuoto, mikä päästää jäännöspaineet pois. Tämä ongelma on siis kaasu/ilmalukko, kestää tovin että putket on taas täynnä bensaa, ja painetta saadaan suuttimille asti.
Lähteekö myös käyntiin vajailla sylintereillä ja mahdollisesti savuttaa siinä vaiheessa mustaa?
Suuttimetkin voi olla likaiset tai kuluneet. Likaiset saa ehkä vielä putsattua liuottimella ja paineella. Parempikuntoiset voi löytää mistä tahansa B-koneesta, suuttimet oli samat vapareissa ja turboissa. Ehkä H-koneissakin, Boschin valmistenumero on stanssattu kuoreen.
Pena
Lähteekö myös käyntiin vajailla sylintereillä ja mahdollisesti savuttaa siinä vaiheessa mustaa?
Suuttimetkin voi olla likaiset tai kuluneet. Likaiset saa ehkä vielä putsattua liuottimella ja paineella. Parempikuntoiset voi löytää mistä tahansa B-koneesta, suuttimet oli samat vapareissa ja turboissa. Ehkä H-koneissakin, Boschin valmistenumero on stanssattu kuoreen.
Pena
#1355 Pussihoususaabisti ja turbotuuningmies
99 900 9-3 9-5
99 900 9-3 9-5
Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana
Vikavaihtoehdoista on jäänyt pois ohjauspaineventtiili. Termostaattikopan kyljessä on iso purkki, johon menee 2 putkea ja pikaliittimellä sähköjohdot. Ota johdot pois ja mittaa yleismittarilla resistanssi purkin terminaalien välillä. Mikäli näyttää ääretöntä niin ohjauspaineen säätövastus on palanut poikki ja tällöin seos menee kuumana aivan älyttömän rikkaaksi. Itselle on näin kerran sattunut.
Vuotava suutinkin tosiaan riittää tekemään tuon. Jos starttaa kaasu pohjassa helpommin niin voi olla suutin. Tuo ohjauspaineventtiilivika ilmenee myös siten että käy lämpimänä helvetin rikkaalla ja sen huomaa jo pakokaasun hajusta ihan nenälläkin.
Vuotava suutinkin tosiaan riittää tekemään tuon. Jos starttaa kaasu pohjassa helpommin niin voi olla suutin. Tuo ohjauspaineventtiilivika ilmenee myös siten että käy lämpimänä helvetin rikkaalla ja sen huomaa jo pakokaasun hajusta ihan nenälläkin.