900 GLE - ei käynnisty kuumana

Saab esitteli ensimmäiset turbot tässä kategoriassa.
Tupamaa
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Joulu 06, 2016 2:59 pm

900 GLE - ei käynnisty kuumana

ViestiKirjoittaja Tupamaa » Ti Joulu 06, 2016 3:13 pm

Vuoden 1979 Saab 900 GLE (museorekisterissä) käynnistyy ja kulkee kylmänä hyvin. Auto käynnistyy myös pysäytyksen jälkeen heti kuumana, mutta 5 minuutin päästä ei käynnisty, vaan pitää odottaa, että jäähtyy noin 5-15 minuuttia (riippuen ilman lämpötilasta) ja sitten kulkee taas hyvin.
Mistä moinen oikku?

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9021
Liittynyt: La Touko 01, 2004 7:36 pm
Paikkakunta: Umeå

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

ViestiKirjoittaja jcarlson » Ti Joulu 06, 2016 3:46 pm

Suuttimet vuotaa todennäköisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

anv
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 9:45 am
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

ViestiKirjoittaja anv » Ti Joulu 06, 2016 7:11 pm

Eihän se ole kaasarikoneella? Jos on, se on säädetty pikkasen laihalle. Tällöin lähtee käyntiin kun painaa reilusti kaasua startatessa.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 4309
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14 am
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

ViestiKirjoittaja tetammi » Ti Joulu 06, 2016 7:39 pm

GLE on ainakin uutena ollu ruiskulla.

Suuttimet tai paineenvaraaja sökönä.
Teemu paimiosta
#1266, KA 900T -97, KA 900T -95 Cab: Sunbeach Edition

Avatar
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 7:53 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

ViestiKirjoittaja Aeronomi » Ke Elo 30, 2017 11:44 pm

Paineenvaraaja (löytyy tankin kyljestä) heikossa hapessa tai jossain semmoinen vuoto, mikä päästää jäännöspaineet pois. Tämä ongelma on siis kaasu/ilmalukko, kestää tovin että putket on taas täynnä bensaa, ja painetta saadaan suuttimille asti.

Lähteekö myös käyntiin vajailla sylintereillä ja mahdollisesti savuttaa siinä vaiheessa mustaa?

Suuttimetkin voi olla likaiset tai kuluneet. Likaiset saa ehkä vielä putsattua liuottimella ja paineella. Parempikuntoiset voi löytää mistä tahansa B-koneesta, suuttimet oli samat vapareissa ja turboissa. Ehkä H-koneissakin, Boschin valmistenumero on stanssattu kuoreen.

Pena
99, 900
Pussihoususaabisti ja turbotuuningmies

kimmoa
"Aero"
Viestit: 371
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 1:26 pm
Paikkakunta: Sievi

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

ViestiKirjoittaja kimmoa » Su Syys 03, 2017 8:01 pm

Vikavaihtoehdoista on jäänyt pois ohjauspaineventtiili. Termostaattikopan kyljessä on iso purkki, johon menee 2 putkea ja pikaliittimellä sähköjohdot. Ota johdot pois ja mittaa yleismittarilla resistanssi purkin terminaalien välillä. Mikäli näyttää ääretöntä niin ohjauspaineen säätövastus on palanut poikki ja tällöin seos menee kuumana aivan älyttömän rikkaaksi. Itselle on näin kerran sattunut.

Vuotava suutinkin tosiaan riittää tekemään tuon. Jos starttaa kaasu pohjassa helpommin niin voi olla suutin. Tuo ohjauspaineventtiilivika ilmenee myös siten että käy lämpimänä helvetin rikkaalla ja sen huomaa jo pakokaasun hajusta ihan nenälläkin.