OG900, Motonetin jarrusatulat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Remus
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 17:58

OG900, Motonetin jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Remus »

Onko kokemusta Motonetin jarrusatuloista? Kannattaako sellaiset ostaa vai kunnostaa vanhat alkuperäiset?
Oikean takapyörän jarrusatula piti noin vuosi sitten vaihtaa kun käsijarrun itsesäätömekanismia ei saanut koskaan pelittämään. Nyt puolestaan vasen puoli on alkanut jumittaa ja etujarrut laahaavat.
Ajattelin ennaltaehkäisevästi vaihtaa kolme alkuperäistä uusiin.
Saab16v
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Huhti 05, 2015 06:34

Re: OG900, Motonetin jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Saab16v »

Itse ostin satulan Motonetistä muutama kuukausi sitten eteen. Ilman ongelmia ajettu, tosin kilsoja tullut vasta 2tkm uudella satulalla.
Remus
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 17:58

Re: OG900, Motonetin jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Remus »

Saab16v kirjoitti:Itse ostin satulan Motonetistä muutama kuukausi sitten eteen. Ilman ongelmia ajettu, tosin kilsoja tullut vasta 2tkm uudella satulalla.
Satutko muistamaan kuka valmistaa ne?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7471
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900, Motonetin jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja mestari »

ettei etujarrut laahaa esim liikkenevaloihin tullessa jää ikäänkuin pikkusessa ylämäessä päälle mutta kuitenkin vapautuu muutaman sekunnin kuluessa ja auto valuu alaspäin?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Remus
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 17:58

Re: OG900, Motonetin jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Remus »

mestari kirjoitti:ettei etujarrut laahaa esim liikkenevaloihin tullessa jää ikäänkuin pikkusessa ylämäessä päälle mutta kuitenkin vapautuu muutaman sekunnin kuluessa ja auto valuu alaspäin?
Ei, koko ajan. Ei mennyt sen takia katsastuksestakaan läpi. 0,3 kN ja 0,5 kN hankaa vastaan eli ei mitenkään merkittävästi mutta huomaa jos käsin pyörittää renkaita. Luulisin että hydraulimännät ovat ruostuneet, tiivisteet kärsineet ja eivät palaudu kunnolla. Kyseessä kuitenkin '89 -vuosimalli ja alkuperäiset jarrusatulat.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7471
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900, Motonetin jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja mestari »

löysääppä ilmaruuvia ja stekkaa tilanne uudelleen ja vedä siitä pitävät johtopäätökset 8O
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: OG900, Motonetin jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja benicio »

Remus kirjoitti:
Saab16v kirjoitti:Itse ostin satulan Motonetistä muutama kuukausi sitten eteen. Ilman ongelmia ajettu, tosin kilsoja tullut vasta 2tkm uudella satulalla.
Satutko muistamaan kuka valmistaa ne?
Ei varsinaisesti vastaa kysymykseesi mutta itse kun keväällä uusin ysisysiin kaikki satulat, niin saamani merkit oli muistaakseni Brembo, TRW ja Bosch. Jossain näistä, muistaakseni toisessa takasatulassa oli ilmausruuvin kierre ihan tiedoton, joka tietysti vähän harmitti kun sen huomasin vasta kun satula oli paikallaan jne. Mutta vaihto ehjään onnistui tiskillä hyvin, ja muistaakseni lopulta akseleille tuli samanmerkkiset tuotteet. Olisikohan nuo tehdaskunnostettuja kaikki merkistä riippumatta, en tiedä.

Kun ei ne satulat kuitenkaan nyt niin kamalasti maksa, niin olin kyllä tyytyväinen päätökseeni, eli että en lähtenyt vanhoja itse kunnostamaan, vaikka tekijämiehelle se varmaan helppoa ja hauskaa puuhaa olisikin.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
opa900
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:06
Paikkakunta: Turku

Re: OG900, Motonetin jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja opa900 »

Omani kun toissavuonna vaihdoin taakse, niin olivat asillisesti kunnostetut alkuperäissatulat. Turun motonetista hain, eikä muita vaihtoehtoja ko. liikkeessä tainnut edes olla.

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=497
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: OG900, Motonetin jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja pela »

Mulle on sattunut Motonetista useampi satula joissa takapyöriin ottava käsijarru säätö ei pysy säädöissä.
Etusatulat olleet toimivia.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: OG900, Motonetin jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Mulla yhdessä autossa oli ostaessa kunnostettu ja edelleen ihan kiiltävä satula edessä, josta oli kaikki kumiosat murentunut. Liukujen suojatkin oli mennyt pieniksi suikaleiksi. Muistaakseni Budweg-caliper-lappu siinä oli. Tosin samasta autosta oli palloniveltenkin kumit haljennut, tarvikkeita nekin.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Vastaa Viestiin