Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
Olisi moniongelmainen käsillä.
Tietääkö joku onko PK-seudulla huoltomies, jolla olisi työkalut ja joka tuntisi vanhat Saabit sen verran että voisi hoitaa vaihdelaatikon/tasauspyörästön?
- Vaihdelaatikko ei pidä öljyjä viikkoa pidempää sisällä, ulinaa kaasuttessa vaikka uudet öljyt sisällä.
- 100 km öljynvaihdon jälkeen syttyi öljyvalo. Ei kuulu nakutusta ja yläpää ei kuulosta kuivalta. Lie jotain roskaa lähtenyt irti ja tukkinut jonkin osan, anturissa maavika tai mikä lie.
Näillä keleillä ei oikein jaksa taloyhtiön parkkiksella ryhtyä vaativampiin hommiin niin mielellään veisi auton ammattimiehelle.
Tietääkö joku onko PK-seudulla huoltomies, jolla olisi työkalut ja joka tuntisi vanhat Saabit sen verran että voisi hoitaa vaihdelaatikon/tasauspyörästön?
- Vaihdelaatikko ei pidä öljyjä viikkoa pidempää sisällä, ulinaa kaasuttessa vaikka uudet öljyt sisällä.
- 100 km öljynvaihdon jälkeen syttyi öljyvalo. Ei kuulu nakutusta ja yläpää ei kuulosta kuivalta. Lie jotain roskaa lähtenyt irti ja tukkinut jonkin osan, anturissa maavika tai mikä lie.
Näillä keleillä ei oikein jaksa taloyhtiön parkkiksella ryhtyä vaativampiin hommiin niin mielellään veisi auton ammattimiehelle.
Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
nythän on melkein nollakelit joten viikonloppuna töiden jälkeen on mukava stekata parit seuraavat asiat
eli
irroitetaan jölypaineanturista johto ja tarkastetaan valon toiminto tällä asetuksella
mikäli valo nyt ei pala syvennytään kiertoongelmiiin
mikäli valo palaa edelleen vaikka johto on irti, korjataan laturi
eli
irroitetaan jölypaineanturista johto ja tarkastetaan valon toiminto tällä asetuksella
mikäli valo nyt ei pala syvennytään kiertoongelmiiin
mikäli valo palaa edelleen vaikka johto on irti, korjataan laturi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
Voisi kyllä kokeilla miksi hälyttää öljynpaineesta. Katsoin että uusi anturi maksaa 4,90 € Motonetissä. Sen vaihtaminen ei voi olla kovin vaikea homma ja sillä kuitenkin voisi säästää päälle satasen hinauksen. Auto pitää kuitenkin ajaa jollekin, joka voisi katsoa vaihteistoa.mestari kirjoitti:nythän on melkein nollakelit joten viikonloppuna töiden jälkeen on mukava stekata parit seuraavat asiat
eli
irroitetaan jölypaineanturista johto ja tarkastetaan valon toiminto tällä asetuksella
mikäli valo nyt ei pala syvennytään kiertoongelmiiin
mikäli valo palaa edelleen vaikka johto on irti, korjataan laturi
Onko ylipaineventtiilin irroittaminen ja putsaaminen/vaihto kuinka suuri homma? Lueskelin että sinne voi mennä jotain roskaa väliin ja jäädä jumittamaan, jolloin öljy ruiskuaa öljypohjaan.
Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
kokeileppa tuo 45 sekuntia tehokasta työ aikaa vaativa temppu ensitöiksesi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
Joo, kokeillaan. Kiitti vinkistä.mestari kirjoitti:kokeileppa tuo 45 sekuntia tehokasta työ aikaa vaativa temppu ensitöiksesi
Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
Otin irti anturin johdon, valo sammui. Laitoin johdon takaisin anturiin ja valo syttyi.mestari kirjoitti:nythän on melkein nollakelit joten viikonloppuna töiden jälkeen on mukava stekata parit seuraavat asiat
eli
irroitetaan jölypaineanturista johto ja tarkastetaan valon toiminto tällä asetuksella
mikäli valo nyt ei pala syvennytään kiertoongelmiiin
mikäli valo palaa edelleen vaikka johto on irti, korjataan laturi
Näyttää siis että on joko anturissa vikaa tai sitten öljynkierrossa on ongelma.
Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
noniin nyt on poissuljettu laturi vika ja samalla väärä kytkentä
jölykellon vaihto on halvin tällä erää. samalla kun anturi on irti pieni starttaus ja stekkaus kuin öljyä lentää naapuri mersun nokkapellille solkenaan
jos ei ninkään niin anturia ehkä turha kiertää paikalleen
jölykellon vaihto on halvin tällä erää. samalla kun anturi on irti pieni starttaus ja stekkaus kuin öljyä lentää naapuri mersun nokkapellille solkenaan
jos ei ninkään niin anturia ehkä turha kiertää paikalleen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Ruisku"
- Viestit: 112
- Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
Autohuolto T. Holmberg Vantaan Åbyssä on varmaan tässä kohta paikallaan. Tomppa on korjannut monta juttua Saabeihin meille.
Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
Vaihdoin anturin ja öljynpainehälytys meni pois. Onneksi ei sen pahempaa ja femman hintaisella osalla pystyi välttämään hinausauton.
Ainoa kysymys on nyt tuo vaihteisto. Eli öljyt siis valuvat ulos ja kuuluu ulinaa kun painaa kaasua(vaikka juuri olisi täyttänyt uusilla öljyillä).
Millainen operaatio tuossa kannattaisia tehdä?
Tiivisteet pitää ainakin vaihtaa ja sen voi käsittääkseni tehdä nostamatta vaihteistoa pois. Samalla voi katsoa missä kunnossa vaihteisto on.
Voiko nähdä samalla onko tasauspyörästön laakeri sökönä? Olisikohan se se joka aiheuttaa ulisevan äänen?
Ainakin mitä olen lueskellut vaihteistosta ja tasauspyörästösta niin se on mainittu heikkona lenkkinä monessa paikassa.
Esim: http://www.forum-auto.de/sites/default/ ... be5neu.jpg
Mikäli joku on samassa jamassa niin soittelin ympäriinsä ja löysin Porvoosta Autopiste K&M:n, joka tekee vielä vaihteistoremppoja ysisatasiin.
Ainoa kysymys on nyt tuo vaihteisto. Eli öljyt siis valuvat ulos ja kuuluu ulinaa kun painaa kaasua(vaikka juuri olisi täyttänyt uusilla öljyillä).
Millainen operaatio tuossa kannattaisia tehdä?
Tiivisteet pitää ainakin vaihtaa ja sen voi käsittääkseni tehdä nostamatta vaihteistoa pois. Samalla voi katsoa missä kunnossa vaihteisto on.
Voiko nähdä samalla onko tasauspyörästön laakeri sökönä? Olisikohan se se joka aiheuttaa ulisevan äänen?
Ainakin mitä olen lueskellut vaihteistosta ja tasauspyörästösta niin se on mainittu heikkona lenkkinä monessa paikassa.
Esim: http://www.forum-auto.de/sites/default/ ... be5neu.jpg
Mikäli joku on samassa jamassa niin soittelin ympäriinsä ja löysin Porvoosta Autopiste K&M:n, joka tekee vielä vaihteistoremppoja ysisatasiin.
Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
taitas halvin ja nopein vihtoehto heittää purkuvehkeestä loota tilalle, jos poskilaakerit on vain menneet niin niitä ovat vissiin vaihtaneet paikallaankin
yleensää juuri se tiiviste vuotaa mikä on koneen ja lootan välissä, toki se peräluukun tiivistekin voi olla ryssitty että vuotaa
samalla tullaan vaihtaneeksi myös siivapyörän stefa ja jölypumpun kotelon o rinksi ja pari muuta taktista tiivistettä
yleensää juuri se tiiviste vuotaa mikä on koneen ja lootan välissä, toki se peräluukun tiivistekin voi olla ryssitty että vuotaa
samalla tullaan vaihtaneeksi myös siivapyörän stefa ja jölypumpun kotelon o rinksi ja pari muuta taktista tiivistettä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
Tuoreen tiedustelun pohjalta voin kertoa että saabin tiskiltä saa vielä tiivistesarjan tuohon vaihteistoon. Sekä erikseen luukkujen tiivisteitä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
Saakohan hyväkuntoisia lootia edes enää? Pitäisi ainakin diagnosoida mikä vika tuossa on. Ainakin mitä olen itse päätellyt niin taitaa juuri olla tasauspyörästön laakeri. Ulisee vain kun painaa kaasua, ei riipu vaihteesta vaan auton nopeudesta.mestari kirjoitti:taitas halvin ja nopein vihtoehto heittää purkuvehkeestä loota tilalle, jos poskilaakerit on vain menneet niin niitä ovat vissiin vaihtaneet paikallaankin
yleensää juuri se tiiviste vuotaa mikä on koneen ja lootan välissä, toki se peräluukun tiivistekin voi olla ryssitty että vuotaa
samalla tullaan vaihtaneeksi myös siivapyörän stefa ja jölypumpun kotelon o rinksi ja pari muuta taktista tiivistettä
Senkö pystyi vaihtamaan myös paikallaan vai pitääkö tuosta ottaa vaihteisto irti?
Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
Eihän vaan kyseessä ole 900:n tyypillinen imuääni, mikä kuuluu kiihdytyksessä? Eikö vaihteistovika pitäisi kuulua tasaisena ulinana tai jollotuksena koko ajan, eikä vain kiihdytyksessä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
Käsittääkseni juuri tasauspyörästön kulunut laakeri aiheuttaisi ulinaa kaasuttaessa. Ei siis ole väliä mikä vaihde on silmässä ja ulinan taajuus riippuu auton nopeudesta eikä vaihteesta.Lahti411 kirjoitti:Eihän vaan kyseessä ole 900:n tyypillinen imuääni, mikä kuuluu kiihdytyksessä? Eikö vaihteistovika pitäisi kuulua tasaisena ulinana tai jollotuksena koko ajan, eikä vain kiihdytyksessä?
Ääni on vastikään ilmestynyt, ei aikaisemmin ollut ainakaan noin voimakas.
Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla
onko laatikossa ollut öljyä vai vuotaako se pois sieltä?
kylä ehjiä lootia luulisi olevan enemmän kuin risoja kun tuo aika syö noita koreja kuitenkin
kylä ehjiä lootia luulisi olevan enemmän kuin risoja kun tuo aika syö noita koreja kuitenkin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,