käsijarru löystyy 900sta vm. -91

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akkaratissa
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2017 18:49

Re: käsijarru löystyy 900sta vm. -91

Viesti Kirjoittaja akkaratissa »

Leima lasahti ja kyllä helepotti. Kiitos siitä jousivinkistä! Sillä saatiin hankalampikin puoli pelittämään. Se päällimmäinen mutteri oli melkein kiertynyt taas irti. Tosi hämärä vaiva. Jos jatkuu, ensi vuonna menee vaijerit vaihtoon.
leikhan
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 10:10

Re: käsijarru löystyy 900sta vm. -91

Viesti Kirjoittaja leikhan »

Noista jarrupaloista oon huomannu, ettei motonetin paloilla toimi, täytyy olla alkuperäiset, sama ollut myö volvoissa, itse olen tehnyt niin, että pyyhin niitä etikalla niin pehmenevät, ovat niin kovapintaiset, ja jarrut menee lukkoon kässärillä. kestää pari vuotta. Mulla on hatcback 900 S-2.0-D vm-95, siinä on vaijerin kiristys alla keskellä, konsolin alla ei ole mitään kiristyksiä.
Valakkatie
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: käsijarru löystyy 900sta vm. -91

Viesti Kirjoittaja Valakkatie »

On totta, että viimeisimpien vuosimallien takapenkin alla olevaa käsijarrun säätöä ei sinänsä kannata huvikseen näpelöidä. ...Mutta jos vaijeri on jommalla kummalla puolella niin kireä, ettei satulan käsijarrusäätö onnistu, siihenkin saa puuttua. On vaan oltava huolellinen, että kartiomallinen kyseinen vaijerikuoren säätö tulee siellä penkin alla työnnettyä kunnolla kasaan. Muuten voi tosiaan riesana olla löystymisen takia uusi säätökierros.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: käsijarru löystyy 900sta vm. -91

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

leikhan kirjoitti:Noista jarrupaloista oon huomannu, ettei motonetin paloilla toimi, täytyy olla alkuperäiset, sama ollut myö volvoissa, itse olen tehnyt niin, että pyyhin niitä etikalla niin pehmenevät, ovat niin kovapintaiset, ja jarrut menee lukkoon kässärillä. kestää pari vuotta. Mulla on hatcback 900 S-2.0-D vm-95, siinä on vaijerin kiristys alla keskellä, konsolin alla ei ole mitään kiristyksiä.
Vuosimallin -95 käsijarrulla ei ole mitään yhteistä vm. -91:n kanssa. Vain toiminta on sama, eli kahvasta kun vedetään, takapyöriä jarrutetaan. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: käsijarru löystyy 900sta vm. -91

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

On niissä ilmeisesti myös se yhteneväisyys, että ovat pirulliset säädettävät ja joka osan pitää olla tiptop kunnossa, jos haluaa, että menee katsastuksesta läpi edes 2 vuotta peräkkäin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
leikhan
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 10:10

Re: käsijarru löystyy 900sta vm. -91

Viesti Kirjoittaja leikhan »

Olipas viisasta,empä ole tuota ennen tiennyt :lol:
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: käsijarru löystyy 900sta vm. -91

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Katsastukseen pitäisi vielä omasta vm. -92 900:sta käsijarru säätää. Edellisellä omistajalla on tullut hylky epätasaisesti ottavasta käsijarrusta.
Mulla on vahva epäily, että käsijarrua on yritetty säätää väärin, sillä takapenkin alla vaijerit on säädetty ihan eri tavoin. Takasatulat on molemmat uusittu hiljattain, sillä niissä on vielä jotian tarrojakin jäljellä.
Miten mun kannattaisi nyt palauttaa tuo säätösysteemi lähtötilanteeseen? Ja aloitanko käsijarrun säädön satuloiden säädöllä? Mikä kohta seuraavaksi säädetään? Se takaistuimen alla oleva hässäkäkö? Mikä virka on käsijarruvivun päässä olevalla säädöllä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: käsijarru löystyy 900sta vm. -91

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Takajarruja tuli käytyä läpi. Säätöruuvien pölysuojat olivat tässä tapauksessa kuusikolokannalla. Leveässä ja matalassa kannassa oli 5mm kuusiokolo. Säätöruuvit toimivat molemmassa satulassa hyvin ja kääntyivät tasaisesti. Oikean puolen käsijarruvaijerin kuori oli murtunut siitä kohdasta, missä se menee korin läpi. Niinpä vaijeri takerteli ja käsijarru jumitti. Eipä muu auta, kuin hankkia uusi vaijeri.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: käsijarru löystyy 900sta vm. -91

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lahti411 kirjoitti:Katsastukseen pitäisi vielä omasta vm. -92 900:sta käsijarru säätää. Edellisellä omistajalla on tullut hylky epätasaisesti ottavasta käsijarrusta.
Mulla on vahva epäily, että käsijarrua on yritetty säätää väärin, sillä takapenkin alla vaijerit on säädetty ihan eri tavoin. Takasatulat on molemmat uusittu hiljattain, sillä niissä on vielä jotian tarrojakin jäljellä.
Miten mun kannattaisi nyt palauttaa tuo säätösysteemi lähtötilanteeseen? Ja aloitanko käsijarrun säädön satuloiden säädöllä? Mikä kohta seuraavaksi säädetään? Se takaistuimen alla oleva hässäkäkö? Mikä virka on käsijarruvivun päässä olevalla säädöllä?
Säädä vaan uusiksi. Mie en tiiä miten näiden kanssa kukin säätelee, mutta mie olen niitä säätänyt näin:

1. Satulan vivun ja liikkeen rajoitinstopparin väliin 1mm rakotulkki.
2. Kiristä vaijeria kunnes rakotulkki tippuu lattialle.
3.säädä satulan ruuvia kunnes pyörä ei enää pyöri.
4.palauta ruuvia 1/8...1/4 kierrosta kunnes pyörää taas voi pyörittää.

Tee sama molempiin jarruihin.

Näin kässäri ottaa 2-3 pykälässä ja pitäis mennä leimalla läpi. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: käsijarru löystyy 900sta vm. -91

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kyllä se säätö selkiytyi, kun vaan alkoi touhuta :D Ne takaistuimen alla olevat säätörattaat jäi koskematta. Ehkä oikean puolen uutta vaijeria asennellessa sitäkin joutuu käyttämään. Mun auton tapauksessa huonosti toimiva käppäri siis johtui murtuneesta aijerin kuoresta ja siitä johtuvasta jumittelusta. Satulan säädöt näyttivät toimivan ihan niin kuin pitääkin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: käsijarru löystyy 900sta vm. -91

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jatketaan nyt tähän ketjuun sen verran, että oikean puolen käsijarru jumitteli vielä vaijerin vaihdon jälkeenkin. Säätö tuntui olevan kys. satulassa todella tarkka ja aivan pienellä alueella käsijarru ottaa napakasti. Jos alle neljänneskierroksen käänsi liikaa satulan säätöruuvia löysälle, sai käsijarrun jumiin, kun nykäisi kunnolla kahvasta. Se vipumekanismi satulan päässä jämähtää kiinni-asentoon ja kässäri ei palaudu. Toisaalta, jos hieman liikaa kiristi ruuvia, niin jarru oli sitten koko ajan jumissa. Kumma juttu, kun kaikki säätöruuvit yms. tuntuvat toimivan ihan oikein. Tänään olisi tarkoitus viedä auto leimalle. Saa nähdä, pelaako käppäri vielä konttorilla. Lauantaina oli jo tarkoitus käydä katsastuksessa, mutta en meinannut päästä pihasta pois, kun kässäri oli niin jumissa. Ainakin se pitää...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: käsijarru löystyy 900sta vm. -91

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yhteen og900:aan laitoin siihen vaijerin vaipan ja kuoren väliin lisäjousen, jousen halkaisija meni suojakumin päälle, eli jotain 14mm muistikuvien perusteella se sisähalkaisija ja lanka noin reilu millin paksuista. Melko kelju oli saada se sinne väliin, mutta jarru alkoi toimimaan. Ajatus oli saada vipu palautumaan paremmin ja leima edes kerran. Sillä fiksillä auto toimikin vuosia eteenpäin. Hupaisintahan tässä on, että vian takia hommasin varalle käytetyn jarrusatulan. Ei sitä koskaan asennettu. Missä lie koko satula? :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: käsijarru löystyy 900sta vm. -91

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Käsijarru meni läpi katsastuksesta. Etujarrut sitten alkoivatkin katsastukseen ajaessa laahata, joten hylky tuli niistä... Eilen sitten etujarruja ropatessa pidin käppäriä päällä, niin jumissahan se taas oli. Kyllä taas laittaa auto hanttiin! Olisin halunnut torstaina lähteä pidempään reissuun tuolla, mutta saa nähdä, onnistuuko :roll:
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin