OG900 kiihdyttäessä nykii (pieni tarina)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Doddger
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Loka 17, 2014 18:40
Paikkakunta: Tornio

OG900 kiihdyttäessä nykii (pieni tarina)

Viesti Kirjoittaja Doddger »

Nyt alkaa järki loppumaan saabin kanssa, kiihdyttäessä nykii ja on laiska. Tuntuu, että se ei saa bensaa/ilmaa tarpeeksi. Kun ryypyn vetää päälle, niin sitte se lähtee ku hauki rannasta.

Kyseessä on Saab 900 vm89, 2.0L, 8 venttiiliä, Pierburg 175CD kaasari, 3 "ovinen".

Mitä siihen on tehty ? Katsastus mies löysi rungosta ruostetta joka piti hitsata. Samalla ku sitä hitsattiin, niin huomattiin, että imusarjasta vuotaa nestettä... (kiva yllätys) Eihän se auttanu ku ottaa imusarja irti ja vaihtaa tiiviste. Samallahan sitä putsasi kaasarin ja vaihto kalvon. Auto kasaan ja baanalle, MUTTA siitä hävisi tyhjäkäynti ! Ruuvia vääntämällä tyhjäkäynti takasi ja takasin baanalle, MUTTA ei kiihdy kunnolla (ilman ryyppyä).
Katsastuksessa päästöt meni heittämällä läpi, ei mitään huomautettavaa. Ajoin varaosa liikkeen pihaan ja ostin pussillisen huoltotavaroita (öljyt, tulpat, tulpanjohdot, alipaineletkut, pyörijä, virranjakajankansi, suodattimet yms.)
Tässä vaiheessa opin, että tässä ei ole bensansuodatinta, ainoa "suodatin" mikä tässä on, niin ne löytyy bensatankissa oleva sihti ja kaasarin kyljessä oleva musta mötikkä (siellä sisällä on sihti).
Puristus paineet on kunnossa, nestettä ei vuoda ja öljy on normaalia (ei sekotu nesteiden kanssa)
Kaasarissa on öljyä sopivasti ja kurkku nousee normaalisti.

Olen yrittäny ettiä kunnon saab tietäjää minun alueelta, mutta he ovat kuoleva luonnonvara...
Nyt toivotaan, että foorumien viisaat osaavat neuvoa eteenpäin...
900i -87
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 kiihdyttäessä nykii (pieni tarina)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miten kaasari puhdistettiin ?

milloin sytkä viimeksi säädetty?

ja kyllä alkuperäisessä bensapumpussa on myös sihti .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Doddger
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Loka 17, 2014 18:40
Paikkakunta: Tornio

Re: OG900 kiihdyttäessä nykii (pieni tarina)

Viesti Kirjoittaja Doddger »

Kaasari puhistettiin normaalilla bensalla ja kangas rätillä, pienet "kanavat" puhallettiin paineilmalla. Kaasari ei ollu silloin autossa kiinni.

Sytkä on sääjetty viime vuonna, samalla ku vaihettiin syyläri.

Elikkä tässä saabissa on 3 sihtiä. 1 tankissa, 1 kaasarin vieressä ja yks bensapumpussa.

Lisätä samalla, että jos auto on paikallaan ja käynnissä, se antaa kierroksia jos kaasua painaa rauhallisesti, mutta jos sen lämäsee pohjaan niin se sammuu. Kuulostaa, että se melkein tukehtuu.
900i -87
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: OG900 kiihdyttäessä nykii (pieni tarina)

Viesti Kirjoittaja pela »

Oliko vika jo ennen imusarjan ja kaasuttimen huoltotöitä. Kuvauksen perusteella kuulostaa että seos olisi laihalla.
Oletko tutkinut mahdolliset imuvuodot?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Doddger
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Loka 17, 2014 18:40
Paikkakunta: Tornio

Re: OG900 kiihdyttäessä nykii (pieni tarina)

Viesti Kirjoittaja Doddger »

Kaasarin kumi laipassa oli imuvuoto. Se vaihdettiin uuteen, mutta tämä ongelma ei lähteny pois.
Oudointa siinä oli, kun yritettiin ettiä imuvuotoja, niin me suihkutettiin ihan normaalia jarruosien puhdistus ainetta, kun sitä suihkutettiin kaasarin kumilaippaan, niin kierrokset laski. Vaikka tämä puhdistus aine on leimahtavaa...

Vika tuli pahemmaksi, huoltotöiden jälkeen. Olen aika varma, etten koskenut säätöihin mitenkään, mutta se olisi kans mahdollisuus.

Sivu kysymys, mistä tuota pierburg 175CD kaasaria säädetään ?
900i -87
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: OG900 kiihdyttäessä nykii (pieni tarina)

Viesti Kirjoittaja anv »

Tässä threadissa on lueteltuna oikeastaan kaikki mahdolliset vikapaikat

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=108109
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 kiihdyttäessä nykii (pieni tarina)

Viesti Kirjoittaja jus »

Kalvon vaihdossa meni jotain pieleen, ei osunut kohdistusmerkit kohdalleen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Doddger
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Loka 17, 2014 18:40
Paikkakunta: Tornio

Re: OG900 kiihdyttäessä nykii (pieni tarina)

Viesti Kirjoittaja Doddger »

Luin threadin läpi ja nyt herääkin kysymys. Mitenpäin se kaasarin kansi täytyy olla ? Kannessa on 2 "merkkiä" ja kaasarissa on 1 "merkki" Semmoset metalliset pykälät.
Paljonko sitä vaimennusöljyä laitettiin ? :roll:
Kalvon hahlot on oikeilla paikoilla, monta kertaa tarkistettuina. :o

Edit. Se kaasarin "kurkku" nousee sormella, selvästi tuntee vaimennusöljyn.
900i -87
Saap askia
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: OG900 kiihdyttäessä nykii (pieni tarina)

Viesti Kirjoittaja Saap askia »

Doddger kirjoitti:Se kaasarin "kurkku" nousee sormella, selvästi tuntee vaimennusöljyn.
Ite ihmettelin Pierburgia pari kuukautta, mutta nyt toimii taas ja tuli katsastettua. Tilasin kyllä korjausosatkin Britanniasta.

Sun kannattaa tsekata se vaimennusöljyssä oleva tikku, jossa se alumiininen pieni mäntä, joka varsinaisesti jarruttaa sen alipainemännän nousemista. Sen pienen männän vapaa liike siinä tikussa pitäisi olla 0,5-1,5 mm. Mulla oli tuolla ylärajalla ja tyhjäkäynnillä kaasariin katsoessa alipainemäntä pomppi pari milliä ylös alas, joka tekee sen että välistä kurkussa on alipainetta ja välistä sitten taas ei yhtään. Tässä oli kaikkea muutakin vikaa kyllä. Joka tapauksessa laitoin pienen prikan siihen tikkuun sen pienen jarrumännän päälle, jolloin vapaaksi liikkeeksi jäi noin 0,5 mm. Se vaimennus alkaa toimia heti ja kiihdyttäessä seos rikastuu, kun alipainemäntä ei heti pomppaa ylös, jolloin ilman nopeus hidastuu siinä kapeassa kurkussa.

Seoksen säätö (8 mm hylsyllä) on varsinaisesti kaasarin pohjassa samalla kohtaa kuin alipainemäntä ja neula. Alta katsottuna myötäpäivään kiertäessä menee laihemmalle eli päältä katsoen vastapäivään. Kun on monta kertaa säädetty laihemmaksi, se suutin nousee turhan korkealle, joka voi kanssa häiritä sen jetin toimintaa. Suuttimen perusasetus on yläpää 2,5 mm alempana kuin kurkun pohja, jonka näkee kun nostaa alipainemännän pois. Neulaa siinä männässä voi kanssa säätää kun löysää vaan ruuvin ja asettaa neulan sopivaan kohtaan.

Varsinaisesti tuossa omassa 900 kävi kai niin, että pumpussa oleva suodatin oli tukossa ja bensan paine huono, jolla kaasari oli tottunut toimimaan. Sitten suodatin hajosi ja kaasariin meni santaa. Bensan paine myös nousi kun suodatin ei pidätellyt ja mahdollisesti myös paluuletkussa oli suodattimen jäännöksiä, joka nosti painetta entisestään. Säädin myös kohon väärin kun viimeksi jotain Tunturi Sportin kohoa säädellyt. Eli kohoventtiilissä on jousikuormitettu kuula, jota en huomannut ja jota ei saisi painaa alas kohoa mittaillessa.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: OG900 kiihdyttäessä nykii (pieni tarina)

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Onko kyseisessä satkussa egr-venttiili ja onko se kunnossa, jos ei ole, niin sen voi tulpata reijättömällä tiivisteellä ja letkun tukkimalla imusarjan lähdöstä. jos vika ei löydy tästä säätäisin seosta rikkaammalle.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Doddger
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Loka 17, 2014 18:40
Paikkakunta: Tornio

Re: OG900 kiihdyttäessä nykii (pieni tarina)

Viesti Kirjoittaja Doddger »

Saap askia kirjoitti:
Doddger kirjoitti:Se kaasarin "kurkku" nousee sormella, selvästi tuntee vaimennusöljyn.
Ite ihmettelin Pierburgia pari kuukautta, mutta nyt toimii taas ja tuli katsastettua. Tilasin kyllä korjausosatkin Britanniasta.

Sun kannattaa tsekata se vaimennusöljyssä oleva tikku, jossa se alumiininen pieni mäntä, joka varsinaisesti jarruttaa sen alipainemännän nousemista. Sen pienen männän vapaa liike siinä tikussa pitäisi olla 0,5-1,5 mm. Mulla oli tuolla ylärajalla ja tyhjäkäynnillä kaasariin katsoessa alipainemäntä pomppi pari milliä ylös alas, joka tekee sen että välistä kurkussa on alipainetta ja välistä sitten taas ei yhtään. Tässä oli kaikkea muutakin vikaa kyllä. Joka tapauksessa laitoin pienen prikan siihen tikkuun sen pienen jarrumännän päälle, jolloin vapaaksi liikkeeksi jäi noin 0,5 mm. Se vaimennus alkaa toimia heti ja kiihdyttäessä seos rikastuu, kun alipainemäntä ei heti pomppaa ylös, jolloin ilman nopeus hidastuu siinä kapeassa kurkussa.

Seoksen säätö (8 mm hylsyllä) on varsinaisesti kaasarin pohjassa samalla kohtaa kuin alipainemäntä ja neula. Alta katsottuna myötäpäivään kiertäessä menee laihemmalle eli päältä katsoen vastapäivään. Kun on monta kertaa säädetty laihemmaksi, se suutin nousee turhan korkealle, joka voi kanssa häiritä sen jetin toimintaa. Suuttimen perusasetus on yläpää 2,5 mm alempana kuin kurkun pohja, jonka näkee kun nostaa alipainemännän pois. Neulaa siinä männässä voi kanssa säätää kun löysää vaan ruuvin ja asettaa neulan sopivaan kohtaan.

Varsinaisesti tuossa omassa 900 kävi kai niin, että pumpussa oleva suodatin oli tukossa ja bensan paine huono, jolla kaasari oli tottunut toimimaan. Sitten suodatin hajosi ja kaasariin meni santaa. Bensan paine myös nousi kun suodatin ei pidätellyt ja mahdollisesti myös paluuletkussa oli suodattimen jäännöksiä, joka nosti painetta entisestään. Säädin myös kohon väärin kun viimeksi jotain Tunturi Sportin kohoa säädellyt. Eli kohoventtiilissä on jousikuormitettu kuula, jota en huomannut ja jota ei saisi painaa alas kohoa mittaillessa.
Vihdoinki saab toimii täydellisesti, säädin pohjassa olevan säätöruuvin kuten neuvoit 2.5mm. Mie olen tapellu tuon kanssa liian kauan aikaa, nyt se on kunnossa !
Kiitos paljon.
900i -87
Saap askia
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: OG900 kiihdyttäessä nykii (pieni tarina)

Viesti Kirjoittaja Saap askia »

Hieno homma! Toivottavasti päästöjen puolestakin toimii.
Vastaa Viestiin