2,1 pölläyttää käynnistyksessä ja kalkattaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

2,1 pölläyttää käynnistyksessä ja kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Auto on vm. 1992 Saab 900 2,1 litraisella koneella. Käynnistyksessä moottori pitää aika rouheaa ääntä, mikä lienee normaalia näille 2,1 litraisille. Ääni pehmenee reilusti, kun moottori lämpenee, mutta ei se 8-venttiliselle H-moottorille kyllä vedä vertoja missää muodossa. Ketju sentään ei rallata.
Onko näissä 2,1 litraisissa normaalia tuollainen kevyt pölläytys käynnistyksessä? Venttiilivarren kumitko tuon aiheuttavat, vai onko syytä epäillä pahempia kulumia moottorissa? Autolla on mittarin mukaan ajettu 270tkm, mutta itselläni on kevyt epäilys, että kilometrejä oikeasti rullattu enemmin.
Ajattelin, että teettäisin Forte-huuhtelun tuolle koneelle, jonka jälkeen voisin laittaa jotian tiivisteitä elvyttävää tököttiä öljyen joukkoon. Onko noista ihmeaineista mitään iloa? Pidemmän aikavälin projektiksi sitten ajattelin hankkia toisen kannen, jonka huollan kuntoon (putsaus, läppäys, plaanaus, uudet tiivisteet)
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 2,1 pölläyttää käynnistyksessä ja kalkattaa

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ei ole ihmeaineista suurta iloa, naputtaako venttiilin hydraulipainimet kylmänä? jos niin ne saa hiljaiseksi purkamalla ja pesemällä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 2,1 pölläyttää käynnistyksessä ja kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

On siinä äänessä kylmänä se nostimien naputus ja sitten se 2,1 litraisen dieselmäinen kalkatus. Sitä just ajattelin, että auttaisiko se Forte-huuhtelu nostimien ääntelyyn. Projektiksi sitten ostaisin käytetyn kannen, jonka laittelisi ajan kanssa kuntoon. Tuolle kalkatukselle ei kai oikein mitään voi :cry:
Mutta mitenkäs tuo kylmääkäynnistyksen pölläytys? Onko näissä ollut tyyppivikana tuollaista? Vai pitääkö varautua isompaan remppaan, eli muuhunkin, kuin kannen laittoon?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: 2,1 pölläyttää käynnistyksessä ja kalkattaa

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Kyllä toi kalkattaminen taitaa enemmän tai vähemmän kuulua 2,1:n kylmäkäyntiin. Meillä on niitä kolme ja kaikki käy kylmänä vähemmän kauniisti.

Mulla oli kanssa tuota nostimen kalinaa yhdessä melkein vuoden lähes ajamattomana olleen kanssa. Liottelin ekan öljynvaihdon yhteydessä (litkun nimeä en nyt muista, mutta sain sen Holmbergin Tompalta, Autohuolto T. Homberg). Ei se sillä tuntuvasti hiljentynyt, mutta nyt 20tkm + kaksi öljynvaihtoa on saanut nostimet hiljaiseksi. Tuntuu olevan varsin yleinen oire varsinkin, jos auto on seisonut pitkään tai ollut vähällä ajolla.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 2,1 pölläyttää käynnistyksessä ja kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ok, sitä mäkin itseasiassa mietin, että tekisin parit öljynvaihdot aika tiuhaan, että saisi tököttejä pois tuolta koneesta. Auto tosiaan oli vähällä käytöllä ja sitten taisi puolisen vuotta seisoakin pellon reunassa, ennen kuin hain pois.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Predatori
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 2,1 pölläyttää käynnistyksessä ja kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Nostimien kalkatus kylmänä kuuluu asiaan. Se lukee jopa käyttö ohje kirjassa. Kalkattavat myös jos öljy pääsee liian vähiin. Pölläytys on usein venttiilen varren kumeista. Eipä tuo ole vakavaa. Käytettyjen autojen ominaisuuksia. Kunhan ei muuten syö öljyä mitenkään älyttömästi. Fortea kokeilin itse. Vaikutti vain hyvin lyhyen aikaa. Joitain viikkoja.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 2,1 pölläyttää käynnistyksessä ja kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Hyvä, jos epäilyt on lähinnä venavarren kumeissa. Ajattelin, josko näissä 2,1-litraisissa on esim. jumittavia männänrenkaita tai muuta isompaa remppaa vativaa. Kalkatuksen kanssa on kai vaan pakko oppia elämään. Sehän ei poistu nostimien putsauksella ja kannen laitolla. On kyllä karsean kuuloinen moottori! Onneksi pakoputkesta tuleva höpinä vähän kompensoi :P
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 2,1 pölläyttää käynnistyksessä ja kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Lahti411 kirjoitti:On kyllä karsean kuuloinen moottori! Onneksi pakoputkesta tuleva höpinä vähän kompensoi :P
Hyvin tiivistetty :D

MY92 2.1 oli ja on edelleen luotettavin omistamani tai perheessä ollut Saab (lähes uudet poisluettuna) vaikka oli toiseksi vanhin ja ylivoimaisesti eniten ajettu. Ja edelleen pyörii täällä Tampereella kolme vuotta myynnistä, eli täytyy olla hyvä :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: 2,1 pölläyttää käynnistyksessä ja kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

Rattivaihde kirjoitti:Ja edelleen pyörii täällä Tampereella kolme vuotta myynnistä, eli täytyy olla hyvä :D
Onko mut bongattu jossakin? :o

Mutta joo, on se ihan hyvä. Kori alkaa olla hieman laho, mutta muuten toimii kuin junan vessa. Viimeisten 1,5v/20tkm aikana on tarvinnut perushuoltojen lisäksi vaihtaa yksi pallonivel ja yksi alipaineletku, sekä paikata ojan puolen vetaritunneli.

Moottori kyllä rouskuttaa kuin diisseli, mutta myös vääntää ja kestää kuin diisseli. Mittarissa 382tkm.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 2,1 pölläyttää käynnistyksessä ja kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Henri S »

16-venttiilinen H-moottori vaparina on yksi parhaimmista mitä löytyy. Helppo korjata, sopivan tehokas, pieniruokanen ja kestäväkin ihan perushuollolla. Äänimaailma ei minun mielestä ole kummonen mutta se kait ei ole kovin tärkeää tuomosen perusmoottorin yhteydessä.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin