99,900 vahvemmat vaihdelaatikot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
baas 99
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2012 09:39

99,900 vahvemmat vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja baas 99 »

Tietääkö kukaan mistä saisi kestävämpiä kolmos ja nelosrattaita ym malleihin? Aikoinaan merkkiluokan kilpuriin sai vahvempaa ratassarjaa, löytyykö vielä jostain?
99Koupe
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2015 10:59

Re: 99,900 vahvemmat vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja 99Koupe »

Speedparts ja eEuroparts myi vielä joitain vuosia sitten vahvaa satsia ja hinta oli luokkaa 4000 taalaa.
Eipä ole enään tarjolla. :?

Hämärä mielikuva on jäänyt kanssa, että Saab merkkiluokkaan saattoi olla tarjolla jonkinlainen vahvistettu
satsi, mutta millainen, siitä ei ole muistikuvaa. Taisi olla kotimaista tekoa. Eipä ole näkynyt myynnissä
missään. Ettei ole sellainen firma kuin SSF-pyörä? Kannattaa ehkä kysyä heiltä, jos olisi vanhat
työkalut tallessa?

Vuosimalleista ja laatikoista riippuen 99 / 900 Saabeissa on ollut pieniä eroja hammaspyörissä,
mutta alla on ne vaihtoehdot, joista tehdas on ulkopuolisille kertonut.

99 Turbo vm. 78: kolmosvaihteen hammaspyörissä suurempi pintakovuus.

900 vm. 89-93: tehtaan mukaan "stronger gears".Kun niitä vertaa
vanhempiin, niin 1-vaihteessa on leveämmät hampaat ja sama moduli.
3-vaihteessa sama leveys, mutta suurempi moduli. Lisäksi ryhmäpyörä
on lievästi kartiomainen, eli hammas on leveämpi juuresta. Oudosti
lujuuden kannalta 2-vaihteen moduli on pienempi, mutta leveys kuitenkin
sama. Muut vaihteet ovat miltei samoja ulkoisesti tarkasteltuna. Mahdollinen
erilainen pinta/lämpökäsittely jää sitten arvailujen varaan, siitä ei ole annettu tietoa.

Ulkomaisilla foorumeilla on tätä asiaa puitu ja jopa pyydetty tarjouksia
hammaspyörävalmistajilta. Homma on kaatunut työn määrään ja hintaan.
Joka ainoalle hammaspyörälle kun on tehtävä oma jyrsinterä ja asetukset,
niin pelkille työkaluille tulee hintaa jo lähemmäs 10 000 euroa.

Jonkin verran rattaita auttaa kestämään vahvempi kuori, eli nämä kokillilaatikot.
Niissä on seinämäpaksuutta reilusti enemmän, kuten painokin jo kertoo:
Painevalettu 90-luvun koppa painaa n. 9 kg.
Kokillikoppa vuodelta 78 painaa n. 12 kg.
99Koupe
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2015 10:59

Re: 99,900 vahvemmat vaihdelaatikot

Viesti Kirjoittaja 99Koupe »

Kysyin SSF-pyörältä asiaa, mutta eivät muistaneet sarjaa tehneensä.

Jos käytössä olisi mallisarja, niin ilmeisesti pystyisivät sen avulla tekemään,
mutta ei taida olla kellään nurkissa joutilaana sarjaa. Jos jollain moinen
ihme on, niin lienee kovassa käytössä.

Ja hinta tietysti putoaa sarjasuuruuden mukaan, niin ostajia pitäisi löytyä
mielellään 5-10, että hinta olisi jotenkin siedettävä.

Alla SSF-pyörän kommentteja:

kiitos yhteydenotosta. Viimeiseen viiteen vuoteen, mitä olen talossa
> ollut ei olla tehty. Ainoa merkintä mitä nopealla vilkaisulla löysin
> menneiden vuosien valmistetuista on, että Saab 96:een on valmistettu
> joskus lukkoja. Tarkoituksenani on kuitenkin vielä tässä kesän aikana
> käydä läpi ja järjestää uudelleen vanhojen piirustustemme arkistot,
> jos sopiva joutilas väli tulee. Palaan asiaan, jos niistä löytyy
> riittävästi tietoa, jolla valmistaa kyseisiä sarjoja. En kuitenkaan
> laskisi sen varaan, että sellaisia löytyy kun viimeisten 12 vuoden
> aikana valmistetuista en tosiaan löytänyt mitään historiatietoja
> näistä.
>
> Ystävällisin terveisin,
> Ville Timari / SSF-Pyörä Oy


Hei,

yksi mahdollisuus tietysti on, jos saatte kimpassa tilaajia tarpeeksi monelle sarjalle ja yhden pyöräsarjan meille malliksi, voimme todennäköisesti valmistaa niitä myös mallin mukaan. Hintaa en uskalla luvata ennen kuin näen kuinka monta ja minkälaisia rattaat ovat.
Arvioisin kuitenkin, että hinta on näin valmistettuna mahdollista saada ostajankin kannalta järkeväksi noin eräkoolla 5-10 sarjaa.

Ystävällisin terveisin,
Ville Timari / SSF-Pyörä Oy
Vastaa Viestiin