Kaasuttimen öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
juntti
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Kaasuttimen öljy

Viesti Kirjoittaja juntti »

Autossani on Solexin kaasutin. Olen silloin tällöin lisäillyt sinne ATF:ää. Ihmetystä herättää muutama asia. Ensinnäkin öljy häviää kaasarista mielestäni nopeasti. Muutamien päivien jälkeen sitä ei ole enää jäljellä. En tosin ole tarkkaan mitannut kauanko se siellä pysyy. Kysymys onkin, että onko ihan normaalia, että öljy häviää sieltä, ja jos/kun on niin mihin se sieltä häviää, imeytyy moottoriin ja palaa pois siellä vai? Mikä on normaali lisäilytahti? Toinen mitä olen ihmetellyt on että sillä ei tunnu olevan auton käyntiin tai kulkuun mitään vaikutusta, onko kaasarissa öljyä vai ei. Pitäisikö öljyn määrällä olla huomattava vaikutus auton toimintaan? Onko kaasuttimelle haitaksi, jos siellä ei ole öljyä?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kaasuttimen öljy

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Kyllähän se ajankanssa häviää. Oletko milloin vaihtanu kalvon?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Mvs
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kaasuttimen öljy

Viesti Kirjoittaja Mvs »

Minä joudun noin kerran viikossa lisäilemään,jos paljon ajoa. Kalvon uusiminen ei auttanut öljyn häviämiseen.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Kaasuttimen öljy

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Öljyn tarkoitus on vaimentaa luistin liikkeitä, esim kun painat kaasun kerralla rivakasti pohjaan, nousee luisti liian nopeasti ylös ja moottori meinaa kyykätä. Kun öljyä on, luisti liikkuu rauhallisemmin ja kaasun runttaus pohjaan ei aiheuta moottorin käytöksessä mitään ihmeellistä. Nämä on itse havaittuja, kun aikoinaan kaasarikoneisella satkulla ajelin.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
juntti
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Kaasuttimen öljy

Viesti Kirjoittaja juntti »

nalleolut kirjoitti:Kyllähän se ajankanssa häviää. Oletko milloin vaihtanu kalvon?
Niin häviää, mutta minne, imeytyy ilman ja polttoaineen mukana moottoriin? (näin kai täytyy tapahtua, koska ei se kaikki kaasariinkaan voi jäädä).

Kalvosta ei ole tietoa koska viimeksi vaihdettu, vuosia siitä täytyy kuitenkin olla jo aikaa. Olettaisin sen olevan kuitenkin kunnossa, koska auto käy hyvin, bensankulutus on normaali ja päästöt hyvät.

Sanooko muuten ohjekirja tuosta öljystä jotain kuinka usein sitä pitäisi tarkistaa/lisätä?
JukkaU
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 14:49
Paikkakunta: Asikkala

Re: Kaasuttimen öljy

Viesti Kirjoittaja JukkaU »

Luistin sisällä on o-rengas joka vanhuuttaan päästää öljyn läpi palotilaan.
Tässä hyvä opas kaasarin huoltoon jossa myös näkyy ko o-rengas:
http://bowtie6.com/other/zenith-strombe ... er-repair/
99GL -82, museo
Jawa Perak -53, museo
Honda GL1000 -77, museo
Honda GL1200 -84, museo
Kuski, museo :-)
Vastaa Viestiin