Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Taannoin päätin, että yhtäkään 2000-luvun autoa en enää hanki, ennen kuin on niin paljon rahaa, että raaskin jatkuvasti lapata sitä autokorjaamon kassaan. Eli tuo allekirjoituksen 2,1-litrainen 900 olisi tarkoitus pitää mahdollisimman pitkään.
Mitähän kaikkea kannattaisi hankkia pahan päivän varalle? Onko jo nyt tiedossa osia, joiden hankkiminen on hankaloitunut? Autossani ei ole ABS:iä eikä turvatyynyä. Varmaan moottorinohjauksessa ne isoimmat haasteet tulevaisuudessa?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Kannattaa ostaa joku edullinen osiltaan täydellinen varaosa-auto. Niin ainakin itselläni on ollut tapana... :lol:
Yksi suurimpia haasteita voi olla korin pitäminen kohtuu ruostevapaana. :roll:
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Korin ruosteet on tuttuja ja viimekädessä uutta korin osaa syntyy vaikka suorasta pellistä, joten sitä en murehdi. Lähinnä mietin joitain erikoisia laakerikokoja, moottorin antureita ja mallikohtaisia, kriittisiä osia, joita ilman ajelut loppuvat, jos uutta osaa ei löydy. Tuollaiset osat ostaisin uutena ja säilöisin mahdollisimman hyvin pahan päivän varalle. Varaosa-autoakaan en oikein voi hankkia, kun ei tuonne omakotialueelle oikein kehtaa hillota liikaa romuja :D
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja pela »

Omalla kohdallani vaikeimmat osat ovat olleet juurikin noita moottoriohjauksen paloja.
Ilmamassamittari tulisi ainakin mieleen sellaisesta osasta johon kannattaa tarttua heti jos kohdalle osuu.
Vielä parempi jos osaa pääsee kokeilemaan auton olleessa ehjä, nimittäin kohdalle on sattunut useita varmasti toimiviksi tiedettyjä
jotka ovat huonon säilytyksen aikana muuttuneet kuolleiksi. ECUja sytkäosia tuntuu löytyvän ainakin vielä toistaiseksi helpolla.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos haluaa vaalia alkuperäistä niin joo, moottorinohjauksen osia voi kannattaa hillota.

Toisaalta, sitten joskus kun se ruisku porsii, on myös mahdollista vaihtaa jälkimarkkinaruiskuun. Toki siinä joutuu vähän perehtymään että saa softan kuntoon, mutta jatkossa voi hankalat anturitkin vaihdella vaikka kokonaan eri mallisiin (ja säätää ohjelman kuntoon), jos hajonnutta ei meinaa löytyä. Tai voihan sinne pultata Trionic5:n, niitä vielä näinä aikoina kasvaa puissa ja on hyvinkin Saab-henkinen ratkaisu.

Niin joo, näissä varmaan oli se nihkeämmin saatavissa oleva kampuran asentoanturi? Jos, niin niitä kanssa hyllyyn kohdalle osuessa, jos orggisruiskun aikoo pitää loppuun asti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tuossahan noita osia tulikin ja aika pitkälle olivat niitä, joita ajattelin. Haluaisin pitää auton mahdollisimman lähellä alkuperäistä, koska oma tietämys ei ole niin syvällistä, että osaisin alkaa esim. uutta ruiskujärjestelmää asentamaan. Ja mahtavatko nuo jälkiasennusruiskutkaan olla yhtä luotettavia, kuin alkuperäiset? Jotenkin niistä on jäänyt kuva, että aika paljon joutuu säätämään ja ei niiden laatu vastaa mitään Boschin OE-laatua kuitenkaan. Yhtään Trionicia en enää halua. Se jatkuva stressi sytkäkassun hajoamisesta pidemmillä reissuilla oli liikaa mulle. Ja ei kai Trionicia edes vaparille saa?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tonnareis on vapareiski T5.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Kyllähän tuohon listaa pitää lisätä ajovalo umpiot,ohjaustehostin,ylä-ja alatukivarret,
tripodit,vetarinmaljat,laatikko,rattipylväs,
orkkis moottoritilan letkuja,lämppärinmoottori ja kenno, vaihdekeppi,virtalukko asetelma,
rättinivel,puslia alustaan. Tässä muutama lisää
jos meinaat pitkään ajaa ja pitää.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tonnareis on vapareiski T5
8O Aina oppii uutta!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Nojuu, kai se pitää joitain osia hankkia varastoon. Meinaan noita Moorizin mainitsemia. Ainakin hyvät tukivarret vois hankkia, samoin ajovaloumpioita.
Mikäs rattiputkessa menee rikki? Mulle ihan uusi tieto,että niissä on ongelmia.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja aero »

Lahti411 kirjoitti:Haluaisin pitää auton mahdollisimman lähellä alkuperäistä
Ymmärrän kyllä, jopa tarkemmista syistä riippumatta. Ihan riittävä syy on jo "mä haluun" :)
Lahti411 kirjoitti:Ja mahtavatko nuo jälkiasennusruiskutkaan olla yhtä luotettavia, kuin alkuperäiset? Jotenkin niistä on jäänyt kuva, että aika paljon joutuu säätämään ja ei niiden laatu vastaa mitään Boschin OE-laatua kuitenkaan.
Kyllä niilläkin moni ajaa ihan tyytyväisenä. Laatuskaalaa toki on laajalti ja mitä enemmän purkissa voi tehdä itse, sitä enemmän voi tehdä väärin. Toisaalta, se ruiskujärjestelmä on helpompi vaihtaa siististi uuteen ja hieman erilaiseen kuin esim. ajovalot, jotka ovat aika näkyvässä osassa autoa.

Toisaalta, siinä vaiheessa kun se juuri oikea kampura-anturi tai MAF on kiven alla, voi huonolaatuinen tarvikeosa tai yksikertaisesti väärän mallinen osa tehdä siitä orggisruiskusta kertaheitolla käytännössä käyttökelvottoman. Kun sitä orggisruiskua ei erilaisille antureille niin vaan säädetäkään, on niitä osia tosiaan hyvä olla varuilta saatavilla.
Lahti411 kirjoitti: Yhtään Trionicia en enää halua. Se jatkuva stressi sytkäkassun hajoamisesta pidemmillä reissuilla oli liikaa mulle. Ja ei kai Trionicia edes vaparille saa?
En kyllä tiedä, saisiko siitä sytkäpuolta lamautettua niin että käyttäisi pelkkänä ruiskuna, mutta en juuri yllättyisi jos se olisi mahdollista. Silloin ei pääsisi nauttimaan suorasytkästä, mutta saisi ruiskupuolen tarjolle :)

Ei vaparimoottori Trionicille sen kummoisempi rasti ole, kuin alipainealueella pyörivä turbokone.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Lahti411 kirjoitti:Mikäs rattiputkessa menee rikki? Mulle ihan uusi tieto,että niissä on ongelmia.
Mulla mennyt yhdestä rattiputkesta laakerointi ja sen seurauksena akseliin tuli väljä liike sivuttaissuunnassa. On kuuleman mukaan mennyt muiltakin.

Pari ehjää rattiputkea olen ottanut talteen purkuautoista.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja jus »

Irrottamalla ratin väärin voi saada rattiakselin teleskoopin väljähtymään niin, että ratissa tuntuu akselin suuntainen klappi. Silloin rattia saa vedettyä ulos niin, ettei torvi tai vilkun palautus toimi. Katsastuksessa voi tulla klapista maininta, jos tulee huomatuksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja jt »

OG 900 pitkään? ja vielä 16-venttiilinen! Mukavaa että muitakin hulluja löytyy :)
Olen samaa ajatusta kehitellyt jopa käytännössä. Oppimistarkoituksessa lukuisia ruostepornoa tihkuvia remonttikuvastoja laatinut. Ovien lukumäärään pitää sisältyä takaovi, se on selvää. Mutta vielä on häilyväistä se, onko oma "Iku-Turso" 8- vai 16 -venttiilinen. Asiasta muistutti seuraava kommentti:
aero kirjoitti:Niin joo, näissä varmaan oli se nihkeämmin saatavissa oleva kampuran asentoanturi? Jos, niin niitä kanssa hyllyyn kohdalle osuessa, jos orggisruiskun aikoo pitää loppuun asti.
Tämä on ittellä yksi suurimmista uhkakuvista, koska käsittääkseni vaatii koneen pois noston. Toisaalta yksi kerta tekee hyvää, koska silloin pääsee huoltamaan muutoin vaikeapääsyiset moottoritilan pohjaosat.
https://goo.gl/photos/u9tMVu8A1jo5J1ej7
Joka tapauksessa tuo (yksi liikkuva osa lisää) nostaa pers.kohtaisesti kasitappisen luotettavuusarvostuksen yli 16-venasen.

Mutta bäk tu otsikon kysymykseen. Korin ja ruostumisen ennaltaehkäisyn puolesta - satkun ruostepaikat ovat usein sevverta hankalapääsyisiä, esim.
https://goo.gl/photos/GxJj9U6MFw7gWzMu5
https://goo.gl/photos/pSY3gF1rTZnhHXyS6
...että paree olis jos ei tarttis niihin kajota. Fakiirin notkeus, keinosiementäjän työkokemus ja pianistin sormetkaan eivät aina auta, kun ei ylety miggi eikä puikko.
Syventävää tarkastelua oheisissa albumeissa. Kannattaa valkata esikatselukuvista aiheeseen liittyvän näköiset, jollei halua heti pitkää oppimäärää aiheen vierestä. Kuvateksteissä on usein lisävalaisua asiaan.
https://goo.gl/photos/XVLzzyq9qjmqahZo7
https://goo.gl/photos/heHAJLnPGRzYdjrR6
Näitä kuvastoja on varmaan muillakin julkaista, asiantuntevammin tekstein varustettuna. Minä olen vain nollabudjetilla näpräävä, yksinkertainen käsityöläinen.

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja pela »

Eli olisiko asia nähtävissä niin että jos haluaa ajaa maailman tappiin satkulla niin kannattaisi panostaa
16 venaisen sijaan 8 tappiseen kaasariin. :D
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Vastaa Viestiin