Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Se on kyllä ihan totta, että 8-venttilinen H-kone kaasarilla varustettuna taitaa olla se luotettavin Satku. Mahtaako sitten olla niin, että C-mallit olivatkin parhaimpia Saabeja, mitä on tehty? Olihan niissä sentään ohjaustehostin ja keskuslukko tuomassa ripauksen luksusta :D
900:n ruostepaikat on kyllä tuttuja. Onneksi löysin auton, joka on aikanaan huolella suojattu. On siinäkin ruostetta, mutta vain pinnallisempaa sorttia, joista enimmät olen jo siivonnut.
Noita moottorin ohjaukseen liittyviä osia ja kriittisempiä alustan osia se on kaiketi alettava säilöä. Jos alkuperäiset Saabin osat kestävät n. 200tkm, niin ei niitä onneksi tarvitse kovin usein uusia. Toki jotkut elektroniikan komponentit ikääntyvät ihan vain hyllyssä seisoessaan, joten eivät ne välttämättä nos-osinakaan kestä kovin pitkään. Kai se on mietittävä jotain ruiskusettiä sitten kailen varalle :cry:
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja aero »

Lahti411 kirjoitti:Kai se on mietittävä jotain ruiskusettiä sitten kailen varalle :cry:
Ei sitäkään vielä kannata liikaa pohtia, sitten vasta jos tulee tarvetta. Ne jälkkäriruiskutkin kehittyy edelleen jatkuvasti, joten homma kannattaa vasta sitten kun se on ajankohtaista, etenkin kun kerran kiinnostusta alkuperäisyydessä pysymiseen on.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja jt »

Eli olisiko asia nähtävissä niin että jos haluaa ajaa maailman tappiin satkulla niin kannattaisi panostaa
16 venaisen sijaan 8 tappiseen kaasariin. :D
Tuo 8 vai 16 kait vähän riippuu siitä, minkä verran ymmärtää tekniikan päälle. Ja onko tiloja + taitoja ropaamiseen / rahaa korjuuttaa , jos tuo em. asentoanturi sattuu kilahtamaan. Väittävät kasitapinkin ruiskussa olevan ongelmia, mutta tumpelommalle vähäisempi määrä tekniikkaa tuntuu aina jotenkin turvallisemmalta.
Jokseenkin samantyyppinen dilemma kuin V4:n FoMoCo/Ford ykskurkkunen vastaan Solexin vaiheittainaukeava 2-kurkkuinen. Jotta onko uudempi ja tehokkaampi systeemi sitten kumminkaan enää luotettavampi, kun käyttötunteja alkaa kertyä... Ja onko valmis maksamaan mahdollisesta luotettavuudesta isomman bensankulutuksen hinnan? Toisaalta 2,1 on niin "eri luonteinen" kuin kasitappi, että jo yksi ylinopeussakko tasaa puntteja kummasti ;)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Takapäässä ruosteiden korjailua helpottaa taka-akselin ja tankin irroitus . Tosin ne ei aina lähde irti kovin helpolla , ruosteen takia . Ja hyviä nuo jt ruostekuvat , aika monen satku noista ruostunut . Ehkä joku ajamaton7 kuivassa säilytetty tai lapissa ollut satku ei noista ruosteista vielä ole kärsinyt .
900S(T5.5) M1991(KR)
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

jt kirjoitti:Tuo 8 vai 16 kait vähän riippuu siitä, minkä verran ymmärtää tekniikan päälle. Ja onko tiloja + taitoja ropaamiseen / rahaa korjuuttaa , jos tuo em. asentoanturi sattuu kilahtamaan. Väittävät kasitapinkin ruiskussa olevan ongelmia, mutta tumpelommalle vähäisempi määrä tekniikkaa tuntuu aina jotenkin turvallisemmalta.
Ei kai se asentoanturin vaihto sen kummempi juttu ole, kuin vaikka samassa paikassa sijaitsevan stefan vaihto. Paskamainen homma, mutta tehtävissä. Lähinnä mulla on taka-ajatuksena se, että mitä tehdä, kun osia ei enää tahdo saada?
jt kirjoitti:Jokseenkin samantyyppinen dilemma kuin V4:n FoMoCo/Ford ykskurkkunen vastaan Solexin vaiheittainaukeava 2-kurkkuinen. Jotta onko uudempi ja tehokkaampi systeemi sitten kumminkaan enää luotettavampi, kun käyttötunteja alkaa kertyä... Ja onko valmis maksamaan mahdollisesta luotettavuudesta isomman bensankulutuksen hinnan?
Kaasarikoneet on siinä mielessä helpompia, että kaasarin voi ottaa atomeiksi pöydälle, puhdistaa, tarkastaa osat ja säätää perusasetuksiin ja laittaa takaisin kasaan. Joitain kuluneita osiakin voi koneistaa mittoihin tai vaikka teetättää. Mutta mitäs teet ruiskulle, kun se alkaa pätkiä? Siinä voi olla osien kulumaa tai vaikka elektroniikan komponenteissa vikaa (kärvähtäneet konkat, murtuneet juotokset, hapettumia, murtunut piirilevy, viallisia antureita jne.) Varmaan tosiaan tulee hankittua noita ruiskun osia pahan päivän varalle ja jos niin käy, ettei enää saa autoa kuntoon, niin laitettavahan se sitten on tuollainen tarvikeruisku.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Komponentit voi onneksi mittaamalla siitäkin ruiskusta kahtoa . Pääosin aika varmoja laitteita niissäkin osat , ainakin sähköruiskuissa .
Ainakin omassa satkussa maadoitusongelmat on tainnu aiheuttaa suurimmat ongelmat . Kerran laturin hiilet jätti tielle . Pari kertaa tyhjä akku ei jaksanu käynnistää . Oli vaan jääny valot päälle ja toisella kertaa vanha akku sippasi. Mystisin vika tais olla kun vanha puolanjohto murtui ja uusi teki sitten väärällä ohmilukemalla aina stopin pyörittyä 25-30sek. No tulipa mitattua kaikki komponentit :). Sopivalla bougicord johdolla vika katosi heti . Onpa tuo nyt ollu itellä yli 11.5 v . Kori on vaatinu aikanaan tekemistä paljonkin.
900S(T5.5) M1991(KR)
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja aero »

Lahti411 kirjoitti:Mutta mitäs teet ruiskulle, kun se alkaa pätkiä?
Ensimmäiseksi kysyt siltä, että mikä on hätänä. Vastauksen perusteella päättelet, mihin suuntaan kannattaa lähteä - aika usein mittaamaan antureiden/suuttimien toimintaa ja tarkistamaan johtosarjoja. Loogisella vianhaulla kohta kerrallaan edeten selvität ongelmallisen komponentin ja joko vaihdat tai korjaat sen. Ei nekään mitään avaruusaluksia ole - vaikka outo tekniikka saattaa kaivata vähän tutustumista ja hämmästelyä, niin pyhässä yksiinkertaisuudessaan se katsoo paljonko koneeseen menee ilmaa ja ruikkii sen perusteella sekaan bensaa :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja pela »

Ja kun viallinen lenkki on löytynyt voi joutua toteamaan että korvaavaa osaa ei löydy tai hinta on uskomaton...
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Noita samoja kampuran asentoantureita löytyy myös pitkälohkosista tonnareistakin jos joskus tarve ja käytettykin semmonen vaihtoehtosesti olis tyrkyllä jostain purkuautosta. Liiitin on erilainen mutta siirtää sen vanhasta.
Omaan tonnariin on varalla käytetyt yksi tonnarin ja yksi og satkun anturi johon ei vielä kylläkään liitintä ole vielä vaihettu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kupari kirjoitti:Noita samoja kampuran asentoantureita löytyy myös pitkälohkosista tonnareistakin jos joskus tarve ja käytettykin semmonen vaihtoehtosesti olis tyrkyllä jostain purkuautosta. Liiitin on erilainen mutta siirtää sen vanhasta.
Osia tosiaan pystyy käyttämään myös ristiin ja korjaamaan yleismallisilla osilla. Tuota kampiakselin asento-anturia muistelisin joskus netissä katselleeni, että kuorien sisällä on joku yleismallinen hall-anturi ja sen saa sinne vaihdettua. Ei tosi ole ollut tarvetta käytännössä perehtyä, joten takuuseen en mene...

Hyvät ajovalot alkaa olemaan kiven alla, joten sellaiset kannattaa ottaa talteen.
Samoin vaihteisto.

Ylipäätänsä varaosa-auto olisi kova sana. Jos sen säilyttäminen kokonaisena ei onnistu, mutta muuten varastotilaa löytyy niin purkaa osiksi laatikoihin ja kori romikselle. (siitäkin voi vielä laikata joitain hyviä peltejä talteen)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarkoitus pitää vm. 1992 OG900 pitkään. Mihin varautua?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Joo, löysin myös netistä ohjeet asentoanturin korjaamiseen. Pitää varmaan ostaa vaikka käytetty 2,1:n anturi ja avata ja kunnostaa ihan mielenkiinnosta.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin