99:n lämmöt nousee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tupla9-84
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Syys 04, 2017 08:44

99:n lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Tupla9-84 »

Uusi täällä, ja heti ongelmia ratkomassa...
Mulla vm. 1984 99 ja siinä tuppaa lämmöt nousemaan melkein tappiin asti esim. motarilla ajessa. Tavallisessa maantieajossa lämmöt pysyy kurissa.
Lämmöt nousee hiljalleen tasaisesti ja painettakin kertyy jäähdytysjärjestelmään. Taitaa olla kannentiiviste mennyt?
Mulla on joskus ollut B-moottorinen 99 ja siinä kansiongelmat aiheutti lämpöjen humppaamista ylös-alas, niin siksi vähän epäilyttää, voiko tota lämpöjen nousua aiheuttaa joku muukin, kuin kannentiiviste? Termostaatti on vaihdettu ja siitä ei ollut mitään apua.
Jos tiiviste on mennyt, niin millä saan nokakketjun kiristimen löysättyä, että saan nokan rattaan irti? En ole hyvää viestiketjua löytänyt, missä näkys ketjun löysäys ja rattaan irrotus -osaisko joku ohjata oikeaan paikkaan?
Mvs
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99:n lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Mvs »

Tulihan jäähdytysjärjestelmä ilmattua termarin vaihdon jälkeen?
Tupla9-84
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Syys 04, 2017 08:44

Re: 99:n lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Tupla9-84 »

Kyllä se tuli ilmattua. Taannoin oli järjestelmässä taas hurjasti ilmaa. Ensin epäilin, että jossain on vuoto, mutta mitään merkittävää ei kyllä näy. Ja kyllä paisariin painetta kertyy, kun ylivuotoletkusta tulee reippaasti nestettä pihalle esim. motariajon jälkeen.
Tupla9-84
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Syys 04, 2017 08:44

Re: 99:n lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Tupla9-84 »

Jonkin verran löysin tietoa nokkaketjun irrotuksesta. Eli meneekö homma niin, että laitan ketjun vastakkaisten pintojen väliin esim. puukiilan ja sitten vapautan kiristimen jollain koukulla? Sitten kai voin irrottaa rattaan nokka-akselin päästä?
Pirun vähän löytyy tietoa tästä hommasta. 16-venttiilisen kansirempoista on paljon enemmin materiaalia.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99:n lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja jus »

Kansihommia ei neuvota ennen kuin on niiden aika :-)

Missä kunnossa on jäähdytin? Toimiilko termostaatti ja flektin ohjaus? Ilmasitko termostaattikotelon nipasta ja hanan nipasta, tuleeko lämmityslaitteesta lämpöä? Kiertääkö jäähdytysneste? Onko paisuntasäiliön korkki ehjä ja pitää n. 1 bar paineen? Ei pidä kuulua ilman virtausta korkin viereisestä ylivuotoletkusta, kun kylmänä puristelee säiliölle tulevaa letkua.

Onko yön yli seisonnan jäljiltä sylinterissä jäähdytysnestettä, vai käynnistyykö heti neljällä sylinterillä? Öljyt kirkkaat?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tupla9-84
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Syys 04, 2017 08:44

Re: 99:n lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Tupla9-84 »

Termari toimii, samoin flekti. Jäähdyttimeltä on välillä pöllähtänyt höyryä, kun termari päästää nesteet kiertoon. Alunperin epäilinkin tuon höyryn takia, että jäähdytin on entinen.
Lämppäri ei aina anna kunnolla lämpöä. Vaikka kääntäisi täysille, ei lämpöä tule, ellei polkaise kunnolla kierroksia koneelle -eli kai sinne joku ilmalukko tulee.
Järjestelmää olen ilmannut sekä nipoista että pitämällä paisarin korkkia auki ja puristelemalla letkuja. Joku aika sitten järjestelmästä tuli todella paljon ilmaa. Kun paisarin korkki oli auki ja puristi letkuja, tuli ulos oikein kunnolla isoja kuplia. Samoin näkyy, kun korkki on kiinni, että koko ajan paisariin nousee pieniä kuplia.
Paisarin korkki mun mielestä toimii, koska painetta kertyy, mutta kuitenkin ylivuotoletkusta alkaa tulla nestettä pihalle esim. motariajelun jälkeen.
Yön jälkeen auto käynnistyy nätisti, mutta muutaaman yön jälkeen käynnistyy kolmella.
Öljyt on pysynyt kirkkaana. Auto ei merkkaa parkkipaikkaa muuten, kun kovemman ajon jälkeen, jolloin paisarin letkusta valuu reilusti nestettä.
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: 99:n lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja pela »

Voisio sylinterikannessa olla alkava hiushalkeama? on aika tavallinen juttu noissa 8 venttiilisissä.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Tupla9-84
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Syys 04, 2017 08:44

Re: 99:n lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Tupla9-84 »

Halkeama tai kansipahvi on omat epäilyt tällä hetkellä. Toivottavasti kuitenkin pahvi, niin ei tartte alkaa metsästää parempaa kantta.
Tupla9-84
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Syys 04, 2017 08:44

Re: 99:n lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Tupla9-84 »

Käytin auton päästömittauksessa. Eli paisarista mitattiin HC-arvot. Johonkin 300:aan nousi lukema, eli ei nyt hirveän korkealle. Mut kai siellä joku vuoto täytyy kannen puolella olla, että antaa noita arvoja. Asentajakin sanoi, että kyllä sen paineen nousun tuntee heti ihan kädelläkin, kun vähän tulppasi paisaria, että sai lukemaa otettua. Ei kai tässä muuta kun kansihommiin!
Tupla9-84
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Syys 04, 2017 08:44

Re: 99:n lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Tupla9-84 »

Nyt tarttis pikaisesti vinkkiä, miten saan ketjunkiristimen vapautettua? Kiristimen hapaat näkyy yläpinnalla ja joku liipotin siinä päällä on. En vaan ymmärrä, miten sitä liipotinta pitää painaa tai vetää, että saan sen vapautettua...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99:n lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös liipottimen takapäätä paineta, jotta liipottimen etupäässä olevat hampaat nousevat tallan varressa olevista hampaista? Sitten tallan saa painettua sisään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tupla9-84
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Syys 04, 2017 08:44

Re: 99:n lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Tupla9-84 »

H-moottorin kiristin ei kai pääse purkaantumaan atomeiksi, kuten B-moottorissa? Laitoin ketjun väliin kiilan, ettei kiristin pääse tulemaan enemmin auki. Mut jos se kuitenkin on päässyt napsahtamaan ulommas, niin varmaan voin löysätä kiristimen kun laittelen konetta kasaan? En saanut sitä liipotinta aukeamaan, mutta ehkä se aukeaa, jos otan kiilan pois ketjun välistä ja ketju vähän löystyy?
Ja kansihan siellä oli oikein kunnolla halki. Keskellä, kakkos- ja kolmos-pyttyjen välissä oli selvästi näkyvä halkeama. Ihmeen hyvin toimi, vaikka oli noin pahasti halki!
Vastaa Viestiin