K-jet nykii pintakaasulla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

K-jet nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja pela »

Laajensin autovalikoimaa uudella 900i 8v (ei kattia) jossa pellin alla K-jet.

250tkm ajettu ja ongelmana tuntuu olevan pintakaasulla 1500-2000 rpm ajettaessa kevyt mutta selvä nykiminen jota edellisen omistajan toimesta oli ratkottu uusimalla sytkäosat. Tuntuu kuin kone kävisi laihalla kevyen osakuormituksen aikana. Selvimmin tuntuu taajama-ajossa 4 vaihteella kun nopeus on noin 50km/h. Kaasun pohjaan painaessa nykiminen loppuu ja auto vetää lopun kierrosalueen puhtaasti.
Tyhjäkäynti on myös aavistuksen korkea noin 1100/min. Käynnistyminen sekä kylmänä että kuumana on normaalia.

Mistäpäin tätä kannattaisi lähteä perkaamaan?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: K-jet nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

1. Mittaa seokset lämpimänä. Säädä jos tarpeen. Joku 3 on hyvä arvo vanhaan autoon. Jos vedät korvata rikkasmmalle niin 1/8 kierros maksimissaan kerrallaan myötäpäivään. Ei kyllä mene sitten seuraavasta päästöistä läpi.
2. Mittaa pensanpaineet. Pitää olla 4.5- 5 bar mitä korkeampi sitä rikkaampi seos.
3. Mittaa ohjauspaine. Pitäs olla lämpimänä 3.4-3.8 Bar. Mitä alhaisempi sitä rikkaampi seos.
5. Jos säädät paineita pitää seokset säätää uusiksi. Säätö järjestys siis: peruspaineet, ohjauspaineet, seokset.
6. Tuki kaikki ilmavuodot. K-jetti on näille herkkä.
7. Tarkista moottorin etutuennan kunto. Jos väljä, pääsee ilmamäärä lautanen heilumaan. Aiheuttaa nypytystä.

8. Jos kaikki edellämainitut kunnossa, Pura ja puhdista bensasta määrä jakaja. Tarkista että kara ei takeltele.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: K-jet nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja pela »

kiitos selkeistä ohjesta, Mennään näillä.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
MattiTapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
Paikkakunta: Jämsä

Re: K-jet nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja MattiTapio »

Onkohan virranjaottimen alipainesäädintä tarkastettu? Jos kalvo on rikki, niin sytytys liian myöhäsellä, kun on osakuormituksesta kyse ja lämpömittari saattaa näyttää hitusen normaalia korkeampaa ja lievää nykimistä esiintyä. Alipainesäätimen saa tarkastettua ihan imemällä siitä letkusta.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: K-jet nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja pela »

Palataanmpa tähän vielä sen verran että ongelmana oli loppujen lopuksi oireisiin nähden aika merkittavä
imuvuoto määräjakajan kannen kautta. Käytännössä kaikki määräjakajaa kiertävät tähtikantaruuvit olivat auki osa sormitiukuudessa ja osa
jopa koholla. Kuinka kauan kuraa ja pölyä kone oli niellyt jäi avoimeksi ja mitä kannen välistä sisään oli mennyt.
Ruuveja kiristäessä ihmettelin että voiko nämä jättää auki ja auto toimii näinkin hyvin.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: K-jet nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aikanaan oma 900i piti pientä nykimistä koko meillä oloaikana juuri tuossa 50kmh vaihdissa. Jos pisti pikkusen lisää kuormaa käsijarrulla, loppui nypytys. Sama, jos ajoi hiukan kovempaa. Hämärä mielikuva on että tämä ei ollut ainoa laatuaan oleva i8 tuolla oireella?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: K-jet nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja pela »

Ainakin tämän yksilön nyppiminen loppui määräjakajan kannen kiristäminen ja seoksen säätämisen jälkeen kokonaan. Projektin aikana tuli lisäksi poistettua sinänsä hyväkuntoisen oloisen tarvikeosat muualtakin sytytysjärjestelmästä. Tarvikeosat resistanssit olivat selvästi ohjearvojen yläpuolella mm tulpanjohdoissa.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Vastaa Viestiin