Laiska ässä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Olisikohan jollain ideoita laiskalle ässälle.
Ässä kulkee kuin 8venttiilinen automaatti...
Vie polttoainetta n.9,5-10 litraa/100km aivan sama miten ajaa.
Päästöt aika rajoilla.

Ei syö öljyä eikä nestettä. Ajettu 450tkm
Cuuleri löytyy (postimerkki)ja 256bit lucaksella.
256 kuvauksessa ei taida olla ahtopaine rajoitusta?
Hukkaportti veivattu tappiin.

Uutta osaa:
-lambda (Titania)
-polttoainepumppu
-tulpat NKG ja kärkiväli n.0.65mm
-takaisku huohottajaan

Jos vertaa 84:seen täyspaine T16 satkuun ,niin tuon Ässän vauhtihalut ovat aivan onnettomat vaikka ahdoissa ei pitäisi olla juurikaan eroja. Luulisi tuon puskevan nyt ainakin sen 0,6bar löysällä kellolla ja tangon säätö ruuvattuna tappiin?

Silti menohalut ovat köppäisemmät kun vuosituhannen vaihteen riisseli yariksella?

Mistä etsitään syytä tuolle haluttomuudelle?
Onko ideoita?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tarkista nyt ensin sytkäennakko ja ahtopaine.
27C256 lastulla olevassa lucaksessa ei ole ilmamassarajoitinta (CU14.1).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja Ransu »

jcarlson kirjoitti:Tarkista nyt ensin sytkäennakko ja ahtopaine.
27C256 lastulla olevassa lucaksessa ei ole ilmamassarajoitinta (CU14.1).
Ei huonompi ajatus tuo sytkä, mutta miksi se pielessä olisi?
Auto huollettu merkkiliikkeessä 420tkm asti ja sen jälkeen minä siihen sytkään en ole koskenut.
Ahtopaineet voi toki tarkistaa kun löydän tallista mittarin.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Omis perusennakko toises oli puissa eli 10 astetta tehdassäätö piti olla niin lähellä nollaa oli. Mul toimi 10-13 asteella parhaiten molemmat 400-500tkm ajetut ahdot 0.75-.09bar rajapainevenoilla säädettynä ja tanko sääto 0.5-0.6bar välillä.
Alipainesäädin toimiko eli kalvo ehjä? Pitäs sen antaa 5 astetta lisää ku ahdolle menee.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Alipainesäädin myöhäistää 5 astetta ahdoilla, alipaineilla aikaistaa. Voi se hyvinkin olla pielessä jos joku on mennyt jakajaa pyörittelemään joskus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

jcarlson kirjoitti:Alipainesäädin myöhäistää 5 astetta ahdoilla, alipaineilla aikaistaa. Voi se hyvinkin olla pielessä jos joku on mennyt jakajaa pyörittelemään joskus.
Kiitti ku korjasit :) on hitonmoinen flunssa niin ei ihan selkeä ajatus aina.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Hukkaportin kellon jousihan tuppaa löystymään ajan kanssa. Lisäjousta kannattaisi kokeilla, jos ahdot jää alhaiseksi
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja Ransu »

duuduu kirjoitti:Hukkaportin kellon jousihan tuppaa löystymään ajan kanssa. Lisäjousta kannattaisi kokeilla, jos ahdot jää alhaiseksi
Jotenkin vaan ajattelisi, että löysällä kun kellolla päästäisiin edes 0,6baariin?
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Mulla oli omassa vakio ässässä löysällä kellolla 0,3bar
E: Sehän ei siis jaksa enää pitää hukkaporttia kiinni pakopainetta vasten
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Hukkaportin kellon jousi lurppa. Itsellä ahtoi 0.25 vaikka ruuvasin tangon tappiin. Osta esim rajapaineventtiili. Reilu 30e ja saat ahdot mihin haluat. Lisäksi ne nousee venttiilin kanssa tuplasti nopeammin. Lisäjousenkin voi viritellä,mutta aika säätelyä saada kohdalleen.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Kyllä se syyksi taitaa paljastua tuo hukkaportti kello.
Sytkä oli kohdallaan , mutta tuota kelloa tutkiessa tuli äkkiä todettua miten löysä se on?
Auto on kyllä pelannut tosi hyvin aiemmin, mutta rupesi viimeaikoina puuttumaan melkein heti ahdoille päästyään.

Vetelä kello tosiaan tiputti ahdot nopeaa alas.

Korjaus 18,99€ /biltema bleed työmatkan varrelta ja ei enää löysät jouset vaivaa. Nyt pitää paremmin tuolla 0,6 hujakoilla paineen.

Ainut että tuo perhana bleedi sujauttaa niinkun teini autossa konsanaan. :oops:

Mitsubishi rupeaa vain öljyä välttelemään pikkuisen painepuolelle näin 450tkm ajettuna.

Olisiko hyviä vinkkejä mikä tilalle kun loppu koittaa?
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Ootko varma että bleed aiheuttaa suhahuksen? Ei mulla ainakaan tehnyt niin. Rikkonainen bypass venttiili suhauttaa dumpin lailla. Kannattaa testata se letkua imemällä päästääkö läpi.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Ei päästä.
Uusi venttiili.

Vanhakin oli ehjä, mutta vaihdoin samalla kun oli putkia sivussa.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Nyt on kaikkia muuta kun laiska ässä...
Paljonkohan olisi semmoiset ok paineet ässään?

Jos mittarilla tarkistelisi ja laittaisi kohdilleen?

0,7?
Jos ei mentäisi mahdottomuuksiin.
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Laiska ässä?

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Jos ei ole bensalastua,en nostaisi ahtoja yli 0.6. Keulacoolerin ja lastun kanssa voi nostaa vaikka 1.0 asti. Enempi tuskin on järkevämpääkään vakio turbolle. Mielestäni 0.6-0.8 on sopiva käyttö autoon. Kestää varmasti jos on lastu ja vähintään postimerkki cooleri. Itsellä ollut jotain 8 vuotta 0.85 ahdot keula coolerin ja lastun kanssa.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Vastaa Viestiin