madallusjousista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

madallusjousista

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Ajattelin kysyä semmoista, että tässä satkussa, jolla nyt ajan päivittäin, on edellisen omistajan toimesta laitettu madallusjouset. Siis ihan kunnolliset kaupasta ostetut-Lesjöforss tai jotain. Tässä toissapäivänä huomasin, että se kumipuskuri/makkara joka on jousen sisällä-niin sen ja alimman jousilautasen väli on tosi pieni. Kysymys onkin, että pitäiskö sitä pohjaanlyöntikumia myös lyhentää, kun asentaa madallusjouset?
Muutenhan sen jousen liikkumavara on tosi pieni :o

ja kyse siis etujousista, vaikka talvirenkaita vaihtaessa huomasi, että se takimmainen pohjanlyöntikumi oli jättänyt jälkiä taka-akselille-eli oli myös joutunut usein hommiin :D
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: madallusjousista

Viesti Kirjoittaja mart96 »

itse itselleni vastaan: löysin jonkun vanhan ketjun, jossa mainittiin, että jousien asennusohjeessa oli jotain pohjaanlyöntikumin lyhentämisestä.
Olisko kellään sitä ohjetta tai muistaa, kuinka paljon pitäis katkaista??
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: madallusjousista

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lyhensin juuri viime viikolla yhden makkaran välin .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: madallusjousista

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Nalle-ja miltä tuntuu ajaa? Mulla nyt siinä väli vain pari senttiä ja Tallinnan kaduilla ajaessa(sama kuin ajais Suomessa metsässä :D )tosi epämukava ja pomppiva.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: madallusjousista

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

todella hyvä , siinähän on just se ongelma et kumi ottaa iskut vastaan eikä jousi saa tehdä työtään.

jousi pois ja vaikka puukkosahalla yks makkaranväli pois ja takaisin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: madallusjousista

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Suosittelen myös makkaran lyhennystä.

Mistä näitä madallusjousia nykyään saa ? Mikä liike myy ?

Ja mihin hintaan ?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: madallusjousista

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en tiedä mistä punaisia lesjöfors jousia saa , omat harmaat ostin speedparts ja hinta oli n.120e kotiovelle tuotuna.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
defu
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: madallusjousista

Viesti Kirjoittaja defu »

Pari vuotta sitten ostin punaiset lesjöt cabbeen http://www.partsforsaabs.com/ -kaupasta.
Hinta n. 130e.

Suomesta yritin silloin etsiä lesjöja, mutta tulokset olivat heikkoja.
Joten päädyin tilaamaan Englannista.
SAAB 9-5 Aero Sedan MY02
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: madallusjousista

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Minullakin on aihetta sivuava ongelma - tarkoituksena ei ole ollut madaltaa autoa, mutta vaihdoin viime kesänä 900 sedanin takajouset, kun vanhat olivat vähintään löysät (pienikin kuorma takakontissa tai penkillä laski perän todella alas) ja päätin ajettavuuden nimissä ostaa Motonetistä jämäkämmät takajouset - eli ne, joita myyvät combin vakioina ja sedanin vahvennettuina. En valitettavasti tiennyt, että ko. jouset ovat myös lepoasennossaan n. 1-2cm sedanin vakioita lyhyemmät, joten nyt perä näyttää roikkuvan aivan koko ajan, vaikka ajotuntuma onkin reilusti entistä parempi.

Eli, jos en halua lähteä varsinaisiin madallusjousiin, onko vaparikaasarisedanin etujousille olemassa jokin lievästi matalampi vaihtoehto, joka palauttaisi auton jokseenkin normaaliasentoon noiden lyhyempien/vahvempien takajousien kanssa? Partsforsaabin luettelossa näkyy olevan eri etujouset vaparille kuin turbolle - Motonet ei mielestäni tunne kuin yhdenlaiset etujouset. Olisivatko nuo turbon vakiojouset hyvä seuralainen lievästi lyhyemmille takajousille?

(edit: kyllähän se Motonet tuntee myös järeämmät etujouset turbolle, olen vain puusilmä... nekö siis kannattaisi laittaa?)

Niin, ja minkälaiset iskunvaimentimet tuohon asetelmaan kannattaisi laittaa ... nyt edessä on jotkut auton ikää lähentelevät vaaleansiniset (voisivat olla alkuperäiset Sachsit?) ja takana Monroen sensatracit muutaman vuoden takaa. Ainakin jousia asentaessa nuo takaiskarit tuntuivat hiukan turhan pitkiltä / turhan vahvasti ulospäin pyrkiviltä.

--Tuomas
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: madallusjousista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joskus aikaan möivät sport - jousia eteen ja sellaiset 99 combi coupeen laitoin. Lienee vastaava kuin tuo mainitsemasi Turbon jousi. Hyvä yhdistelmä se oli takana olevien kuormajousien kera. Uudet iskarit kruunaa paketin. Kannattaa katsoa takaiskareita vaihtaessa korissa olevien kiinnityspisteiden kunto. Jos ne ovat pahasti ruosteessa ja reikä on kasvanut suhteettoman isoksi, seuraava remppa onkin kiinnityksen korjaus, kun topakampi iskari on runnonut itsensä irti. Kokemusta on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: madallusjousista

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Joo, toinen takaiskarin reikään on jo normijousilla ja iskareilla tullut hitsattua paikkapala, kerta kerralta vähän isompi :D Seuraavan kerran kun porsii, täytyy ehkä jo laittaa ihan oikea korjauspalanen, sellainenkin on jo hankittuna... saa nähdä sitten meneekö toisellakin puolella jossain vaiheessa korjaukseen.

--Tuomas
Vastaa Viestiin