900i 16 (se=sweden))1991 ja päästöt( ongelmat ratkaistu)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

900i 16 (se=sweden))1991 ja päästöt( ongelmat ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tuossa ois tarkotus mitata imm ja lambda moisesta laitteesta .
Onko vastusarvoja olemassa jossain ?
Polttelee toisinaan CE valoa , usein vaikka mutkassa tms paikassa . Arvelen tuota maadoitusta ekana viaksi. Tuossa on lambda uusittu 2-3v sitten .
Maadoitushäiriötä tukee myös kun kone alkoi nykiä oudosti , kuin sykkimällä ja sammutus ja starttaus ... auto alkaa taas toimia . Välillä käynti sekoaa kun tupakansytytintä painaa .
Päästöt on olleet mittauksessa melkoisen koholla juuri kierroksilla ja tyhjäkäynti ryntäilee seilaa välillä melkoisesti .

Päästöt tyhjäk. Päästöt kierroksilla
mitattu sallittu mitattu sallittu
CO% 0 0.5 4.0 0.3
CO2% 12.5 12.2
HCppm 72 100 190 100
O2 3,5 5 0.34 5
Lambda - - 0.89 ( 0.97-1.03sallittu)
Jännästi tyhjäkäynnin lamda-arvoa ei lapussa näy.
Viimeksi muokannut Sukellusvene, Ma Joulu 11, 2017 11:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900i 16 se1991 ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

No niin löysin Volvon likimain vastaavan lh 2.4 :n arvoja netistä :)(( http://volvowiringdiagrams.com/volvo/LH ... mplete.pdf)) Laitoin tänne koska tuosta voi olla apua , ainakin suuntaa antavia )
. Ilmamassamittarin 2-3 pinneiltä mitataan vastus joka oli 3,2 ohm. (2.5-4.0 ohm normaali). Lambdalle en saanut aiemmin mitattua arvoja , jostain syystä . Täytyy kokeilla uudelleen toiste. Kylmänä +20c lambdan vastusarvo pitäisi olla 3 ohm ja Kuumana +350c 13 ohm . Mietin oliko kylmä auto liian kylmä saadakseni arvoa ? Vai joku muu vika sitten mittauksen kontaktissa . Luultavasti arvot on lähellä ja sovellettavissa tähänkin. Kumman syystä en löytänyt saabin arvoja netistä :cry: .
Maapisteen pultti on aika ruosteessa, sekin on syytä puhdistaa .
Viimeksi muokannut Sukellusvene, Pe Joulu 01, 2017 21:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900i 16 se1991 ja päästöt

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lh2.2 mitataan 3/6 ja 380ohms
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900i 16 se1991 ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tuota kumpiko tässä sitten on 2.2 vai 2.4 ? Vähäpäästöinen kattiversio .
Tuolla ohjeella ei anna mitään arvoa mielestäni tässä . Mutta voin tarkistaa vielä asian .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900i 16 se1991 ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

http://faq.saabnet.ru/_9000/LH_Jetronic ... nents.html

tämän sivuston mukaan LH2.4 ois katillisessa :roll:
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900i 16 se1991 ja päästöt

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ok . bentleyn opusta lueskelin tuossa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900i 16 se1991 ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Mitäs Bentley kertoo tuosta katillisesta?
Itekkin kahtelin et jotain kaavioita kuvia oli netissä mutta noitten vikadiagnostiikkaa juuri mittaamalla ei ollut . Mulla jossain on kyllä Lucaksen ohjeet , mutta ne on taas pinnitelty erilailla ja arvot erilaisia .
Sitten jos ois B212i niin ois LH2.4.2 .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900i 16 se1991 ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

https://www.youtube.com/watch?v=A6il_rfijJw Youtubesta löyty . Sammuttaessa pitäisi hehkua sen imm langan , tai siis vähän sen jälkeen punaisena.
900S(T5.5) M1991(KR)
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: 900i 16 se1991 ja päästöt

Viesti Kirjoittaja pela »

Ilmamäärämittari voi hajota aika monella tavalla ja oireilla sen mukaisesti. Itselleni on sattunut LH 2.2 kanssa kierrosten noustessa puutuva,
ajossa ajoittain vaihtelevasti räkivä ja totaalisen käynnistömättömyyden aiheuttavat yksilöt. Kun mittari on täysin rikki diagnoosi on aika helppo,
ottaa irti piuhan ja seuraa mitä tapahtuu. Osittain toimivan kanssa on diagnoosi on tehty hakemalla naapurilta toimivaksi tiedetty auto ja kaverin kanssa on vaihdettu syylliseksi epäilty immu toiseen autoon tai todettu että netistä ostettu "toimiva" varaosa onkin ulkosäilytyksen aikana kuollut.

Varaosana immu on yksi hankalimmista hankittavista näihin vanhoihin:markkinoilla on vanhoja elinkaarensa ehtoopuolella olevia alkuperäisosia,huonosti toimivia halpoja kiinankopioita ja melko kallita uuskorjattuja alkuperäisiä. Naapurin Saabistin konsultaatio on älyttömän tehokas ja varma keino tässä.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900i 16 se1991 ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kaasuläpän asentotunnistin ei anna mitään vastusarvoja , eli rikki .
Lambda samoin ei ole lähelläkään ohjearvoja suht lämpimänä vain 1 ohmin pinnassa .
Jos kylmänä pitäisi olla noin 3ohm ja kuumana 13 ohm niin rikkihän se oltava.
Käynti kyllä korjaantui muuten tulppien vaihdolla ja kun jakajankannen sihtasin paremmin koloonsa . Oli löysä huohotinletku , ruosteinen maapiste , tulpat nokiset . Samalla tyhjäkäyntiventtiili ja imm putsattu . Lambdan toinen liitin oli löysä yms .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900i 16 se1991 ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Lääkkeeksi tulossa lambda ja kaasuläpän asentotunnistin . Itse vakaasti uskon että noista korjaus löytyy ongelmiin , muuten kun auto käy ihan hyvin jopa. Paljon paremmin kuin edellisviikolla hakiessa sitä edelliseltä omistajalta naapurikaupungista . Aika monta pikkujuttua oli pielessä, jotka varmaan kaikki osaltaan tehnyt käynnistä horjuvaa .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900i 16 se1991 ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

pela kirjoitti:Ilmamäärämittari voi hajota aika monella tavalla ja oireilla sen mukaisesti. Itselleni on sattunut LH 2.2 kanssa kierrosten noustessa puutuva,
ajossa ajoittain vaihtelevasti räkivä ja totaalisen käynnistömättömyyden aiheuttavat yksilöt. Kun mittari on täysin rikki diagnoosi on aika helppo,
ottaa irti piuhan ja seuraa mitä tapahtuu. Osittain toimivan kanssa on diagnoosi on tehty hakemalla naapurilta toimivaksi tiedetty auto ja kaverin kanssa on vaihdettu syylliseksi epäilty immu toiseen autoon tai todettu että netistä ostettu "toimiva" varaosa onkin ulkosäilytyksen aikana kuollut.

Varaosana immu on yksi hankalimmista hankittavista näihin vanhoihin:markkinoilla on vanhoja elinkaarensa ehtoopuolella olevia alkuperäisosia,huonosti toimivia halpoja kiinankopioita ja melko kallita uuskorjattuja alkuperäisiä. Naapurin Saabistin konsultaatio on älyttömän tehokas ja varma keino tässä.
Joo tämäkin on totta , oireita ollu vaikka mitä tuossakin ja vähä vaikeaa ollu heittää diagnoosia ihan suoraan. Käyny vaan läpi kohteita mittaamalla .
Samalla konstilla joskus myös tuon Ässän ongelmia etsin ja lopulta ratkesi . Olin jo käytännössä kaikki mitannut , kun siinä tarvikemallin (jakajan /puolan välinen johto oli liian isovastuksinen ja tilttaili hetken pyörittyä ).Vähän outo vika , en ollut koskaan moisesta kuullut edes. Kaikki osat oli valmistajan toleransseissa muuten. Bougicordin johdolla ei tilttailua tullut enää. Ei suotta Bougicordia og satkuihin suositeltu.
Lucakseen ois ollukin pdf tallessa . Tähän taas en löytänyt kuin Volvon vastaavan. Vikakoodeilla ois saanu kait mutta eipä ollu johtoa vielä, sekin vois olla syytä tehdä . Josko oikaiseisi diagnoosia ?

Kiitos jokaiselle, kiva kun laitoitte omia ajatuksia tänne, ehkä tämäkin vähän auttaa jotain vikojen etsinnässä :). Kirjoitan sitten miten tulevat osat sulautuu tähän ja kuinka päästöurakka tulee päätökseensä .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900i 16 (se=sweden))1991 ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tänään sitten 900i 16 katsastettu hyväksytysti :).
Lambdan vaihdoin jonka ostin toiselta saabistilta , tämä orggismallia. Vanha oli näköjään Motonetin halvin tarvike hinta ollut 39.90e, kesti 2-3v ?.
Löytyi myös vuotava huohotinletku(vaihtui tiiviiseen) , sekä maapiste jonka puhdistelin. Samalla tyhjäkäyntiventtiili tuli putsattua , samoin kaasuläppä puhdistui , tulpat vaihtui ja öljyt suodattimineen . Jakajankansi ja pyörin oli aikalailla tuoreen näköiset ja johdot . Olipa jopa laturin hihnat liian löysällä , kiriminen paranti latauksenkin tasaisemmaksi .

Jännitti viedä kun ei ollut mahdollisuutta mitata enää päästöjä, mutta pakokaasu oli niin paljon puhtaampaa että uskalsin luottaa nenään ja silmääni :lol: . Kaasuläpän ja asentoanturin ostin vähän turhaan , mutta kaipa noille joku käyttö löytyy . Hölmönä huomasin että mun mittari ei asentoanturia mitannut kuin diodiasennossa ja se olikin toimiva . Halpa oli niin ei isoa vahinkoa . Arvot on mielestäni ihan hyvät näinkin vanhalle autolle .
Tyhjäkäynnillä CO% 0 , HC 25ppm , O2 2,3 , CO2 13,1.
2000rpm CO% 0 , HC 30ppm , O2 0,5 , CO2 14,3 Lambda 1,018

CE valo paloi vielä vaikka olin vaihtanut lambdan , taisi johtua vissiin vikamuistista . Akunkenkä toviksi irti ja sitten ei enää CE loimottanut . Eli korjaus onnistui noilla . Muut komponentit oli kaikki annetuissa arvoissa.
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: 900i 16 (se=sweden))1991 ja päästöt( ongelmat ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja pjv »

Onnittelut! Kyllä ne Saabit vaan kuntoon tulee, kun kaikki viat yksitellen korjaa pois.

Ja jos tämä tulee joskus myyntiin, tiedän täältä Turun seudulta parikin kiinnostunutta ostajaa. ;)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900i 16 (se=sweden))1991 ja päästöt( ongelmat ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kiitos :)! Tämä vissiin palvelee keväälle , kun otan tuon toisen satkun työn alle vaihteeksi . Pidetään mielessä jos tulee sellainen vaihe että auto myyntiin joutaa .
900S(T5.5) M1991(KR)
Vastaa Viestiin