Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Moi. Kysynkin taas viisaimmilta että miten 99 saabin 2.0l 8v pata tykkää turbosta jossa kaasari on asennettu turbon imupuolelle? Saako näitä toimimaan mitenkään? Ellen ole ihan väärässä niin 99 saabia on saanut turbona joskus? Tosin mikään raketti tämä ei ollut vaan on tarjonnut pienen lisä turbo potkun esim ohittaessa. Tässä haetaan nyt tätä samaa alkuperäistä toiminta periaatetta :) otan kaikkia ideoita vastaan esim millaisella osakokonaisuudella saadaan toimiva paketti.
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja pela »

Turbo ja kaasari on no go.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja aero »

Saab jo 70-luvulla ymmärsi turboahtamisen olevan niin hitekkiä, että junttasi konehuoneeseen ruiskun hoitamaan polttoaineensyöttöä. Kaasariturboja on kyllä joillain muilla merkeillä tainnut olla (ainakin jälkiasennuskittejä on ollut), joten ainakin jollain tasolla sellainenkin on kai tehtävissä. Se on sitten eri asia, paljonko homma vaatii työtä ja että kuinka hyvä idea se on verrattuna ruiskun asentamiseen. Jälkimmäisiä kun nykyään on aika hyvin tarjolla alkuperäisten lisäksi täysin omaan ratkaisuun ohjelmoitavinakin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kaasariturbo on ihan mahdollinen ja toimivakin systeemi.
Ei toki vedä vertoja ruiskulle. 99:in kohdalla helpoin tie on varmasti satkun turbokone.
Tässä on mun V4 turbo kaasarilla http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=11504
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Joskus 1980-luvun puolimaissa joko Tekniikan Maailma tai Tuulilasi asensi turbon entiseen Petro-99:siin, alkuperäisen kaasarin säilyttäen. Kaasutin taisi jäädä turbon ja moottorin väliin ja se vissiin paineistettiin. Jutussa oli aika yksityiskohtainen selostus, mutta mulla ei valitettavasti ole kyseistä lehteä enkä muista vuotta enkä numeroa.

Mutta kyllä varmasti helpoin, halvin ja toimivin tapa turbottaa 99 nyt on ruiskutekniikka. Vielä 1980-luvulla noi ruiskun osat oli niin kalliita, että kaasariturbo on voinut olla jotenkuten perusteltavissa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Kaasarin asentaminen turbon imupuolelle vaatii erikoisrakenteisen turboahtimen, ettei kaasuläpän sulkeutuessa vedä öljyjä ahtimesta moottoriin. En tiedä miten tuollaisia turboja on saatavissa. Kaasarin laittaminen turbon painepuolelle taas vaatii kaasuttimen paineistamisen ja on työnä vähintään yhtä iso kuin alkuperäisen suihkutusjärjestelmän asentaminen. Lisäksi toimii varmasti huonommin. En kyllä käsitä miksi tässä pitäisi lähteä keksimään pyörä uudelleen kun kerran on ollut jo ainakin aikalaisittain erittäin hyvin toimiva systeemi jo valmiiksi olemassa.
Lisäksi ainakin 25v sitten kun tein vastaavaa oli byrokratia huomattavasti helpompi että laittoi paikalleen tehtaan turbokoneen sen sijaan että olisi turbottanut olemassaolevan moottorin. Säännöt on toki jälkeenpäin ehtineet muuttua moneen kertaan.
Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Kiitoksia kaikille vastanneille. Turbo tekniikka olisi kyllä se mitä alunperin ajattelin. MUTTA en halua ostaa nettiautosta ehjää/toimivaa turbo 900'. Joten seuraava kysymys onkin kenellä olisi myydä ajosta jäänyt 900 turbo. Saa olla ja pitääkin olla viallinen!
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Minulla ainakin "todisteeksi" siitä,että moottori oli alkuperäinen Saab-turbomoottori riitti romuttamon kuitti. Eikä näitä siihen aikaan yksityisiltä löytynytkään. Etköhän hyvin saa jostain tuollaisen kuitin, jolloin voit käyttää mitä tahansa muutakin perusmoottoria. Turbot, pakosarjat ja ruiskutussysteemit voit ostaa vähän kerrallaan, jolloin on varmaan paljon enemmän valinnanvaraa ostoissa.
SAAB 900 GL
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Loka 05, 2013 20:37
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 GL »

Jospa minäkin työnnän vielä lusikkani tähän turbo keskusteluun. Teimme velipojan kanssa näitä 99 turboja muutaman kappaleen koska meillä oli pari petroa kotona joskus 80 luvun alkupuolella. Työ oli aika simppeli koska petron moottori oli jo turbon kone. Molemmissa oli kaasarit jotka piti vain paineistaa(ei kummoinen konsti). Turbon öljyn paluuputkelle piti tehdä reikä lohkoon ja siihen kierre ja nippa. Bensapumpuksi valittiin mikuni(muistaakseni) Turboksi valittiin Ihi joka oli yllättävän kestävä. Autoilla ajeltiin useita vuosia ja jotaki kokeiluja ahtojen lisäämiseksi koitettiin1-1.5 ja tais olla jopa 2 bar. sitten oli jo hiukan pitelemistä ratista. Tämä näin lyhykäisyydessään jotta kullä kaasari turbo toimii. :saab:
0009
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Juha96 kirjoitti:Joskus 1980-luvun puolimaissa joko Tekniikan Maailma tai Tuulilasi asensi turbon entiseen Petro-99:siin, alkuperäisen kaasarin säilyttäen. Kaasutin taisi jäädä turbon ja moottorin väliin ja se vissiin paineistettiin. Jutussa oli aika yksityiskohtainen selostus, mutta mulla ei valitettavasti ole kyseistä lehteä enkä muista vuotta enkä numeroa.
...
RJK kirjoitti:...
Saab Petron muuttamisesta turboksi on juttua Tuulilasissa 9/84 s. 42 - 46.
...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=1562
ja

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=30956
Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Noniin eli mun osalta keskustelun voi sulkea. Löytyi valmis turbotekniilla jonka menen noutamaan tässä kun ehdin. Löytyi täältä foorumin kautta :)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja anv »

SAAB 900 GL kirjoitti:Jospa minäkin työnnän vielä lusikkani tähän turbo keskusteluun. Teimme velipojan kanssa näitä 99 turboja muutaman kappaleen koska meillä oli pari petroa kotona joskus 80 luvun alkupuolella. Työ oli aika simppeli koska petron moottori oli jo turbon kone. Molemmissa oli kaasarit jotka piti vain paineistaa(ei kummoinen konsti). Turbon öljyn paluuputkelle piti tehdä reikä lohkoon ja siihen kierre ja nippa. Bensapumpuksi valittiin mikuni(muistaakseni) Turboksi valittiin Ihi joka oli yllättävän kestävä. Autoilla ajeltiin useita vuosia ja jotaki kokeiluja ahtojen lisäämiseksi koitettiin1-1.5 ja tais olla jopa 2 bar. sitten oli jo hiukan pitelemistä ratista. Tämä näin lyhykäisyydessään jotta kullä kaasari turbo toimii. :saab:
Jeps, itse ostin myös tollasen petron, joka oli turboitettu tossa -80-luvun lopulla. Se oli kyllä ruiskulla. Ja joo, tiheä laatikko, suurimmalla vaihteella (4) kierrokset koneessa 1000krs/30kmh. Sai olla tarkkana ohittaessa kun lotasi kaasun pohjaan ettei aja edellä menevän pyllyyn.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Tornisteri
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Maalis 13, 2015 15:58
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja Tornisteri »

Annan kaasariturbotukseen "blow-through" menetelmällä eli läpipuhaltamalla selkeän ohjeen. Kaasutin pitää paineistaa kytkemällä kohokammion hengitysaukko letkulla turbon ahtopuolelle, jotta bensanpinnan yläpuolelle saadaan ahtopaine. Muuten polttoaine ei pääse virtaamaan suuttimelle vaan ahdot ruiskaisee polttoaineet pihalle hengitysreiästä ja laihalle mennään. Suuria ahtopaineita tavoitellessa tarvitaan myös bensanpaineen säädin, joka nostaa polttoaineen painetta ahtojen mukaan, jotta ahtopaineet eivät ylitä polttoaineen painetta. Kyseisen laitteen asentaminen yhdessä tehokkaan sähköisen polttoainepumpun kanssa on suositeltavaa, että ei tule yllätyksiä (En tiedä vakion mekaanisen pumpun paineita, 0,4 bar ahtojakin voi olla liikaa). Kaasariksi on suositeltavaa valita Weber DCOE tyyppinen vaakaimukaasutin tai SU kaasutin varauksin (vaatii yleensä kaasuläpän akselin tiivistämistä ja muita modauksia. Vakio Strömberg/Pierburg olisi muuten yhtä oivallisia kuin SU, mutta näihin ei ole saatavilla erilaisia neuloja ja suuttimia. Tällöin säätö on lähes mahdotonta, mutta ilmeisesti Tuulilasi oli 80-luvulla onnistunut turbottamaan alkuperäisellä kaasuttimella ja saanut vielä kohtuullista tehoa ulos. Kaasuttimen säätäminen on vaikein osuus, oikean venturi/suutin kombon löytäminen Weberin tapauksessa ja neulan löytyminen SU kaasarin tapauksessa on hyvin pitkällinen prosessi. Liian laihalle mentäessä helposti tulee moottorivaurio. Varmasti tosin löytyy joku, joka osaa sanoa hyvän lähtökohtakombon, jolla auto toimii ok ilman kummempaa säätöä. (Lontoota kannattaa osata vastausten löytämiseksi)

Turbon laittamista imupuolelle (draw-through) en suosittele kuin testimielessä, koska kuten mainittiin turbossa ei suositella öljykiertoa ja muutenkaan turbot eivät pidä läpikulkevasta polttoaineesta. Tämän vuoksi turbo voi pettää ennenaikaisesti. Lisäksi draw-through ei koskaan toimi yhtä hyvin kuin hyvin toteutettu blow-through, johtuen muun muassa juuri polttoaineen pakkaantumisesta turboon. Toisaalta kaasari ei vaadi paineistusta ja säätäminenkin on luultavasti helpompaa. Lisätään vielä, että omakohtaista kokemusta ei ole minkäänsortin turbottamisesta ja mitään vastuuta mistään en ota jonkun lähtiessä ohjeitteni perusteella turbottamaan.
Saab 90 -86 HA
Saab 99 GL Combi Coupe -75 PR
Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Kiitoksia perusteellisesta vastauksesta.:) joo ruisku mosa tulee mutta nämä opit on hyvä tietää johonkin muuhun projeltiin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 99 turbotus kaasari versiona?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näitä kaasarikoneiden turbottamisia tehtiin 80-luvulla muuten joitakin ihan maahantuojien toimesta. Lisäksi moniin autoihin oli tarjolla valmiita jäliasenteisia turbotussarjoja. Syynä oli aikakauden turboinnostus (kiitos :saab: ) sekä tietenkin se, että suurin osa autoista oli tuolloin kaasarikoneella varustettuja. Autolehdissä näistä oli säännöllisesti koeajoja, itse muistan ainakin 80-luvun puolesta välistä TM:n jutun turbotetusta Ladasta, joka muistaakseni oli Konelan rakentama. Stockmann Autohan turbotti isonkin määrän Sierroja 1,3 ja 1,6-litraisilla koneilla. Pikkukoneisten Sierrojen turbottamisen syynä oli silloinen työsuhdeautoverotus, jossa verotusarvo määräytyi moottorin kuutiotilavuuden mukaan. Stockmann-Turbo-Sierra oli varmasti kokoonsa, tehoihinsa ja muuhunkin suhteutettuna aika edullinen työsuhdeauto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin