99 H-kone öljypumpun o-renkaan vaihto.
99 H-kone öljypumpun o-renkaan vaihto.
Moro!
Eli selkeä öljyvuoto tulee 300 tkm ajetun ysiysin öljypumpun o-renkaasta/kampuran stefasta. Onnistuuko tuo h-koneen öljypumpun o-renkaan vaihto irroittamatta konetta autosta? Onko siellä öljypumpulla muuta kuin se o-rengas tiivisteenä? Ilmeisesti kampuran hihnapyörä on irroitettava(?) ja samalla menisi luultavasti kampuran stefakin vaihtoon. Tuo stefa tarvitsee ilmeisesti samantyyppisen työkalun stefan paikalleen asettamiseen kuin vauhtipyöränkin pään stefa? Eli joku laippa tms millä painaa stefa paikalleen? Pitääkö kampiakselin pultti/mutteri avata alhaalta vai ylhäältä? Joku ohjekirja mainitsi jostain Saab -erikoistyökalusta jota tarvittiin öljypumpun takaisin asettamiseen, ilmeisesti pelkän o-renkaan vaihdossa tätä ei tarvita?
Eli selkeä öljyvuoto tulee 300 tkm ajetun ysiysin öljypumpun o-renkaasta/kampuran stefasta. Onnistuuko tuo h-koneen öljypumpun o-renkaan vaihto irroittamatta konetta autosta? Onko siellä öljypumpulla muuta kuin se o-rengas tiivisteenä? Ilmeisesti kampuran hihnapyörä on irroitettava(?) ja samalla menisi luultavasti kampuran stefakin vaihtoon. Tuo stefa tarvitsee ilmeisesti samantyyppisen työkalun stefan paikalleen asettamiseen kuin vauhtipyöränkin pään stefa? Eli joku laippa tms millä painaa stefa paikalleen? Pitääkö kampiakselin pultti/mutteri avata alhaalta vai ylhäältä? Joku ohjekirja mainitsi jostain Saab -erikoistyökalusta jota tarvittiin öljypumpun takaisin asettamiseen, ilmeisesti pelkän o-renkaan vaihdossa tätä ei tarvita?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: 99 H-kone öljypumpun o-renkaan vaihto.
Ei mahdu hihnapyörän pultti tai hihnapyörä tulemaan pois paikaltaan ilman moottorin liikuttamista/nostoa.
Ei ollut ainakaan 99 -82:n öljypumpun kannen kohdistamisessa mitään ongelmaa, kannessa oli kohdistustapit. Ilmeisesti ainoastaan ihan ensimmäisissä H-moottoreissa piti olla keskitystyökalu pumpun kannen asentamiseen.
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... oyVFNmTUZ3
Ei ollut ainakaan 99 -82:n öljypumpun kannen kohdistamisessa mitään ongelmaa, kannessa oli kohdistustapit. Ilmeisesti ainoastaan ihan ensimmäisissä H-moottoreissa piti olla keskitystyökalu pumpun kannen asentamiseen.
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... oyVFNmTUZ3
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 H-kone öljypumpun o-renkaan vaihto.
juu 81 mallista piti 2x nostaa kone tuon homman takia
varmaan arvaat että hieman harmitti
varmaan arvaat että hieman harmitti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 99 H-kone öljypumpun o-renkaan vaihto.
Jotain positiivista , niin saa paremmin pestyä konetilankin . Ja samalla miettiä jos jotain muutakin tarvii tehdä joka on kone irroitettuna helpompaa ...?
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: 99 H-kone öljypumpun o-renkaan vaihto.
huomiota kannattaa kiinnittää samalla tukikumeihin, koneen ja lootan väliseen tiivisteeseen, silmälaakeriin vauhtipyörässä, painelaakerin kuntoon, tripoidien kuntoon sekä laturin jalan pusliin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: La Loka 05, 2013 20:37
- Paikkakunta: kauhajoki
Re: 99 H-kone öljypumpun o-renkaan vaihto.
Just tein omaani toki 900 81 saman pumpun o-renkaan vaihdon. Toki nostin koneen pois jotta sain vaihdettua imuputken tiivisterenkaan myös ja putsasin ö- pohjan. Oli kyllä kannattava remontti, kun imuputkenkin tiiviste oli kova kun korppu ja ö-pumpun o-rengas sama juttu ja vielä murtunut monesta kohtaa. Kilsoja autossa vasta 170 tkm, mutta ikää se 36v. Perusteellinen remppa on aina OK.
Re: 99 H-kone öljypumpun o-renkaan vaihto.
Missäs tuo öljynimuputken o rengas sijaitsee?SAAB 900 GL kirjoitti:Just tein omaani toki 900 81 saman pumpun o-renkaan vaihdon. Toki nostin koneen pois jotta sain vaihdettua imuputken tiivisterenkaan myös ja putsasin ö- pohjan. Oli kyllä kannattava remontti, kun imuputkenkin tiiviste oli kova kun korppu ja ö-pumpun o-rengas sama juttu ja vielä murtunut monesta kohtaa. Kilsoja autossa vasta 170 tkm, mutta ikää se 36v. Perusteellinen remppa on aina OK.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: 99 H-kone öljypumpun o-renkaan vaihto.
Kiitoksia näistä! Juu selkis että en konetta nosta pelkät o-renkaat takia.. Kyllähän vanhat saappaat aina vähän vuotaa. Nyt autolla jettu vasta 300 tkm mutta vois tässä seuraavan 200 tkm sisällä tehdä perusteellisemman konerempan ja nyppästä silloin koneen pihalle. Ja helpotti vähän tieto siitä että todennäköisesti en tarvitse öljypumpun kannen kohdistustyökalua, auto on siis -84 99. Täytyy varrota sellaiseen elämäntilanteeseen että saan nykyisen projektin (-71 Kadett, hyi väärä merkki!) kuntoon että voi vapauttaa Saapasta päivittäisestä ajosta rempan ajoksi.
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: 99 H-kone öljypumpun o-renkaan vaihto.
Öljypohjassa. Öljynimuputki = se putki, jonka kautta öljy päätyy öljypohjasta öljypumpullePyryR kirjoitti:Missäs tuo öljynimuputken o rengas sijaitsee?SAAB 900 GL kirjoitti:Just tein omaani toki 900 81 saman pumpun o-renkaan vaihdon. Toki nostin koneen pois jotta sain vaihdettua imuputken tiivisterenkaan myös ja putsasin ö- pohjan. Oli kyllä kannattava remontti, kun imuputkenkin tiiviste oli kova kun korppu ja ö-pumpun o-rengas sama juttu ja vielä murtunut monesta kohtaa. Kilsoja autossa vasta 170 tkm, mutta ikää se 36v. Perusteellinen remppa on aina OK.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05