Taakse motonetistä kuormajouset ja monroen iskarit, peräpää on ajoltaan nyt ok. Tarkotus on kuskata tavaraa.
Eteen vakio jouset ja sachsin iskarit, nyt mennään keula pystyssä ja keula on perkeleen jäykkä. Pompottaa ja tuntuu kuin ei joustaisi juuri ollenkaan. Jos rälläköin jousista pikku pätkät pois niin saan keulan asennon edes sinnepäin, mutta ei viittis ruveta siihen hommaan kun ei se keulaa tee pehmeemmäksi. Renkaat 195/65-15 ja nyt jousen ja renkaan välissä ei oo yhtään ylimääräistä tilaa mut ei ota kyllä kiinnikkään.
Mikä olisi järkevä ratkaisu(edullinen sellainen). Pitääkö laittaa ostoilmoitus vanhoista ehjistä orkkis jousista jotka ois jo painuneet hiukka.
Tulipahan vaihdettua iskarit ja jouset satkuun
Tulipahan vaihdettua iskarit ja jouset satkuun
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Tulipahan vaihdettua iskarit ja jouset satkuun
Mitkä/mistä hankitut jouset on nyt edessä?
Tilasin tuollaiset jouset eteen ja nyt odottavat asennusta:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/900- ... -fram.html
Toivottavasti ei keuli... Nykyisillä jousilla keula on turhan matala, joten vähän saisi nousta.
Jos tulee hyvä niin nuo vanhat joutaa pois.
Tilasin tuollaiset jouset eteen ja nyt odottavat asennusta:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/900- ... -fram.html
Toivottavasti ei keuli... Nykyisillä jousilla keula on turhan matala, joten vähän saisi nousta.
Jos tulee hyvä niin nuo vanhat joutaa pois.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Tulipahan vaihdettua iskarit ja jouset satkuun
Puoli kiekkaa pois jousesta.vfr kirjoitti:Taakse motonetistä kuormajouset ja monroen iskarit, peräpää on ajoltaan nyt ok. Tarkotus on kuskata tavaraa.
Eteen vakio jouset ja sachsin iskarit, nyt mennään keula pystyssä ja keula on perkeleen jäykkä. Pompottaa ja tuntuu kuin ei joustaisi juuri ollenkaan. Jos rälläköin jousista pikku pätkät pois niin saan keulan asennon edes sinnepäin, mutta ei viittis ruveta siihen hommaan kun ei se keulaa tee pehmeemmäksi. Renkaat 195/65-15 ja nyt jousen ja renkaan välissä ei oo yhtään ylimääräistä tilaa mut ei ota kyllä kiinnikkään.
Mikä olisi järkevä ratkaisu(edullinen sellainen). Pitääkö laittaa ostoilmoitus vanhoista ehjistä orkkis jousista jotka ois jo painuneet hiukka.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Tulipahan vaihdettua iskarit ja jouset satkuun
900:n ja 99:n keula on aika jäykkä ehjillä iskareilla. Joustovara on lyhyt, joten se tavallaan siitä tulee. Toisaalta hidastetöyssyihin ei tarvitse enää himmailla, jos iskarit on timmit. Se vaan mennä humahtaa siitä yli. Näin oli ainakin omassa 99 combicoupessa iskarirempan jälkeen. Siinä combona oli sport jouset edessä ja takana combin kuormajouset. Ne sportit on vissiin sama asia kun turbon jouset. Tolla setillä kovemmassa soratieajossa kaasunnostolla lähti jo peräkin irti, eli oli aika balanssissa. Hitaammissa vauhdeissa jos yritti puskea, niin kaasun lisääminen oikaisi keulaa. Oli aika makea, jos näin voi sanoa. Tässä autossa ei ollut kallistuksenvakaajia. Ei se jousen päistä otettu puoli kierrosta mikään hullumpi vaihtoehto ole. Serkku pudotti oman 99 sedaninsa samalla konstilla siitä tuli aika napakka kulkija.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tulipahan vaihdettua iskarit ja jouset satkuun
Nyt on satku balanssissa ja keulakin joustaa/toimii niin kuin pitää. Otin vakiojouset pois ja laitoin turbon jouset tilalle, turbon jousien pitäisi kuitenkin olla jäykemmät kuin vakiojousien. Mutta kuitenkin ne motonetin vakiot olivat niin jäykät ettei keula joustanut yhtään, jouset lähtevat tällä viikolla takaisin motonettiin ja tutkivat/ihmettelevät siellä niitä lisää.
Turhaa työtä tuli kun piti kaksi kertaa vaihtaa, mutta eiköhän tuokin asia selviä aikanaan.
Turhaa työtä tuli kun piti kaksi kertaa vaihtaa, mutta eiköhän tuokin asia selviä aikanaan.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Tulipahan vaihdettua iskarit ja jouset satkuun
Alkuperäisten jousten vahvuudet ja kierrosmäärät varmaan löytyy tehtaan korjausoppaasta. Vanhojen jousten kohdalla taitaa olla mahoton mitata langan vahvuus, jos ruoste on päässyt kiinni jouseen. Lesjöfors ainakin tekee vielä jousia satkuun. Vaihtoehtoja ei kuitenkaan taida olla monia. Googlella löytyy tietoa ja katalogit valmistajalta, samoin:
http://ows-cdn.tecdoc.net/fixus-cat/hom ... 4a94f205fa
Varaosanumerolla löytyykin sitten paikkoja, joista tilata osat.
Ysiysiin sopi mukavasti turbosatkun jouset hieman lyhennettynä. Siihen kaveriksi vakaajat ja kaasut. Ajettavuus kerralla hyvä.
http://ows-cdn.tecdoc.net/fixus-cat/hom ... 4a94f205fa
Varaosanumerolla löytyykin sitten paikkoja, joista tilata osat.
Ysiysiin sopi mukavasti turbosatkun jouset hieman lyhennettynä. Siihen kaveriksi vakaajat ja kaasut. Ajettavuus kerralla hyvä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD