Satkun vikojen kartoitusta
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Satkun vikojen kartoitusta
Ostin 900, 2.0 16v perus 4-ovinen sedan. Ajoin ekana päivänä 400km siirtolapuilla ilman sen ihmeellisempiä ongelmia. Kuitenkin hoidettavana pari asiaa ennen leimaa. Myyjä vaihtoi oikean vetarin hieman ennen myyniä (ei vaikuttanut hintaan). Tässä vähän vikalistaa:
Suluissa ne jotka on jo korjattu!
Ensin leimalla (todennäköisesti) vaikuttavat:
(-Check engine palaa satunnaisesti pitkiä aikoja. Otin akun irti hyväksi toviksi ja myös vaihdoin sen samalla toiseen, joka toivottavasti vähän parempi. En ole vielä kerennyt ajamaan akunvaihdon jälkeen, mutta ainakaan tyhjäkäydessä ei tullu CE-valoa. Vikakoodit pitäis varmaan lukea, mutta olen epäillyt kaasuläppäkoteloa, ilmamassamittaria tai lambda-anturia.) Vaihdoin akun, eikä ole sen koommin tullut CE-valoa.
(-Oikea sivuvilkku palanut) vaihdoin polttimon
(-Oikea takavalo palanut) korjautui itsestään ainakin toistaiseksi
Sitten sellaisia "ois kiva saada kuntoon" -vikoja:
-Oikea etujarru laahaa.. Levyä saa pyöritettyä vaivalloisesti jos tunkee jotain levyn tuuletusaukkoihin ja vääntää. Postausta tehdessä ääntelehti pahastikin, mutta ei enää.
-Bensamittari ja lämpötilamittari eivät toimi. Mittariston liittimen uudelleen asettaminen ei auttanut.
-Konepellin vapautusvaijeri takaisin kiinni kahvaan molemmissa päissä / suoraan uusi vaijeri?
-Keskuslukitus toimii joskus
-Peräloosteria ei saa auki, ellei avain ole lukon sisällä, luukkua avatessa (ilmeisesti keskuslukitukseen liittyvä juttu kuten epäilinkin)
-Pakin saa menemään sisään ilman sen nypykän nostamista vaihdekepissä
-Radio/soitin ei toimi, pitäisi saada irti koko vehje, mutta tuntuu tulevan koko kojelauta mukana jos vain vetää aparaattia ulos väkisin..?
Ja joskus hamassa tulevaisuudessa tehtävät asiat:
-Muunnos pystäriksi, eli ajovalojen, etuvilkkujen, maskin ja etupuskurin vaihto. Jos haluaisi kunnolla tehdä niin varmaan takapuskurikin pitäisi vaihtaa siihen ohuempaan. Harkinnassa USA-ajovalot ja maski... Tosin niistä varmaan saa pulittaa itsensä pahemman kerran kipeäksi.
P.S. Voiko joku linkata jonkun ohjeen og 900 vikakoodien lukuun? Ilmeisesti luetaan laittamalla piuhat jonnekkin ja sitten valon/summerin avulla luetaan piippauskoodeja?
Suluissa ne jotka on jo korjattu!
Ensin leimalla (todennäköisesti) vaikuttavat:
(-Check engine palaa satunnaisesti pitkiä aikoja. Otin akun irti hyväksi toviksi ja myös vaihdoin sen samalla toiseen, joka toivottavasti vähän parempi. En ole vielä kerennyt ajamaan akunvaihdon jälkeen, mutta ainakaan tyhjäkäydessä ei tullu CE-valoa. Vikakoodit pitäis varmaan lukea, mutta olen epäillyt kaasuläppäkoteloa, ilmamassamittaria tai lambda-anturia.) Vaihdoin akun, eikä ole sen koommin tullut CE-valoa.
(-Oikea sivuvilkku palanut) vaihdoin polttimon
(-Oikea takavalo palanut) korjautui itsestään ainakin toistaiseksi
Sitten sellaisia "ois kiva saada kuntoon" -vikoja:
-Oikea etujarru laahaa.. Levyä saa pyöritettyä vaivalloisesti jos tunkee jotain levyn tuuletusaukkoihin ja vääntää. Postausta tehdessä ääntelehti pahastikin, mutta ei enää.
-Bensamittari ja lämpötilamittari eivät toimi. Mittariston liittimen uudelleen asettaminen ei auttanut.
-Konepellin vapautusvaijeri takaisin kiinni kahvaan molemmissa päissä / suoraan uusi vaijeri?
-Keskuslukitus toimii joskus
-Peräloosteria ei saa auki, ellei avain ole lukon sisällä, luukkua avatessa (ilmeisesti keskuslukitukseen liittyvä juttu kuten epäilinkin)
-Pakin saa menemään sisään ilman sen nypykän nostamista vaihdekepissä
-Radio/soitin ei toimi, pitäisi saada irti koko vehje, mutta tuntuu tulevan koko kojelauta mukana jos vain vetää aparaattia ulos väkisin..?
Ja joskus hamassa tulevaisuudessa tehtävät asiat:
-Muunnos pystäriksi, eli ajovalojen, etuvilkkujen, maskin ja etupuskurin vaihto. Jos haluaisi kunnolla tehdä niin varmaan takapuskurikin pitäisi vaihtaa siihen ohuempaan. Harkinnassa USA-ajovalot ja maski... Tosin niistä varmaan saa pulittaa itsensä pahemman kerran kipeäksi.
P.S. Voiko joku linkata jonkun ohjeen og 900 vikakoodien lukuun? Ilmeisesti luetaan laittamalla piuhat jonnekkin ja sitten valon/summerin avulla luetaan piippauskoodeja?
Viimeksi muokannut vilhosyvis, Ke Tammi 15, 2020 21:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Satkun vikojen kartoitusta
-Oikea sivuvilkku palanut? maadoitus?
polttimo ????????
-Oikea takavalo palanut? maadoitus?
polttimo ??????
-Oikea etujarru laahaa.. Levyä saa pyöritettyä vaivalloisesti jos tunkee jotain levyn tuuletusaukkoihin ja vääntää. Pahimmassa kauhuskenaariossa uusi jarrusatula hankittava?
purku ja esim liukutappien puhdistus saattaa tehdä ihmeitä...
Sitten sellaisia "ois kiva saada kuntoon" -vikoja:
-Bensamittari ja lämpötilamittari eivät toimi
ehkä auttaa mutterien kiristys mittariston takapuolelta.. tai sit toimiva mittaristo
-Konepellin vapautusvaijeri takaisin kiinni kahvaan ja samalla hieman pidentää vaijeria?
onko vaijeri poikki ? jos ei ni miksi et kiinnitä ?
-Keskuslukitus toimii joskus
apukuskin jalkatilasta potkupahvin alta löytyy rele se auki ja tinaus ehkä kuntoon???
-Peräloosteria ei saa auki, ellei avain ole lukon sisällä, luukkua avatessa
yleensä vaatii avaimen aukee se ehkä meisselilläkin
-Pakin saa menemään sisään ilman sen nypykän nostamista vaihdekepissä
pakkisalvan jousi poikki ?
P.S. Voiko joku linkata jonkun ohjeen og 900 vikakoodien lukuun? Ilmeisesti luetaan laittamalla piuhat jonnekkin ja sitten valon/summerin avulla luetaan piippauskoodeja?
http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm
polttimo ????????
-Oikea takavalo palanut? maadoitus?
polttimo ??????
-Oikea etujarru laahaa.. Levyä saa pyöritettyä vaivalloisesti jos tunkee jotain levyn tuuletusaukkoihin ja vääntää. Pahimmassa kauhuskenaariossa uusi jarrusatula hankittava?
purku ja esim liukutappien puhdistus saattaa tehdä ihmeitä...
Sitten sellaisia "ois kiva saada kuntoon" -vikoja:
-Bensamittari ja lämpötilamittari eivät toimi
ehkä auttaa mutterien kiristys mittariston takapuolelta.. tai sit toimiva mittaristo
-Konepellin vapautusvaijeri takaisin kiinni kahvaan ja samalla hieman pidentää vaijeria?
onko vaijeri poikki ? jos ei ni miksi et kiinnitä ?
-Keskuslukitus toimii joskus
apukuskin jalkatilasta potkupahvin alta löytyy rele se auki ja tinaus ehkä kuntoon???
-Peräloosteria ei saa auki, ellei avain ole lukon sisällä, luukkua avatessa
yleensä vaatii avaimen aukee se ehkä meisselilläkin
-Pakin saa menemään sisään ilman sen nypykän nostamista vaihdekepissä
pakkisalvan jousi poikki ?
P.S. Voiko joku linkata jonkun ohjeen og 900 vikakoodien lukuun? Ilmeisesti luetaan laittamalla piuhat jonnekkin ja sitten valon/summerin avulla luetaan piippauskoodeja?
http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Satkun vikojen kartoitusta
Polttimot tietysti yleisin syy, mutta menivät niin jännästi samana päivänä, että kai siinä muutakin voi olla. En ole tutkinut asiaa vielä sen enempää.nalleolut kirjoitti: ↑Ti Tammi 14, 2020 12:24-Oikea sivuvilkku palanut? maadoitus?
polttimo ????????
-Oikea takavalo palanut? maadoitus?
polttimo ??????
-Oikea etujarru laahaa.. Levyä saa pyöritettyä vaivalloisesti jos tunkee jotain levyn tuuletusaukkoihin ja vääntää. Pahimmassa kauhuskenaariossa uusi jarrusatula hankittava?
purku ja esim liukutappien puhdistus saattaa tehdä ihmeitä...
Sitten sellaisia "ois kiva saada kuntoon" -vikoja:
-Bensamittari ja lämpötilamittari eivät toimi
ehkä auttaa mutterien kiristys mittariston takapuolelta.. tai sit toimiva mittaristo
-Konepellin vapautusvaijeri takaisin kiinni kahvaan ja samalla hieman pidentää vaijeria?
onko vaijeri poikki ? jos ei ni miksi et kiinnitä ?
-Keskuslukitus toimii joskus
apukuskin jalkatilasta potkupahvin alta löytyy rele se auki ja tinaus ehkä kuntoon???
-Peräloosteria ei saa auki, ellei avain ole lukon sisällä, luukkua avatessa
yleensä vaatii avaimen aukee se ehkä meisselilläkin
-Pakin saa menemään sisään ilman sen nypykän nostamista vaihdekepissä
pakkisalvan jousi poikki ?
P.S. Voiko joku linkata jonkun ohjeen og 900 vikakoodien lukuun? Ilmeisesti luetaan laittamalla piuhat jonnekkin ja sitten valon/summerin avulla luetaan piippauskoodeja?
http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm
Konepellin vapautusvaijeri on mennyt poikki, vain koukku jäi vapautuskahvaan.
Peräloosterin on muissa satkuissani saanut laitettua auki -tilaan tai kiinni -tilaan. Eli niin ettei joka aukaisulla ole tarvinnut avainta.
Kiitos linkistä.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Satkun vikojen kartoitusta
ehkä käytetty varaosa auttaa asiassa.
jos ei avaimella kääntö auta on lukko rikki .
jos ei avaimella kääntö auta on lukko rikki .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Satkun vikojen kartoitusta
Keskuslukitus vaikuttaa tähän.Peräloosterin on muissa satkuissani saanut laitettua auki -tilaan tai kiinni -tilaan. Eli niin ettei joka aukaisulla ole tarvinnut avainta.
Jätä lukossa avain vaaka asentoon ja ota avain pois, niin aukeaa ilman avainta kun keskuslukko on auki. Jos keskuslukitus on lukossa, niin pitää avaimella avata peräkontti.
Omassa peräkontissa sama vika, eli pitäisi keskuslukitus korjata.
Ilmamassamittarista voi tarkistaa hehkuuko langat, kun auton sammuttaa ja lambdan saa yleismittarilla mitattua.
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Satkun vikojen kartoitusta
Siinä vaihdekepin pakki salvassa on ihan pituus säätä mikäli jousi on kunnossa, kierrät puoli senttiä vaihdekepin ala päässä olevaa tappia ulos päin.
Tappi kiertyy kun varressa olevan sokan irroittaa ja tietysti vaihdekeppi tulee olla irti ennen tätä.
Tappi kiertyy kun varressa olevan sokan irroittaa ja tietysti vaihdekeppi tulee olla irti ennen tätä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Satkun vikojen kartoitusta
-Check enginen palaminen ei haittaa siellä leimalla, jos vaan päästöt on haarukassa.
-Ja sitten onko peräti niin että vaihdekepin salpa on sellanen asia johon suikkalakki saattaa puuttua?
-Ja sitten onko peräti niin että vaihdekepin salpa on sellanen asia johon suikkalakki saattaa puuttua?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Satkun vikojen kartoitusta
Ok, toivotaan muutenkin ettei valo ilmaannu nyt kun vaihdoin akun. En ole vielä kerennyt ajelemaan.
Ja jos se katsastusukko ei huomaa salvan puuttumista niin ei kai siinä. Ellei sitten kuulu normikäytäntöihin tarkistaa se...
Otin sen kumisuojuksen pois siitä vaihdekepin juurelta ja näytti kyllä siltä etten viittis mennä hirveesti sörkkimään sinne..
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Satkun vikojen kartoitusta
Entä jos ajaa polttimoiden vaihdon jälkeen leimalle, ja katsoo tuleeko vikalistaa vai ei. Jos tulee, niin korjaa sitten sen pohjalta.
Re: Satkun vikojen kartoitusta
Ei nuo mulla ole aikoinaan katsoneet kuin ettei avain irtoa virrat päällä virtalukosta, pakin päällemeno vastaavassa tilanteessa ei meinannut mitään mutta irtoavasta avaimesta tuli korjauskehoitus.
Avain hoitui suutarilla teettämällä hiukan isompi ja keppisysteemin veltto jousi vaihtui timmimpään temppuilleen virtalukon pohjan uusinnan yhteydessä...
Mulla aikoinaan ollut auto jossa ei ollut tehtaalta lähtiessäkään ole ollut mitään nosto/ painosysteemiä pakissa, vasemmalla ylhäälle suoraan työntäen pakki ja suoraan keppi alas ykkönen.
Avain hoitui suutarilla teettämällä hiukan isompi ja keppisysteemin veltto jousi vaihtui timmimpään temppuilleen virtalukon pohjan uusinnan yhteydessä...
Mulla aikoinaan ollut auto jossa ei ollut tehtaalta lähtiessäkään ole ollut mitään nosto/ painosysteemiä pakissa, vasemmalla ylhäälle suoraan työntäen pakki ja suoraan keppi alas ykkönen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Satkun vikojen kartoitusta
Pakkilukon pitää toimia, se vastaa rattilukkoa eli varkaussuoja. Eli ilman avainta ei saa vaihdetta päälle. Muuten pakkisalpa siis peruutusvaihde käytössä ei tarvitse toimia. Toki se on helppo säätää se siitä tapista kuntoon, pyörittää vähän ulospäin.
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Satkun vikojen kartoitusta
Siis pakkilukko kyllä toimii. Pakin vaan saa sisälle vaikka salpaa ei nostaisi. Varkausturva siis löytyy. Ja avain ei lähde irti ajon aikana eikä esim neutraalilla.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Satkun vikojen kartoitusta
Joo, vaihdoin sivuvilkun polttimon ja takavalon polttimo korjasikin itse itsensä (toistaiseksi).
Katsotaan jospa huomenna leimalle jos aikoja tarpeeksi hyvin ennen/jälkeen töiden.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Satkun vikojen kartoitusta
aika usein vanhois auttaa kopautus polttimoiden kanssa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Satkun vikojen kartoitusta
Kopautus riittää kunnes lanka katkeaa lopullisesti. Putsaa takavaloissa jos hapettumaa ja tiukkaa polttimon nastan vastinosaa jotta siellä on kokoajan kunnon kontakti.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01