900 2.0 -87 käyntiongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ninehundred
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Tammi 29, 2022 02:36
Paikkakunta: Pirkanmaa

900 2.0 -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Ninehundred »

Reilu 200 tkm ajettu -87 2.0 manuaali kaasari kaksiovinen pystykeula ysisatku, edellisellä omistajalla seisonut vuoden pihassa. Sitä ennen toiminut käyttöautona erinäisillä omistajilla kehäkolmosen sisäpuolella. Kävi aiemmin hieman dieselmäisen nakuttavasti mutta kaikilla pytyillä sentään.

Vaihdettu juuri uutta osaa:
-venttiilikopan kannen tiiviste,
-virranjakajan kansi + pyörijä,
- tulpat + johdot,
- ilmansuodatin,

Tehty seuraavat huoltotyöt:
*Ilmaletkut ja ilmanputsarit puhdistettu oudosta homemaisesta kasvustosta,
*kaasarin koholta putsattu "noki" tms. karstamainen lika,
*ajovalojen pyyhkijöiden liittimet irroitettu (mekanismit jumissa)
*pakosarjalta ilmanputsarille tuleva "paperiputki" paikkailtu,
*hytin päästä katkennut ryypynvaijeri asennettu kulkemaan loivempaa reittiä jotta yltää penkkien väliin (kun ei enää uusia tunnu saavan),

Vika:
Näiden "remonttien" jälkeen kyseinen ysisatku ei enään käy kunnolla. Käynnistyy ryyppy ylös asti vedettynä ja kaasupolkimella "pumppaamalla" ja pysyy rykien tärisemällä käynnissä ryypyllä jos ei yritä kaasuttaa heti käynnistyksen jälkeen, muutoin sammuu. Myöhemmin antaa rykien hieman kierroksia niin että koko autosta tärisee osat irti mutta paukahtelee sitten. Ylipäätään ikään kuin kävisi parilla - kolmella pytyllä. Käynnin jälkeen ilmanputsarilta kaasarille tulevaan paksuun haitariletkuun on valunut polttoainetta kaasarin päädystä ja haitariletkun alta lähtevät 2 pientä alipaineletkua ovat myös täynnä polttoainetta. Tulpista 2 on kastunutta ja 2 kuivan noen peitossa.

Kaasarin kalvo vaikuttaa ehjältä ja on oikeassa kolossa paikoillaan, koho liikkuu ylös sormella kokeilemalla, johdot, tulpat ja jakajan kansi mittailtu yleismittarilla sekä kokeiltu vanhojen sytytysosien kanssa uudestaan. Pienet alipaineletkut tarkisteltu vuotojen ja halkeamien varalta. Luulin jo vian olevan 1. pytyn tulpan huonoissa kierteissä koska tulppa rupesi pyörimään tyhjää käsin pyörittämällä. Uudet kierteet tehty, putsattu tarkasti ja tulppa pysyy nyt, yhtälailla kuin näemmä edelleen vikakin...

Aiemmin oli -90 vuoden viistokeula samalla koneella eikä ikinä moisia ongelmia. Missähän tämän yksilön vika voisi olla ??
Kiitokset vastauksista etukäteen ja pahoittelut pitkästä tarinasta, joskin tässä nyt on kaikki tieto vikaan liittyen.
OG900 2.0 2d pystykeula -87 Nykyinen kesäauto
OG900 2.0 4d viistokeula -90 Aiempi kesäauto
"Ei kunnon Saabismia kerrasta opi, josko toisestakaan..."
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900 2.0 -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Vaikuttaa siltä että kohon putsauksen jäljiltä on seos päin peetä. Onhan tulpanjohdot oikeassa järjestyksessä?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Ninehundred
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Tammi 29, 2022 02:36
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 900 2.0 -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Ninehundred »

Tulpan johdot on kytketty jakajan kanteen auton edestä katsoen järjestykseen 1 - 3 - 4 - 2 myötäpäivään siten että nro. 1 on ilmanputsarin, toisinsanoen vasemman etupyörän puoleisimmassa paikassa ja nro. 3 siitä seuraavana eli alimmaisena.

Miten tuota seosta voi säätää? Toki auto on viimeksi tankattu vuonna 2020 98:lla mutta en usko bensan "vanhentuneen" niin paljoa yhtäkkiä parin päivän remontin aikana etteikö käymään lähtisi sillä niinkuin ennenkin.
OG900 2.0 2d pystykeula -87 Nykyinen kesäauto
OG900 2.0 4d viistokeula -90 Aiempi kesäauto
"Ei kunnon Saabismia kerrasta opi, josko toisestakaan..."
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900 2.0 -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mestari »

putsattiinko siis varmasti kaasarin kohoa vai pelkkää mäntää noesta :?: :idea:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ninehundred
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Tammi 29, 2022 02:36
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 900 2.0 -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Ninehundred »

Kyseessä siis se kaasarin osa missä kalvo on kiinni yläpäässä ja alhaalta törröttää neula.
OG900 2.0 2d pystykeula -87 Nykyinen kesäauto
OG900 2.0 4d viistokeula -90 Aiempi kesäauto
"Ei kunnon Saabismia kerrasta opi, josko toisestakaan..."
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900 2.0 -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli ei siis koho
vaan mäntä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: 900 2.0 -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja samppa »

Muistaakseni pyörijä pyörii edestä katsoen vastapäivään. Kannattaa tsekata
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900 2.0 -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mestari »

Kävelläänpä nyt omia jälkiä takaisinpäin ja laitetaan sytytys järjestys kuntoon seoshan ei voi olla pielessä jos siihen ei ole kajottu. Miten päättelin että kalvo tuli oikein paikalle kaasarissa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 2.0 -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Jos kaksi tulpaa kastuu, niin niiden johdot ovat ristissä eli tulpan johdot oikein paikoilleen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Ninehundred
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Tammi 29, 2022 02:36
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 900 2.0 -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Ninehundred »

Ja sillä se on ratkaistu!

Noinhan se näemmä vastapäivään olikin. 2. ja 3. tulppien johdot vaihdettu päittäin jakajalta ja nyt :saab: hyrskyttää jälleen tasaisesti kuin ennenkin!

Tuli kuvakin otettua ennen vanhojen tulpanjohtojen irroitusta malliksi vaan yhtä tyhjän kanssa oli kun menivät mokomat piuhat kuvassa päällekkäin useassa kohtaa.

Omaa tyhmyyttäni myös kun myin toisen ysisatkun pois viimesyksynä, olis ollut taas hyvänä vertailukohteena sekin...

Kiitokset vielä vastauksista ja asiallisesta infosta!
OG900 2.0 2d pystykeula -87 Nykyinen kesäauto
OG900 2.0 4d viistokeula -90 Aiempi kesäauto
"Ei kunnon Saabismia kerrasta opi, josko toisestakaan..."
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900 2.0 -87 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Hyvä että tuli kuntoon. Itsekin joskus lappanu tulpanjohdot väärään järjestykseen ja ihmetelly karkeaa käyntiä :roll: . Kesällä taas verryttelin turboprojektia ja ennen käynnistystä käytin tulppia pois ihan tarkistuksen vuoksi ja siinä sitten jäi laittamatta yks johto paikalleen. Saappi kuitenki pärähti käyntiin aivan normaalisti ja vasta ajelun jälkeen kulkuhalujen puutetta ihmetellessä huomasin että ei mene kipinä joka tulpalle :facepalm_man:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin