E 85 polttoaineen käyttö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jormav
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Heinä 11, 2021 07:48

E 85 polttoaineen käyttö

Viesti Kirjoittaja jormav »

Onko kokemuksia E85 pensan käytöstä vanhassa, 39v tuplakaasari Saapissa, Mitä pitäisi ottaa huomioon ja muuttaa, vai tarviiko mitään?
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: E 85 polttoaineen käyttö

Viesti Kirjoittaja Henri S »

En halua lannistaa mutta taitaa olla liian kova savotta ainakaan hyötymielessä. Toki harrastuksen vuoksihan kerätään postimerkkejäkin :D . Itse kokeilin muutama vuosi sitten Pierburgia säätää mutta vaikeaa oli. Kylmäkäynnistys (loppukesä-syksy, ei oikeat pakkaset) meni suht helposti oikein mutta puutuminen sillon ku tehoa olis tarvinnut tuntu vaikealta selättää. Toki varmaan suuttimella pelaten olis ratkasu löytyny mutta yllättäen tuomonen muinaistekniikka joka ei ole Weberiä on vähemmän viritysystävällinen osien saannin suhteen. Toki yhden suuttimen porasin suuremmaksi mutta enpä koskaan saanu aikaseksi laittaa sitä paikalleen. Luultavasti siitä ei olis ollu apua sen kummemmin koska neulakin pitäs suurentaa samassa suhteessa. Sytytyksen kans pelasin myös mutta kyllä seki oli hakuammuntaa. Varmaanki ensimmäisenä pitäs investoida kunnollinen lambda-anturi seoksen seuraamiseen.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: E 85 polttoaineen käyttö

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Mites toi 900 2,1 16v tykkäisi? 😁😬
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: E 85 polttoaineen käyttö

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Toimii kun laittaa esim. e flexfuel poksin suuttimien ohjauksen väliin. tälläinen ollut omassa käytössä reilu kaksi vuotta. jos oikein hyvän haluaa niin isommat turbon suuttimetkin voi vaihtaa samalla, mutta oma on toiminut ihan alkuperäisilläkin. toisinaan kiihdytyksen jälkeen palaa häiriövalo kun menee liian laihalle, ajossa sitä ei muuten huomaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: E 85 polttoaineen käyttö

Viesti Kirjoittaja marvi »

In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Vesimies
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Helmi 20, 2022 18:06

Re: E 85 polttoaineen käyttö

Viesti Kirjoittaja Vesimies »

On kokeiltu, 2x Strömberg-setillisessä autossa, ja kaava kokeilussa oli .
-otetaan vanha kulunut neulapari + akkuporakone + hiomakangasta +mikrometri
-neula kiinni porakoneeseen ja pyörimään hiomakankaalla ohennetaan neulaa
-mikrometrillä mitataan muutos ,ja erityisesti kummankin neulan identtisyys
Käytännössä huomattua kokeilussa; neuloja ohennataan kärjestä eniten, tyvestä ei yhtään.
Tässä kokeilussa tuntui E85 polttoaine riittävän tyhjäkäynnillä/neulan tyviosassa normaalimittaisellakin neulalla,
mutta kierroksilla tarvitaan runsasta polttoaineen lisäystä.
Siis ohennus kärjestä päin, about 0,3mm ja tyviosa jätetään muokkaamattomaksi, tietenkin neulat tehdään tasaisiksi ja kiiltäviksi.
(huom! tässä hyvin karkea arvio muutostarpeesta ) .

Huomioitavaa;
-tällainen muutos ei huomioi eri sekoitussuhteita tankkauksessa
-etanoli pesee tankkia ja putkistoa. Bensasuodattimet/sihdit neulaventtilin juuressa, saattavat tukkeuta säännöllisesti
(huolto/puhdistus tarve, ehkäpä kerran vuodessa)
-samassa yhteydessä kannattaisi ehkä vaihtaa "pidempi ensiövälitys" vaihteiston etosaan
Vastaa Viestiin