T16 kone ja elektroniikka T8:n koriin
T16 kone ja elektroniikka T8:n koriin
nt
Viimeksi muokannut Sami, La Maalis 18, 2006 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyseinen mootorin vaihto tarvii muutoskatsastuksen...Vaihtolistalle voi koneen lisäksi mennä myös jarrut ym pienempää osaa riippuen mitä eroja 8v ja 16v mallien välillä on... Mutta koska 16v turbo mylly on kuulunut 900:sen moottori valikoimaan saa kyseisen koneen kuitenkin varmasti vaihtaa vanhan kasitappisen tilalle. Kannattaa kysyä paikallisesta saabin liikkeestä tai maahantuojalta lappu,josta selviää eri mallien tekniset erot niin voit sen perusteella katsoa mitä pitää vaihtaa!
Tässäpä hieman osviittaa siitä, kuinka paljon prosentteja minkäkin osan vaihtamisesta tulee:
A. Henkilöauton osien ja osakokonaisuuksien suhteelliset osuudet
1. Kori 2- tai 3-ovinen/4- tai 5-ovinen
a) Itsekantava rakenne
Korikehikko 24 %/ 20 %
b) Runkorakenne
1) Korikehikko 12 %/ 10 %
2) Runko 12 %/ 10 %
c) Pohjalevyrakenne
1) Korikehikko 16,0 %/ 13,3 %
2) Pohjalevy 8,0 %/ 6,7 %
2. Muut peltiosat
a) Etukansi 2,0 %/ 2,0 %
b) Etulokasuojat (1,0 % kumpikin) 2,0 %/ 2,0 %
c) Etuovet (2,5 % kumpikin) 5,0 %/ 5,0 %
d) Takasivuovet (2,0 % kumpikin) –/ 4,0 %
e) Takakansi tai -ovi 2,0 %/ 2, 0 %
(Peltivalmis kori yhteensä 35,0 % / 35,0 %)
3. Sisustus
a) Lämmityslaite täydellisenä 2,2 %
b) Kojelauta 1,2 %
c) Mittarivarustus 1,2 %
d) Etuistuimet (1,2 % kumpikin) 2,4 %
e) Takaistuin 2,0 %
f) Verhoilu 2,0 %
(Sisustus yhteensä 11,0 %)
4. Muut korivarusteet
a) Lasit ja lasinpyyhkimet 2,0 %
b) Puskurit (1,2 % kumpikin) 2,4 %
c) Etusäleikkö 1,0 %
d) Valaisimet ja sähköjohdot 1,6 %
(Muut korivarusteet yhteensä 7,0 %)
5. Akselistot
a) Takavetorakenne
1) Etuakselisto 10,0 %
2) Taka-akselisto 10,0 %
b) Etuvetorakenne
1) Etuakselisto 14,0 %
2) Taka-akselisto 6,0 %
(Akselistot yhteensä 20,0 %)
6. Ohjauslaitteisto
Täydellisenä yhteensä 3,0 %
7. Moottori apulaitteineen
a) Moottori 12,0 %
b) Käynnistyslaitteisto 1,5 %
c) Latauslaitteisto 1,5 %
(Moottori apulaitteineen yhteensä 15,0 %)
8. Vaihteisto ja kytkin 9,0 %
Yhteensä 100,0 %
Tässäpä hieman osviittaa siitä, kuinka paljon prosentteja minkäkin osan vaihtamisesta tulee:
A. Henkilöauton osien ja osakokonaisuuksien suhteelliset osuudet
1. Kori 2- tai 3-ovinen/4- tai 5-ovinen
a) Itsekantava rakenne
Korikehikko 24 %/ 20 %
b) Runkorakenne
1) Korikehikko 12 %/ 10 %
2) Runko 12 %/ 10 %
c) Pohjalevyrakenne
1) Korikehikko 16,0 %/ 13,3 %
2) Pohjalevy 8,0 %/ 6,7 %
2. Muut peltiosat
a) Etukansi 2,0 %/ 2,0 %
b) Etulokasuojat (1,0 % kumpikin) 2,0 %/ 2,0 %
c) Etuovet (2,5 % kumpikin) 5,0 %/ 5,0 %
d) Takasivuovet (2,0 % kumpikin) –/ 4,0 %
e) Takakansi tai -ovi 2,0 %/ 2, 0 %
(Peltivalmis kori yhteensä 35,0 % / 35,0 %)
3. Sisustus
a) Lämmityslaite täydellisenä 2,2 %
b) Kojelauta 1,2 %
c) Mittarivarustus 1,2 %
d) Etuistuimet (1,2 % kumpikin) 2,4 %
e) Takaistuin 2,0 %
f) Verhoilu 2,0 %
(Sisustus yhteensä 11,0 %)
4. Muut korivarusteet
a) Lasit ja lasinpyyhkimet 2,0 %
b) Puskurit (1,2 % kumpikin) 2,4 %
c) Etusäleikkö 1,0 %
d) Valaisimet ja sähköjohdot 1,6 %
(Muut korivarusteet yhteensä 7,0 %)
5. Akselistot
a) Takavetorakenne
1) Etuakselisto 10,0 %
2) Taka-akselisto 10,0 %
b) Etuvetorakenne
1) Etuakselisto 14,0 %
2) Taka-akselisto 6,0 %
(Akselistot yhteensä 20,0 %)
6. Ohjauslaitteisto
Täydellisenä yhteensä 3,0 %
7. Moottori apulaitteineen
a) Moottori 12,0 %
b) Käynnistyslaitteisto 1,5 %
c) Latauslaitteisto 1,5 %
(Moottori apulaitteineen yhteensä 15,0 %)
8. Vaihteisto ja kytkin 9,0 %
Yhteensä 100,0 %
Niin, vaihtoon ei kyllä mene kun moottori, samat jarrut alustat yms. kelpaa suoraan. c/i/T8/T16 ovat keskimäärin samoja autoja eri moottorilla.
T8 koneesta voit kyllä tehdä T16 koneen vaihtamalla kannen, nokkaketjun yms. pikkukilkettä, näin ei ole tehty tekniikanvaihtoa kun lohko on edelleen sama...
- Nappe
T8 koneesta voit kyllä tehdä T16 koneen vaihtamalla kannen, nokkaketjun yms. pikkukilkettä, näin ei ole tehty tekniikanvaihtoa kun lohko on edelleen sama...
- Nappe
Helppo homma
Vuosi malli on ratkaiseva oliko se ennen kesäkuuta -87 ei tarvii ku muutoskatsastuksen Ittellä oli ku vaihdoin tekniikan 8vi:stä 16vturboon niin pelkästään katsastuksessa täytin ja allekirjoitin osien vaihto lapun tuli jotain 25% ja leima papruun. Tekniikan vaihdossa tosin oli hommaa kun laitoin kaikki johtosarjatkin koko koriin eli auto oli aivan rankana ja tietysti ne iskarit ja jouset jotka pitää olla sen turbon mukana.