Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

anv kirjoitti:
To Huhti 06, 2023 21:14
Toi ei oikein voi olla ruosteessakaan, joten sanoisin että voiman puutetta. Ja tosiaan kannattaa sitä syyläriä varoa, se tulee tosiaan vauhdilla ulos kun irtoaa.
Ok, hommasin Motonetistä vähän ruuvihärpäkettä, jolla koitan taas huomenissa irrottaa. Täytyypä tosiaan suojata syyläri jollain, ois sääli jos lähes uusi syyläri menis lyttyyn.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7478
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja mestari »

malttaako odotella huomiseen, siinä kusella käydessä nuljauttaa sen irki :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Ei lähtenyt nalleoluen hylsy-ulosvetäjäkikalla. Eikä tosiaan lähtenyt sorkkaraudan kanssa edelleenkään.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2156
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja anv »

Voisko tässä olla joku periaatteellinen ongelma? Pistäpä kuvaa tuosta pultista paikoillaan ja kuinka yrität saada sitä akselia vedettyä sillä ulos.
Muistaakseni siellä on vain jousirengas pitämässä akselia paikoillaan sen ketjupyörän ja akselin välissä. Tilaakin pitäisi olla tarpeeksi vaikka rautakangella vääntää, jos pultin alla on joku jämerä prikka. Ainoa paikka, mikä edes periaatteessa voisi olla ruosteessa, on kytkinlevyn ja akselin väli, mutta ei tuo kytkin toimisi huonostikaan tällöin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7478
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin ehkä pitäisi tehdä kuin se kuupan kuski, kertoi että alkoi etupäästä kitisemään niin heitin sinne pytyllisen jätejolyä niin taukosi.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja jus »

Voihan sitä akselin päätä kopauttaa vaikka sisään päin vähän, jos sillä herkistyisi ulostulokykyiseksi. Vaihteen on syytä olla akselin irrottamisen aikana vapaalla ettei jumita akseliin kohdistuvan väännön takia (ja käsijarru päällä/pyörät kiilattu ettei auto karkaa akselin irrotessa).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

jus kirjoitti:
Ti Huhti 11, 2023 16:44
Voihan sitä akselin päätä kopauttaa vaikka sisään päin vähän, jos sillä herkistyisi ulostulokykyiseksi. Vaihteen on syytä olla akselin irrottamisen aikana vapaalla ettei jumita akseliin kohdistuvan väännön takia (ja käsijarru päällä/pyörät kiilattu ettei auto karkaa akselin irrotessa).
No nytpä taisit osua siihen, mistä kiikasti... Missään ei mainittu, että vaihde pitäisi jättää vapaalle, eikä tullut itselläni mieleen, että se vaikuttaa. :roll: Ja mullahan on toki saabistina pakki päällä, kun en avaimia tahtonut jättää autoon remontin ajaksi. (On mulla tosin vara-avain, jonka voin siihen jättää ja laittaa vaikka jonkun liinan siihen peitoksi.)

Voiko vaihteisto tai mikään muu ottaa osumaa nyt kun olen väkisin yrittänyt repiä kytkinakselia ulos vaihde päällä? Onko syytä huoleen?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja petromies »

Ei. Mutta
Jos katsot korjausoppaan kuvaa painelaakerin mustan muovirenkaan paikasta suhteessa työsylinteriin, niin sen perusteella siellä on paikallaan hyväkuntoinen levy. Samoin asetelman käpälät ovat asennossa joka kertoo hyvästä levystä.
Asetelman käpälissä näkyy ruostepölyä. Onko painelaakeri rikki? Ääntääkö painelaakeri vai sen kevyt kosketus käpäliin. Ääntääkö kytkin ylhäällä ja alhaalla.
Paina parilla meisselillä painelaakeri irti asetelmasta ja pyöräytä sitä kädellä. Jos kiljuu ja rallattaa, on rikki. Jos hiljainen niin kunnossa. Siinä tapauksessa laita sormelka ihan ohuenohut vaseliinikerros käpälien nokkiin tai pyhkäse sormella öljyä. Polkaise pari kertaa poljinta ja ääni voi olla pois.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2156
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja anv »

Hyvä huomio Jus:lta. Ei siinä mitään ole tapahtunut. Itsellä ollut auto aina tasamaalla remppaa tehdessä, niin en ole tullut moista edes ajatelleeksi ja varmasti on ollut avaimet taskussa ja pakki päällä purkaessa tuota.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

petromies kirjoitti:
Ke Huhti 12, 2023 09:39
Ei. Mutta
Jos katsot korjausoppaan kuvaa painelaakerin mustan muovirenkaan paikasta suhteessa työsylinteriin, niin sen perusteella siellä on paikallaan hyväkuntoinen levy. Samoin asetelman käpälät ovat asennossa joka kertoo hyvästä levystä.
Asetelman käpälissä näkyy ruostepölyä. Onko painelaakeri rikki? Ääntääkö painelaakeri vai sen kevyt kosketus käpäliin. Ääntääkö kytkin ylhäällä ja alhaalla.
Paina parilla meisselillä painelaakeri irti asetelmasta ja pyöräytä sitä kädellä. Jos kiljuu ja rallattaa, on rikki. Jos hiljainen niin kunnossa. Siinä tapauksessa laita sormelka ihan ohuenohut vaseliinikerros käpälien nokkiin tai pyhkäse sormella öljyä. Polkaise pari kertaa poljinta ja ääni voi olla pois.
Kytkin ääntää vain polkimen ollessa alhaalla. Täytyy vielä tehdä tuo tarkempi vianmääritys ohjeillasi.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja petromies »

Kyllä se sitten suurella todennäköisyydellä on painelaakeri tai silmälaakeri
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Alun perin kun en ollut vielä räplännyt kytkintä ollenkaan, painelaakeri kitisi aika kovaäänisesti asetelman käpäliä vasten, kun pyöritin sitä käsin. Siirrettyäni painelaakerin irti käpälistä, ei kuulu käytännössä mitään ääntä. Pieni kahina kuuluu, mutta se lienee ihan odotettavaakin, kaikkea pientä paskaa kun on tuonnekin vuosikymmenien saatossa varmasti kerääntynyt.

Nyt testattuani painelaakeri kitisi myös, mutta vähemmän. Suihkutin yhtenä päivänä vähäsen jotain vaseliinia painelaakerin toiselle puolelle (ei käpälien puolelle) ja pyörittelin laakeria. Se lienee siis päässyt osittain jo oikeaan paikkaan.

Nyt äsken laitoin sormin levitettävää vaseliinia käpälien päätyihin, siihen mihin painelaakeri osuu, kuten ohjeistasi käsitin. Samoin myös painelaakeriin, siihen osaan, joka koskettaa käpäliä.


Tuli yksi kysymys mieleen tuosta levyn kuluneisuuden tarkistamisesta: tuota muoviholkkiahan pystyy liikuttaa edes takaisin työsylinterin koneistettua pintaa vasten, joten tarkistetaanko kuluneisuus siitä, mihin holkki kytkimen käytön jäljiltä jää? Ja tarkistuksen aikana kytkinpoljin on ylhäällä, eikö?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja petromies »

Tuota vaseliinia ei saa olla kuin ihan ihan hento kalvo. Oikeasti siinä ei saisi olla edes sitäkään, mutta hätä ei lue lakia.
Muoviosa siinä mihin se käytössä on asettunu polin ylhäällä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2156
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja anv »

Jeps, ja sen muoviosan tarkoituksena on estää työsylinteriä valumasta liian syvälle ajettaessa, jolloin eka polkaisussa painelaakeri vasta menee lähelle asetelmaa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Vm. 1990 SAAB 900 kytkinremontti

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

petromies kirjoitti:
Ke Huhti 12, 2023 14:18
Tuota vaseliinia ei saa olla kuin ihan ihan hento kalvo. Oikeasti siinä ei saisi olla edes sitäkään, mutta hätä ei lue lakia.
Muoviosa siinä mihin se käytössä on asettunu polin ylhäällä.
Ok, kiitos. Täytyy pyyhkiä sit jonkin verran sitä pois.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Vastaa Viestiin