og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tommian
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2023 18:41

Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa

Viesti Kirjoittaja tommian »

Ääh :S

Nythän tämä meni sitte mielenkiintoseksi. Mistähän mahtaa enää noita lucaksen mittareita saada..
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa

Viesti Kirjoittaja aero »

tommian kirjoitti:
Pe Heinä 28, 2023 13:40
Mittasin äsken mittarin ja ECUn päästä: mittarille tulee virta ok, eculle tulee pinnille 25 mittarin 1 pinniltä maadoitus ok, mittarin 3 pinniltä tulee piiri ECUn pinnille 35 ok, mutta signaalia ei tule ( eli 0,2-0,7V.
Mittasitko signaalin vain ECUn liittimeltä vai myös MAFfin liittimeltä? Jos myös MAFfilta ja se puuttuu sieltäkin, niin kyllähän tuo äkkiseltään viittaisi siihen, että MAF on rikki TAI se auton puoleinen liitin onnistunut vaurioitumaan niin, ettei se saa yhteyttä MAF:n nastaan.

Jos taas MAFin liittimellä näkyy signaali ja ECUn päässä enää ei, niin silloin se jää välille. Tuollaisessa hyvin matalan jännitteen signaalilinjasa yksikin heikko liitos voi vaikuttaa varsin isosti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
0009
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa

Viesti Kirjoittaja 0009 »

0009
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Onko kenelläkään vastaavaa Lucasta käytössä?


Kumpi MAF niissä on?

Näissä kyllä näyttää liittimen suojus esto olevan erilainen, eli sen mukaan siinä olisi oikea?


Kuva


Kuva
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Lucas ruiskussa on Lucas imm
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
0009
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa

Viesti Kirjoittaja 0009 »

tommian kirjoitti:
Pe Heinä 28, 2023 15:17
Ilmamassamittari on Boschin 0280 212 013. Silmällä katottuna langat sisällä vaikuttaa ehjiltä.
Ja tässä on nyt Boschin 0280 212 013 ?

tuon mukaan sähköt kuitenkin menevät suht. oikein eli varmaan mitään ei ole palanut.
Ero on tuossa pinnissä 4 jolla hehkutetaan lankaa puhtaaksi ajon jälkeen,
Sitä toimintoa ei ole Lucas Ecussa.

Ja napa 6 Lucas Imm;ssa jolla säädetään tyhjäkäynti seos, jos ei ole lambda versio.

Lucas Imm:

Kuva

Tämä Bosh ruiskun/imm kaavio.

Kuva
tommian
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2023 18:41

Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa

Viesti Kirjoittaja tommian »

Mahtavaa, kiitos kattavasta selvitystyöstä!

Käyn huomenna vielä tarkastamassa kertaalleen maadoitukset, kunhan krapuloista selviää :)

Hollannista löysin ja sain tilaukseen lucaksen imm:n. Käytetty mutta eipä uutenakaan mistään saa :S näinköhän noita joku velho kunnostaisi..
0009
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa

Viesti Kirjoittaja 0009 »

tommian kirjoitti:
Pe Heinä 28, 2023 21:35
Juu sen kanssa tuli tekniikka luovuttaja autosta, että syytä olis olettaa sillä toimivan.
...
Haitko tuon tekniikan jostain vai puritko itse?
Kokeilitko tekniikkaa enne npurkua mahdollisesti?

Jos hait pelkät osat, niin ei siellä olisi varastossa vaihtunut?

Noissa Boch / Lucas taitaa olla samoin nuo liittimen uratkin:


Kuva
0009
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa

Viesti Kirjoittaja 0009 »

aero kirjoitti:
La Heinä 29, 2023 10:18
tommian kirjoitti:
Pe Heinä 28, 2023 13:40
Mittasin äsken mittarin ja ECUn päästä: mittarille tulee virta ok, eculle tulee pinnille 25 mittarin 1 pinniltä maadoitus ok, mittarin 3 pinniltä tulee piiri ECUn pinnille 35 ok, mutta signaalia ei tule ( eli 0,2-0,7V.
Mittasitko signaalin vain ECUn liittimeltä vai myös MAFfin liittimeltä? Jos myös MAFfilta ja se puuttuu sieltäkin, niin kyllähän tuo äkkiseltään viittaisi siihen, että MAF on rikki TAI se auton puoleinen liitin onnistunut vaurioitumaan niin, ettei se saa yhteyttä MAF:n nastaan.

Jos taas MAFin liittimellä näkyy signaali ja ECUn päässä enää ei, niin silloin se jää välille. Tuollaisessa hyvin matalan jännitteen signaalilinjasa yksikin heikko liitos voi vaikuttaa varsin isosti.
Mittasitko muuten tuoltakin vielä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattaa varmistaa, että ilmamassamittarin johtoliittimen runko-osassa on kaikki koskettimet paikalleen lukittuneina. Omassa autossa oli yksi kosketin johtoineen karannut paikaltaan taaksepäin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tommian
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2023 18:41

Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa

Viesti Kirjoittaja tommian »

0009 kirjoitti:
Su Heinä 30, 2023 11:30
tommian kirjoitti:
Pe Heinä 28, 2023 21:35
Juu sen kanssa tuli tekniikka luovuttaja autosta, että syytä olis olettaa sillä toimivan.
...
Haitko tuon tekniikan jostain vai puritko itse?
Kokeilitko tekniikkaa enne npurkua mahdollisesti?

Jos hait pelkät osat, niin ei siellä olisi varastossa vaihtunut?

Noissa Boch / Lucas taitaa olla samoin nuo liittimen uratkin:


Kuva
Hain kokonaan yhden auton raadon mistä purin tekniikan, eli tuli tuo boschin imm kiinni. Tekniikkaa en sen ihmeemmin kokeillu noudettaessa, kun se oli pari vuotta jossain pellon kulmassa seisonut. Onneksi myöhemmin osoittautui, että ainakin rauta oli edelleen tuossa kunnossa, kun talven aikana purin kaiken ihan atomeiksi :D.

Mittaukset on edelleen tekemättä, kun ei ole kerinnyt tallille nyt viime viikon jälkeen. Voipi olla, että ootan sen lucaksen imm:n postista ennenkun jatkan selvittelyjä enempää.
tommian
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2023 18:41

Re: og900 "elinsiirto ässä" ei starttaa

Viesti Kirjoittaja tommian »

tervehdys,

Kirjotellaas tänne taas tauon jälkeen.

Lucaksen imm tuli postissa -> värkki kiinni ja ongelma poissa! Mysteeriksi jää miksi tuo Boschin mittari oli alunpitäenkään luovuttaja-autoon vaihdettu :facepalm_man:

Mutta tänään kävi auto katsastuksessa ja nyt on Saabi virallisesti käännetty turboksi :) Nyt on hyvä jatkaa seuraavien kohtien korjauksilla, mitkä on lyhyen ajon jälkeen jo paljastunut:
- Vesipumpun tiiviste vuotaa
- Ensiövaihteet "pikkukannen" välistä tihkuu vähän öljyä
- CE valo syttyy, kun kone ajettu lämpimäksi. Vikakoodien perusteella lambda, vaikka sen kyllä vaihdoin kokonaan uuteen. Pitää vielä tarkastella kytkennät. Meni kuitenkin kylmällä koneella päästömittauksesta läpi.

Mutta pääasia että kone käy ja kukkuu muuten hyvin. Kiitokset kaikille apua antaneille!
Vastaa Viestiin