OG900i -87 K-Jet jelppiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Kuva

Tuossa kuva konehuoneesta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikö tuossa ole lämpöaikakytkin?
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 778
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Pitäisi olla tuo :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Joo tuota anturia aikaisemmin katselin mutta luulin sen olevan moottorin lämpömittarin anturi. En nyt tiedä kuinka päin tuo lämpöaikakytkin toimii mutta nopeasti kokeilin niin että otin liittimen irti ja siitä yhdistin hyppyjohdolla navat. Ei ainakaan yhtään paremmin käyntiin lähtenyt. Täytyy vielä tehdä testijohto jolla voin suoraan antaa virtaa kylmäkäynnistyssuuttimelle ja katsoa mitä tapahtuu.
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 778
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Toinen napa maadoittaa kylmäkäynnistyssuuttimen, toiseen napaan tulee startilta virta joka lämmittää lämpöaikakytkintä katkaisemalla lopulta maadoituksen pitkässä startissa. Itsellä lämpöaikakytkin ei antanut enää maata kylmäkäynnistyssuuttimelle.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minun entisessä 900i 4d 1988 sedanissa oli sama homma käynnistyksessä.
"starttaan ja jos sahaa niin ei edes lupaa. Saa niin käymään että kun startatessa kun hörähtää niin käyttää virrat pois ja heti taas uudestaan starttaa"
Ikinä tuo syy ei selvinnyt.
Ja ensi startiksi riitti se että moottori pyörähti,ei tarvinnut edes hörähtää.

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=40911
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

9000CD23T kirjoitti:
Ma Helmi 26, 2024 07:25
Minun entisessä 900i 4d 1988 sedanissa oli sama homma käynnistyksessä.
"starttaan ja jos sahaa niin ei edes lupaa. Saa niin käymään että kun startatessa kun hörähtää niin käyttää virrat pois ja heti taas uudestaan starttaa"
Ikinä tuo syy ei selvinnyt.
Ja ensi startiksi riitti se että moottori pyörähti,ei tarvinnut edes hörähtää.

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=40911
Ihan samat oireet mulla, sahaamalla ei lähde mutta kun tekee lyhyitä startteja monta niin sitten jollain startilla jää käymään.

Nyt on omassa oireet vähän parantunut eli olen saanut käymään kylmänä vähän korkeampaa joutokäyntiä lisäilmaventtiilliä säätämällä.
Nyt todenäköisesti ei anna kylmäkäynnistyssuuttimelta yhtään "ryyppybensaa" niin siksi on käynnistys nihkeää. +20 lämpöisestä tallista kyllä lähtee kun hieman avainta kääntää.

Tässä oli sellainen ominaisuus silloin kun tämän hankin, että toimi päinvastoin. Kylmänä lähti hyvin käymään mutta puolilämmin/kuuma kone tukehtui bensaan jos ei muistanut ottaa kylmäkäynnistyssuuttimelta johtoa irti. Eli suihkutti ryyppybensaa lämpöiseen koneeseen.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko tyhjäkäynti-CO säädetty ohjauspaineventtiilin vaihdon jälkeen? Onko tietoa mitä se edellinen omistaja teki kun ruiskun putsasi, onko menty avaamaan määräjakaja tms sellaista, mitä ei olisi kannattanut tehdä? Jos ei löydy toimivaa lämpöaikakytkintä, ja ranetukset sopivat omaan ajatusmaailmaan, kylmäkäynnistyssuuttimelle voi tehdä manuaalisesti napilla käytettävän ohjauksen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

jus kirjoitti:
Ti Helmi 27, 2024 19:44
Onko tyhjäkäynti-CO säädetty ohjauspaineventtiilin vaihdon jälkeen? Onko tietoa mitä se edellinen omistaja teki kun ruiskun putsasi, onko menty avaamaan määräjakaja tms sellaista, mitä ei olisi kannattanut tehdä? Jos ei löydy toimivaa lämpöaikakytkintä, ja ranetukset sopivat omaan ajatusmaailmaan, kylmäkäynnistyssuuttimelle voi tehdä manuaalisesti napilla käytettävän ohjauksen.
CO-arvoa ei ole vielä katsottu, on tarkoitus käydä tarkastamassa mitä putkenpäästä tulee ja samalla säätää.
Ei ole mitään tietoa miten edellinen omistaja ruiskun on "putsannut", silloin kun tämän ostin niin oli päinvastainen ongelma eli kk-suutin antoi lämpimään koneelle bensaa ja kastelit tulpat ellei muistanut ottaa liitintä suuttimelta irti. Oli myös nykimisvaivaa joka poistui kun säädin seosta hieman rikkaamaksi ja vaihdoin ohjauspaineventtiillin.

Määränjakajan ruuvit olen kiristänyt ja muutenkin katsellut etti olisi löysiä ja vuotavia liitoksia missään.

Varsinaisia ranetuksia tästä nyt ei ole vielä löytynyt, ja haluan myös omalla toiminnalla niitä välttää, koska autolla on ajettu nyt 117tkm ja ollut yhden suvun omistuksessa ennen minulle tuloa.
Avatar
Anterouski
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Heinä 26, 2022 20:19

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja Anterouski »

bosch 8361362 , taitaa olla toi puhuttu lämpöaikakytkin, mikä ratkaisi mulla juuri vastaavan käynnistysongelman viime syksynä. Vanha rikkinäinen ja uusi antoivat mittarilla täysin samat Ohm arvot kuumana ja kylmänä, mutta jostain syystä se uusi vain toimii :?
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Kävin eilen purkamaan yhdestä varaosa satkusta lämpöaikakytkimen, lisäilmaluistimen ja kk-suuttimen. Eka vaihdoin lämpöaikakytkimen ja testasin suhkuttaako bensaa ja sehän suihkutti. Vaihdoin vielä lisäilmaluistimen ja käytin koneen lämpimäksi tyhjäkäynnin säätöä varten.
Huomenna aamulla voipi sitten kokeilla että miten lähtee käymään.
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

Nyt on aamulla tehty ensimmäinen kylmäkäynnistys, suht lyhyellä startilla pörähti käymään ja kierrokset kävi vähän yli 1000r/min, siitä tipahti johonkin 500r/min tuntumaan ja meinas sammua. Siitä sitten nosti tyhjäkäynnin vajaaseen 1000r/min. Eli vika oli lämpöaikakytkimessä.
Vielä kun saisi sen nätisti käymään kylmänä, nyt tuntuu että "täristää" kylmänä. Kunhan nyt saan seokset katsottua seuraavaksi ja siitä miettiä eteenpäin. Todenäköisesti suuttimet varmasti ovat osittain tukossa tai suihku on huono. Tutkinta jatkuu..
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

GeneralLee kirjoitti:
Pe Maalis 01, 2024 21:01
Nyt on aamulla tehty ensimmäinen kylmäkäynnistys, suht lyhyellä startilla pörähti käymään ja kierrokset kävi vähän yli 1000r/min, siitä tipahti johonkin 500r/min tuntumaan ja meinas sammua. Siitä sitten nosti tyhjäkäynnin vajaaseen 1000r/min. Eli vika oli lämpöaikakytkimessä.
Vielä kun saisi sen nätisti käymään kylmänä, nyt tuntuu että "täristää" kylmänä. Kunhan nyt saan seokset katsottua seuraavaksi ja siitä miettiä eteenpäin. Todenäköisesti suuttimet varmasti ovat osittain tukossa tai suihku on huono. Tutkinta jatkuu..
Miltäs se kuullostaa pakoputken päästä? Onko käyntiääni mukavasti huputtava, vai pöriseekö tylsän tasaisesti?

Janne
GeneralLee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: La Syys 22, 2018 17:56

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja GeneralLee »

lepidus kirjoitti:
Pe Maalis 01, 2024 22:44
GeneralLee kirjoitti:
Pe Maalis 01, 2024 21:01
Nyt on aamulla tehty ensimmäinen kylmäkäynnistys, suht lyhyellä startilla pörähti käymään ja kierrokset kävi vähän yli 1000r/min, siitä tipahti johonkin 500r/min tuntumaan ja meinas sammua. Siitä sitten nosti tyhjäkäynnin vajaaseen 1000r/min. Eli vika oli lämpöaikakytkimessä.
Vielä kun saisi sen nätisti käymään kylmänä, nyt tuntuu että "täristää" kylmänä. Kunhan nyt saan seokset katsottua seuraavaksi ja siitä miettiä eteenpäin. Todenäköisesti suuttimet varmasti ovat osittain tukossa tai suihku on huono. Tutkinta jatkuu..
Miltäs se kuullostaa pakoputken päästä? Onko käyntiääni mukavasti huputtava, vai pöriseekö tylsän tasaisesti?

Janne
Hyvä huomio tämä, mielestäni ehkä "pörisee" liikaa. Tosin olen tähän vaihtanut koko putkiston ja tarvikeputkissa voi olla erilainen ääni. Täytyy tehdä vertailua kaverin satkun kanssa että miltä kuulostaa.
Kävn juuri laittamassa auton käymään tätä kuuntelua varten, lähti ihan hienosti tulille, ehkä vähän liian aikaisin alkaa laskea kierroksia kun moottori on kylmä. Sais pitää vähän kauemmin kierrokset korkeammalla kun moottori on kylmä.
Joitain katkoksia käynnissä on, kuulee hyvin kun kuuntelee putken päästä.

Vielä tuosta tyhjäkäynnistä ja sen säädöstä. Olen tehnyt kaasuläpän perussäädön ohjeiden mukaan eli säätöruuvia puolikierrosta kiinni. Nyt kun kone lämpimänä säätää tyhjäkäynnin vaikkapa 800r/min, niin tuntuu että ajossa jättää tyhjäkäynnin korkealle siitä mihin se on säädetty. Miten muuten se kaasuläpän hidastin pitäisi säätää? Jää kierrokset "huutamaan" kun vaihdetta vaihtaa.
lepidus
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: OG900i -87 K-Jet jelppiä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Kysyin koska nämä hienosäätöongelmat juontavat usein jostain ihan muualta kuin säätämisestä. Aika monesti imuvuotoa tai vuotavia venttiileitä. Pakoventtiilien vuodon kuulee putkenpäästä helposti "huputtavana äänenä". Imuvuotojen tarkistamiseen vanha hyvä keino on tyhjäkäynnillä sumuttaa jotain palavaa (esim. WD40/CRC) reilulla kädellä mahdollisiin vuotokohtiin ja kuullostella, että muuttuuko käynti. Sitten tietenkin jos on mahdollista, niin venttilien ohivuodon voi kuullostella liittämällä paineilman tulpan reikiin.

Sytytysjärjestelmän toiminnan varmistaminen olisi kanssa hyvä operaatio ennen pa-puolen hienosäätöä.

Saabeistahan en mitään tiedä, mutta vanhoista autoista jotain ja nämä mahdollisuudet, ongelman lähteinä, tulivat mieleeni.

Janne
Vastaa Viestiin