Check engine
Check engine
Niin tuossa katsoin searchilla, monta topiccia läpi.. Mutta en mielestäni nähnyt vastaavanlaista ongelmaa.
Elikkäs valo on palanut jo pari päivää, itse kuulin vasta tänään viasta.
Puhdistin kaikki liittimet ja pistin crc:tä liittimiin.
Pieni ajo ~8min ja sammutus --> CE-valo paloi yhä.
Sitten auto seisoi vähän aikaa ja uusi lähtö. Päästiin ehkä 300m ja valo sammui.
Mielessä pyöri vaan, että vian aiheuttaisi IMM tai Lambda.
Tyhjäkäynti on kyllä välillä aika korkealla ~2000rpm, joka viittaisi tyhjäkäyntimoottoriin. Muistaakseni, voi aiheuttaa myös tuon valon palamisen ?
Auto on 900i16 -90 kat.
Elikkäs valo on palanut jo pari päivää, itse kuulin vasta tänään viasta.
Puhdistin kaikki liittimet ja pistin crc:tä liittimiin.
Pieni ajo ~8min ja sammutus --> CE-valo paloi yhä.
Sitten auto seisoi vähän aikaa ja uusi lähtö. Päästiin ehkä 300m ja valo sammui.
Mielessä pyöri vaan, että vian aiheuttaisi IMM tai Lambda.
Tyhjäkäynti on kyllä välillä aika korkealla ~2000rpm, joka viittaisi tyhjäkäyntimoottoriin. Muistaakseni, voi aiheuttaa myös tuon valon palamisen ?
Auto on 900i16 -90 kat.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Oisko polttoainesuodatin tukossa? Se ainakin sytyttää CE valon. Tosin jos kierrokset on noin korkeat niiin, ehkä se tyhjäkäyntimoottori on viallinen.
Itselläni oli viallinen tyhjäkäyntimoottori ja moottorin tyhjäkäynti oli väliin 2000rpm ja välillä se vaelsi noin 850-1000 rpm:n väliä. CE valo ei kyllä palanut kertaakaan. Kumminkin vaihdoin tyhjäkäyntimoottorin uuteen ja nyt tyhjäkäynti on kohdallaan.
Itselläni oli viallinen tyhjäkäyntimoottori ja moottorin tyhjäkäynti oli väliin 2000rpm ja välillä se vaelsi noin 850-1000 rpm:n väliä. CE valo ei kyllä palanut kertaakaan. Kumminkin vaihdoin tyhjäkäyntimoottorin uuteen ja nyt tyhjäkäynti on kohdallaan.
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Mitähän sieniä sitä on tällä kertaa maisteltu..
Mutta asiaan, tuossahan on LH 2.4, josta vikakoodien lukukin onnistuu. Täältä foorumilta pitäisi löytyä haulla ohjeetkin, käytännössä se tapahtuu helposti johdonpätkällä, vielä helpottaa jos siinä on katkaisin. CE valon välähdyksistä sitten lasketaan koodi. Esim. tästä topicista löytyy linkkejä ja keskustelua aiheesta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11553
Mutta asiaan, tuossahan on LH 2.4, josta vikakoodien lukukin onnistuu. Täältä foorumilta pitäisi löytyä haulla ohjeetkin, käytännössä se tapahtuu helposti johdonpätkällä, vielä helpottaa jos siinä on katkaisin. CE valon välähdyksistä sitten lasketaan koodi. Esim. tästä topicista löytyy linkkejä ja keskustelua aiheesta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11553
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tässä jcarlson puhuu asiaa, LH jetronicissa on se mahdollisuus. Ja minun tapauksessani se oli se kalliimpi vaihtoehto. Ilmamassamittari.Sehän antaa sieltä erilaisia vikavaihtoehtoja. Jokaisessa oli tämä IMM: mukana ja sehän se oli. Vikakoodien luku sinänsä on aika yksinkertaista, vaikeus on sieltä koodien lomasta hakea se oikea vika. Imm on se ENSIMMÄINEN mootorin toiminnan laite (kierroslukuanturin lisäksi). Mistä se muuten tietäisi seoksen? Laitettiin uusi ja sen jälkeen sitkeästi CE valo on ollut pimeänä "luojalle kiitos". Katalysaattorin tämä vika tuhoaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös. Se taas ei maksa,"kuin" 100€ ja vähän asevelihenkeä ja TIG hitsausta, kun laitetaan vanhoihin laippoihin uusi tarvike KAT.
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
En malta olla kysymättä.................utelias kun olen
Niin moikka vaan
Olen yhtä utelias kuin vanha sateen varjo että mistä pirusta toi järjestelmä sun mielestä tietää onko polttoaine suti tukossa.
terv jari
Olen yhtä utelias kuin vanha sateen varjo että mistä pirusta toi järjestelmä sun mielestä tietää onko polttoaine suti tukossa.
terv jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
Vaihdoin IMM ja ei tehoa check engine valoon. Lambda anturin vaihdoin jälkeen sammui vuorokaudeksi. Nyt palaa taas. Mistö etsimään vikaa. Bensansuodatin vaihdettu vähän aika sitten myös.
Ennen minkään vaihtoa kävin metroautossa käyttämässä biilin koneen päässä. Vika koodit olivat, että käy laihalla ja lambda.
Ennen minkään vaihtoa kävin metroautossa käyttämässä biilin koneen päässä. Vika koodit olivat, että käy laihalla ja lambda.
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Jos ei muuta keksi, niin maadoituksia ja kontakteja voipi kanssa vähän "hieroa", varsinkin etupalkin maadoitusta.Fundamental kirjoitti:Vaihdoin IMM ja ei tehoa check engine valoon. Lambda anturin vaihdoin jälkeen sammui vuorokaudeksi. Nyt palaa taas. Mistö etsimään vikaa. Bensansuodatin vaihdettu vähän aika sitten myös.
Ennen minkään vaihtoa kävin metroautossa käyttämässä biilin koneen päässä. Vika koodit olivat, että käy laihalla ja lambda.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Täälläkin pähkäillään edelleen Check enginen kanssa. Vikakoodien mukaan käy laihalla.
Kerrataanpa jälleen koko tarina. i16 -90 katilla päästi HC:tä nippa nappa alle sadan joskus 150 riippuen siitä, kuinka kuumaksi katsastussetä viitti konetta polkea. Paljastui, että edellinen omistaja oli ottanut check engine -merkkivalon pois. Oireet viittasivat ilmamassamittariin. Vaihdoin sen uuteen. HC -arvo korjaantui (alle 30 ppm), mutta tyhjäkäynti lämpimällä koneella nousi noin 1800 rpm:ään. Vikakoodien mukaan käy siis laihalla. Check engine palaa kun nopeus nousee noin 80 km/h:ssa. Pitkässä alamäessä sammuu vaikka nopeus olisi 90 km/h:ssa. Ja jos pakkasta on 25 astetta, syttyy valo alkumatkasta jo viidessäkympissä. Vaihdoin tyhjäkäyntiventtiilin uuteen -> ei vaikutusta. Vaihdoin imusarjan kumiholkit -> ei vaikutusta. Muutakaan vuotoa imusarjasta ei ole löytynyt. Vaihdoin lämpötila-anturin imusarjan alla -> ei vaikutusta. Vaihdoin polttoainesuodattimen -> ei vaikutusta. Bensanpaineet tarkistettu. Pyörijä ja virranjakajan kansikin vaihdettiin jossain vaiheessa. Viimeisenä vaihdettiin varmuuden vuoksi vielä lambda-anturi -> ei vaikutusta. Ruiskusuuttimien toiminta on tarkistettu.
Vielä tulee mieleen kaasuläpän aukijääminen. Päällepäin näyttää sulkeutuvan, mutta jospa se jotenkin jumittaa tai ilmaa pääsee muuten kaasuläpän ohi. Kapaleino kirjoittaa tuolla
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2237
näin:
Vai onko raadilla vielä jotain tarkistuskohteita mielessä? Se perinteinen maadotuspaikkakin syylärin alapuolella on tarkistettu.
Kerrataanpa jälleen koko tarina. i16 -90 katilla päästi HC:tä nippa nappa alle sadan joskus 150 riippuen siitä, kuinka kuumaksi katsastussetä viitti konetta polkea. Paljastui, että edellinen omistaja oli ottanut check engine -merkkivalon pois. Oireet viittasivat ilmamassamittariin. Vaihdoin sen uuteen. HC -arvo korjaantui (alle 30 ppm), mutta tyhjäkäynti lämpimällä koneella nousi noin 1800 rpm:ään. Vikakoodien mukaan käy siis laihalla. Check engine palaa kun nopeus nousee noin 80 km/h:ssa. Pitkässä alamäessä sammuu vaikka nopeus olisi 90 km/h:ssa. Ja jos pakkasta on 25 astetta, syttyy valo alkumatkasta jo viidessäkympissä. Vaihdoin tyhjäkäyntiventtiilin uuteen -> ei vaikutusta. Vaihdoin imusarjan kumiholkit -> ei vaikutusta. Muutakaan vuotoa imusarjasta ei ole löytynyt. Vaihdoin lämpötila-anturin imusarjan alla -> ei vaikutusta. Vaihdoin polttoainesuodattimen -> ei vaikutusta. Bensanpaineet tarkistettu. Pyörijä ja virranjakajan kansikin vaihdettiin jossain vaiheessa. Viimeisenä vaihdettiin varmuuden vuoksi vielä lambda-anturi -> ei vaikutusta. Ruiskusuuttimien toiminta on tarkistettu.
Vielä tulee mieleen kaasuläpän aukijääminen. Päällepäin näyttää sulkeutuvan, mutta jospa se jotenkin jumittaa tai ilmaa pääsee muuten kaasuläpän ohi. Kapaleino kirjoittaa tuolla
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2237
näin:
Voisiko tuota ideaa käyttää kaasuläpän testaamiseen tai muiden imuvuotojen arviointiin? Kun hanan vääntää kiinni, mille kohtaa kierrosten pitäisi asettua? Normaali tyhjäkäynti vai jotain sen alle? Vai pitäisikö koneen sammua? Kun tkventtiili on irrallaan, se on hieman raollaan. Tästä voisi päätellä (edellyttäen, että se on normaaliasento myös tyhjäkäynnillä), että jos palloventtiilin vääntää kiinni, kierrosten pitäisi pudota alle normaalin tyhjäkäynnin. Kokemuksia?Kapaleino kirjoitti:Se on helppo kokeilla onko tyhjäkäynti moottorissa vikaa puristaa letkusta pihdeillä jos auto kay normaalisti sitten on alettava putsailemaan.
Sieltä kuluu se kara yleensä siltä yhdeltä kohdalta missä se makaa suunnilleen koko ajan, sitten alkaa moottori saada liikaa ilmaa.
Loppujen lopuksi sitä tyhjäkäyntimoottoria ei tarvitse ollenkaan, kilpurista oli kys. kapistus myös rikki eikä raaskinut uutta ostaa (maksaa yli 200 € jos en väärin muista ) niin laitoin tilalle oraksen palloventtiilin ja toimi moitteettomasti pitää vaan säätää tyhjäkäynti hanaa sukemalla tai avaamalla konehuoneesta mutta kun kerran laittoi kohdalleen ei sitä tarvinut sen jälkeen paljon säädellä.
Vai onko raadilla vielä jotain tarkistuskohteita mielessä? Se perinteinen maadotuspaikkakin syylärin alapuolella on tarkistettu.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä