Check engine

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Check engine

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Niin tuossa katsoin searchilla, monta topiccia läpi.. Mutta en mielestäni nähnyt vastaavanlaista ongelmaa.

Elikkäs valo on palanut jo pari päivää, itse kuulin vasta tänään viasta.

Puhdistin kaikki liittimet ja pistin crc:tä liittimiin.
Pieni ajo ~8min ja sammutus --> CE-valo paloi yhä.

Sitten auto seisoi vähän aikaa ja uusi lähtö. Päästiin ehkä 300m ja valo sammui.

Mielessä pyöri vaan, että vian aiheuttaisi IMM tai Lambda.

Tyhjäkäynti on kyllä välillä aika korkealla ~2000rpm, joka viittaisi tyhjäkäyntimoottoriin. Muistaakseni, voi aiheuttaa myös tuon valon palamisen ?

Auto on 900i16 -90 kat.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

Oisko polttoainesuodatin tukossa? Se ainakin sytyttää CE valon. Tosin jos kierrokset on noin korkeat niiin, ehkä se tyhjäkäyntimoottori on viallinen.

Itselläni oli viallinen tyhjäkäyntimoottori ja moottorin tyhjäkäynti oli väliin 2000rpm ja välillä se vaelsi noin 850-1000 rpm:n väliä. CE valo ei kyllä palanut kertaakaan. Kumminkin vaihdoin tyhjäkäyntimoottorin uuteen ja nyt tyhjäkäynti on kohdallaan.
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

Viallinen moottorin lämpötila-anturikin aiheuttaa korkeat tyhjäkäyntikierrokset, mutta vain kun moottori on käyntilämpöinen. Löytyy sieltä kakkos- ja kolmospytyn välistä imusarjan alta.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lämpöanturilta vaikuttaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mullakin on Nopassa palanut ABS valo jo pitkään :lol: :lol: :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mitähän sieniä sitä on tällä kertaa maisteltu.. :roll:

Mutta asiaan, tuossahan on LH 2.4, josta vikakoodien lukukin onnistuu. Täältä foorumilta pitäisi löytyä haulla ohjeetkin, käytännössä se tapahtuu helposti johdonpätkällä, vielä helpottaa jos siinä on katkaisin. CE valon välähdyksistä sitten lasketaan koodi. Esim. tästä topicista löytyy linkkejä ja keskustelua aiheesta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11553
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Ensin käyn ostamassa tuon lämpöanturin, katsotaan häviääkö vika.
Näyttää olevan tuollainen on/off -suhde. :?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Tässä jcarlson puhuu asiaa, LH jetronicissa on se mahdollisuus. Ja minun tapauksessani se oli se kalliimpi vaihtoehto. Ilmamassamittari.Sehän antaa sieltä erilaisia vikavaihtoehtoja. Jokaisessa oli tämä IMM: mukana ja sehän se oli. Vikakoodien luku sinänsä on aika yksinkertaista, vaikeus on sieltä koodien lomasta hakea se oikea vika. Imm on se ENSIMMÄINEN mootorin toiminnan laite (kierroslukuanturin lisäksi). Mistä se muuten tietäisi seoksen? Laitettiin uusi ja sen jälkeen sitkeästi CE valo on ollut pimeänä "luojalle kiitos". Katalysaattorin tämä vika tuhoaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös. Se taas ei maksa,"kuin" 100€ ja vähän asevelihenkeä ja TIG hitsausta, kun laitetaan vanhoihin laippoihin uusi tarvike KAT.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Nyt on vika korjattu, se oli tuo lämpötila-anturi :)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

En malta olla kysymättä.................utelias kun olen

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Niin moikka vaan
Olen yhtä utelias kuin vanha sateen varjo että mistä pirusta toi järjestelmä sun mielestä tietää onko polttoaine suti tukossa.
terv jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Vaihdoin IMM ja ei tehoa check engine valoon. Lambda anturin vaihdoin jälkeen sammui vuorokaudeksi. Nyt palaa taas. Mistö etsimään vikaa. Bensansuodatin vaihdettu vähän aika sitten myös.

Ennen minkään vaihtoa kävin metroautossa käyttämässä biilin koneen päässä. Vika koodit olivat, että käy laihalla ja lambda.
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Fundamental kirjoitti:Vaihdoin IMM ja ei tehoa check engine valoon. Lambda anturin vaihdoin jälkeen sammui vuorokaudeksi. Nyt palaa taas. Mistö etsimään vikaa. Bensansuodatin vaihdettu vähän aika sitten myös.

Ennen minkään vaihtoa kävin metroautossa käyttämässä biilin koneen päässä. Vika koodit olivat, että käy laihalla ja lambda.
Jos ei muuta keksi, niin maadoituksia ja kontakteja voipi kanssa vähän "hieroa", varsinkin etupalkin maadoitusta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

LUE NE Vikakoodit...helpommin löydät vian kuin arpomalla ??
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

Täälläkin pähkäillään edelleen Check enginen kanssa. Vikakoodien mukaan käy laihalla.

Kerrataanpa jälleen koko tarina. i16 -90 katilla päästi HC:tä nippa nappa alle sadan joskus 150 riippuen siitä, kuinka kuumaksi katsastussetä viitti konetta polkea. Paljastui, että edellinen omistaja oli ottanut check engine -merkkivalon pois. Oireet viittasivat ilmamassamittariin. Vaihdoin sen uuteen. HC -arvo korjaantui (alle 30 ppm), mutta tyhjäkäynti lämpimällä koneella nousi noin 1800 rpm:ään. Vikakoodien mukaan käy siis laihalla. Check engine palaa kun nopeus nousee noin 80 km/h:ssa. Pitkässä alamäessä sammuu vaikka nopeus olisi 90 km/h:ssa. Ja jos pakkasta on 25 astetta, syttyy valo alkumatkasta jo viidessäkympissä. Vaihdoin tyhjäkäyntiventtiilin uuteen -> ei vaikutusta. Vaihdoin imusarjan kumiholkit -> ei vaikutusta. Muutakaan vuotoa imusarjasta ei ole löytynyt. Vaihdoin lämpötila-anturin imusarjan alla -> ei vaikutusta. Vaihdoin polttoainesuodattimen -> ei vaikutusta. Bensanpaineet tarkistettu. Pyörijä ja virranjakajan kansikin vaihdettiin jossain vaiheessa. Viimeisenä vaihdettiin varmuuden vuoksi vielä lambda-anturi -> ei vaikutusta. Ruiskusuuttimien toiminta on tarkistettu.

Vielä tulee mieleen kaasuläpän aukijääminen. Päällepäin näyttää sulkeutuvan, mutta jospa se jotenkin jumittaa tai ilmaa pääsee muuten kaasuläpän ohi. Kapaleino kirjoittaa tuolla

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2237

näin:
Kapaleino kirjoitti:Se on helppo kokeilla onko tyhjäkäynti moottorissa vikaa puristaa letkusta pihdeillä jos auto kay normaalisti sitten on alettava putsailemaan.
Sieltä kuluu se kara yleensä siltä yhdeltä kohdalta missä se makaa suunnilleen koko ajan, sitten alkaa moottori saada liikaa ilmaa.

Loppujen lopuksi sitä tyhjäkäyntimoottoria ei tarvitse ollenkaan, kilpurista oli kys. kapistus myös rikki eikä raaskinut uutta ostaa (maksaa yli 200 € jos en väärin muista ) niin laitoin tilalle oraksen palloventtiilin ja toimi moitteettomasti pitää vaan säätää tyhjäkäynti hanaa sukemalla tai avaamalla konehuoneesta mutta kun kerran laittoi kohdalleen ei sitä tarvinut sen jälkeen paljon säädellä.
Voisiko tuota ideaa käyttää kaasuläpän testaamiseen tai muiden imuvuotojen arviointiin? Kun hanan vääntää kiinni, mille kohtaa kierrosten pitäisi asettua? Normaali tyhjäkäynti vai jotain sen alle? Vai pitäisikö koneen sammua? Kun tkventtiili on irrallaan, se on hieman raollaan. Tästä voisi päätellä (edellyttäen, että se on normaaliasento myös tyhjäkäynnillä), että jos palloventtiilin vääntää kiinni, kierrosten pitäisi pudota alle normaalin tyhjäkäynnin. Kokemuksia?

Vai onko raadilla vielä jotain tarkistuskohteita mielessä? Se perinteinen maadotuspaikkakin syylärin alapuolella on tarkistettu.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Missä kunnossa on imupuolen kumiletkut ??? Mulla temppuili ne ja vaihdoin letkut niin alko toimiin...Olivat ehjät mutta kovat !!!
Vastaa Viestiin