Keskuslukituksen ohjausboxi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Keskuslukituksen ohjausboxi

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Onko kukaan joutunut/onnistunut hankkimaan jostain boxissa olevan DIL-18 koteloisen IC-piirin tyyppiä U2550 B1? Piiriä on ainakin aikanaan valmistanut Telefunken. Itse olen kysellyt kaikki paikalliset (Helsingin seutu) komponenttiliikkeet läpi, mutta USA:ta lähempää en ole komponenttia löytänyt ja sieltä tilaamisessa taas on omat ongelmansa. Vaihtoehtoisesti ostan kyllä vaikka koko boxin, jos jollain on myydä käypään hintaan. Autoni on SAAB 900 16V vm. -89.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yksi varteenotettava vaihtoehto on ostaa autotarvikeliikkeestä jonkun tarvikekeskuslukon ohjausboksi (ohjausrele). Jopa kaksiovisen kokonainen keskuslukko tulee halvemmaksi, kuin ostaa alkuperäinen ohjausboksi. Pikaisella googlella hakemisella löytyi esim. http://www.mertensia.fi/ . Tämän puljun hinnastossa oli 20eurolla keskuslukon rele, tosin en ole täysin varma, onko tuo rele sellainen joka hoitaa "ohjausboksin" tehtävät.

Itse olen rakentanut yhden keskuslukon ohjausboksin elektroniikan ja voinpa sanoa, että jos laskee omalla työajalleen yhtään arvoa, tulee valmiin releen ostaminen varmasti halvemmaksi. Osat ei maksaneet kuin pari euroa, mutta aikaa tuhrautui kohtuuttoman paljon. :)
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Suunnittelin ensin itsekin pistää koko boxin sisäkalut uusiksi, mutta ei sitä aikaa vaan tunnu oikein liikenevän. Kiitos kuitenkin vinkistä, ero Saabin alkuperäiseen boxiin on huima, sillä se maksoin muistaakseni n. 270 euroa. Ottaen huomioon siinä olevien komponenttien määrän, hinta on lähinnä pöyristyttävä.
:D Täytyy varmaan fixata muutama tarvikeboxi Saabiin sopivaksi ja kaupata niitä sitten täälläkin.
Anttulanttu
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 10:45
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Anttulanttu »

Heip,
Tarvikekeskuslukitus kokemuksia: Vuoden toimi lostavasti (ns. takuuaika), sitten posahti. Rele jäi antamaan ohjausvirtaa moottoreille, sillä seurauksella että n.5kpl lukitus moottoreita suli jumiin! Onneksi tämä tapahtui "auki" asentoon, nimittäin yksikään avain ei olisi kestänyt vääntää auki sekä lukkoa että kiinnileikannutta moottoria. Tällöin olisi pitänyt katsoa lasimestarin valikoimasta halvin ikkuna vasaroitavaksi.
Että pitäkää tämä mielessä valitessanne keskuslukitus releitä Biltema /CD-cardic laatuisina.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jaahas. No sitten onkin jännät paikat odoteltavana. Sattuupi olemaan CDcardic tavaraa tuo meikäläisen satkun keskuslukko. Piakkoin vuoden ollut käytössä...
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Eikös ne satkun k.lukon ohjausboxin vikaantuvat osat ole ne ihmeen sähkömagneettiset vimpaimet 8O

vai jakaako ne ic:t sitä ohjausvirtaa noille napsuville komponenteille ?

SE olis kyllä järkeen käyvää, että ic:t lämpenevät ja eivät päästä tarpeellista ohjausvirtaa läpi... ?

Ei ole tuo sähköpuoleen perehtyminen sattunut vielä kohdalle... kop, kop...


No, kait sitä joutuu itsekkin tommosen korjaamaan joskus.

Voin kysyä sitä ic-piiriä yhdeltä sähkömies tutultani, on löytynyt tähänasti ainakin kaikki...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Isäukon 900s:n keskuslukon korjasin rakentamalla releille uuden ohjauksen. Boksissa ollut vika oli siinä mikropiirissä, jota tuolla ylempänä on etsiskelty. Boksi toimi nätisti, jos mikropiiriä lämmitti peukalolla. Siis ei tarvinnut painaa, vaan piti peukaloa siinä pinnassa... Vähän aikaa pelasi, peukalon nostamisen jälkeen ja pimeni. Lämpimässä autossa se toimi myöskin, mutta ei kylmässä.

Rakennusprojektissani käytin rikkoutuneen boksin releet ja kotelon hyväksi. Kuviakin siitä on, jos olisi webbisivut joille laittaisin ne kuvat...
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Hieman historiaa...
Koska olen vielä hieman "vihreä" Saabini kanssa, en ole ehtinyt keskuslukituksen rakennetta aivan perusteellisesti tutkia. Toisella boxilla kuitenkin kokeilin ja totesin vian jäävän siihen. Sitten avasin sen ja mittasin kaikki mitattavissa olevat komponetit. Juuri sen IC-piirin kohdalle jäi ns. musta aukko, sillä en löytänyt siihen edes datalehtiä mistään. Kokeilin boxia myös pöydälle rakennetulla kytkennällä ja totesin sen, yllätys yllätys, olevan mykkä.

Mitä olen kuitenkin nyt vastauksistanne ymmärtänyt (kiitos niistä), lukkojen sulkemisen ja avaamisen hoitaa sähkömoottorit (ei siis mitkään solenoidit)? Myöskin moottoreille tuleva ohjaus on ilmeisesti vain lyhyt pulssi, jonka napaisuus vaihdetaan riippuen siitä, ollaanko lukkoa avaamassa vai sulkemassa?

Täytynee varmaan avata yhden oven verhoilut tai hommata peräti kunnon sähkökuvat jostain, ennen kuin jatkaa harjoituksia. Mikäli joku kuitenkin on lukituksen rakennetta yksityiskohtaisesti tutkinut (nimen omaan ne ovien moottorit), kaikki lisäinfo otetaan ilolla vastaan.
sopraano
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 10:17
Paikkakunta: Vantaa

keskuslukot

Viesti Kirjoittaja sopraano »

Heissan,
Täällähän on varsin mielenkiintoinen aihe tänään...9000 keskuslukitus aukaisee vain kuskin oven mutta sulkee kyllä kaikki oikeaa takaovea lukuunottamatta. Eli tankkaamaankin mennään takaluukun kautta, mutta luukku sulkeutuu kuitenkin nätisti hälyjen napista. Avasimme jo takaovien verhoilut mutta vika ei löytynyt ainakaan sieltä. Tämä boksi mistä puhutte on ilmeisesti jossain ratin alla löydettävissä ja mitattavissa?
Terkuin tiedonjanoinen
9000 tuore turbo
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Re: keskuslukot

Viesti Kirjoittaja winorloose »

heli.helenius kirjoitti:Heissan,
Täällähän on varsin mielenkiintoinen aihe tänään...9000 keskuslukitus aukaisee vain kuskin oven mutta sulkee kyllä kaikki oikeaa takaovea lukuunottamatta. Eli tankkaamaankin mennään takaluukun kautta, mutta luukku sulkeutuu kuitenkin nätisti hälyjen napista. Avasimme jo takaovien verhoilut mutta vika ei löytynyt ainakaan sieltä. Tämä boksi mistä puhutte on ilmeisesti jossain ratin alla löydettävissä ja mitattavissa?
Terkuin tiedonjanoinen

Boxi on ainakin 900-mallissa apumiehen jalkatilan yläpuolella ja siihen pääsee käsiksi suht helposti alakautta.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

...ja tonnarissa löytyy kuskin jalkatilasta sen yläosan verhoilu irroittamalla, semmoisen valkoisen muoviklipsitsydeemin takaa, musta muovikuorinen boksi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Mimmi kirjoitti:Kuskin oven "moottori" on todellisuudessa vain samanlaisessa kuoressa oleva mikrokytkinpari, joka antaa pulssin releboxille. Releboxi vahvistaa sykäyksen ja muiden ovien moottorit ohjautuvat tällä pulssilla. Ovimoottorit ovat yksinkertaisia sähkömoottoreita, jotka hammastangon välityksellä ohjaavat mekaanisesti tankoja lukiten tai avaten ovien lukkoja. Releboxi antaa molempiin ovimoottorien johtoihin napaisuuden (esim. avatessa johto1 + ja johto2 -; lukitessa päinvastoin). Tästä viimemainitusta johtuen ei normaalilla mittarilla "näe" jännitettä.

Kiitos selvityksestä Mimmi.

Voisitko vielä vahvistaa, määrääkö moottoreille tulevan ohjauspulssin pituuden "avaimen kääntöaika", vai muodostetaanko se ohjausboxissa ja näin ollen sen kesto olisi vakio?

:D Voin palata omiin kokeiluihini vielä ensi vuoden puolella, kun pystyn sitä ennen tekemään työpaikalla muutamat "laboratoriokokeet".
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Sitten kun kyllästytte bokseja korjaamaan niin minä voin myydä ehjiä ;) Eli moisia on joutilaana hintaan 40e/kpl tai 30e/kpl + vanha vaihdossa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

suorsa kirjoitti:Sitten kun kyllästytte bokseja korjaamaan niin minä voin myydä ehjiä ;) Eli moisia on joutilaana hintaan 40e/kpl tai 30e/kpl + vanha vaihdossa.

:D Kiitos vinkistä, otan yhteyttä jos (kun) motivaatio hiipuu.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

winorloose kirjoitti: Kiitos selvityksestä Mimmi.

Voisitko vielä vahvistaa, määrääkö moottoreille tulevan ohjauspulssin pituuden "avaimen kääntöaika", vai muodostetaanko se ohjausboxissa ja näin ollen sen kesto olisi vakio?

:D Voin palata omiin kokeiluihini vielä ensi vuoden puolella, kun pystyn sitä ennen tekemään työpaikalla muutamat "laboratoriokokeet".
Vielä senverta lisätietoa, että ohjaavassa ovessa on siis koskettimet, ja jompi kumpi ohjausjohto on aina maadoitettuna riippuen lukon asennosta. Tämän perusteella ohjausboksi ohjaa lukkoja. Jos sitä ohjausta virittelee itse, niin täytyy muistaa, että liian pitkä "vetoaika" polttaa servot. Mulla jonkinlainen kytkentäkaavio olemassa omasta versiostani. Sitä voisi vielä hioa aikatavalla, mutta näyttäähän tuo toimivan tuollaisenaankin.
Vastaa Viestiin