90 kylmä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

90 kylmä

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mikäs mahtaa tuota ysikymppiä vaivata, kun on sisältä niin pirun kylmä? Lämppärin kenno on uusi, vettä on ja ilmattukin.
Kone kyllä lämpiää, reilusti yli puolenvälin nousee viisari.

Tuolla kennon päällä on semmonen lämpösäätimeen menevä paksuhko lanka erinomaisella mutkalla, onkos tuossa jonkinlainen termostaattisysteemi?
Mikäli tuo on termostaatti, saako sitä korjattua normaaliksi kiinni-auki-hanaksi, ilman mitään typerää termostaattia?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos kenno on vaihdettu, niin samalla lienee ylimääräinen kennon läpi kulkevaa ilmavirtaa estävä törky putsattu kennon alta. Ja lämppärin raitisilmakanavien läppä konehuoneessa lämppärikotelon kyljestä laitettu jo Winter-asentoon?

Se kennon päällä luikerteleva kapillaariputki littyy hanassa olevaan termostaattiin, pyrkii pitämään kennon lämpötilan säädetyssä, vaikka veden lämpötila ja virtaus kennossa muuttuisikin ajotilanteen mukaan. Kaipa sen termostaattiosuuden saisi jotenkin poistettua toiminnasta.

Esim. jos leikkaat kapillaarin poikki, ei ainakaan enää kennon lämpötilan mukaan säädy :-)

Olen itsekin vähän epäillyt hanan toimivuutta ja pohdiskellut voisiko tuota jotenkin testata. Kiinnihän hanan kyllä saa, mutta millä varmistua, että hana on täysin auki silloin kun lämmöt on säädetty nupistä täysille.

Onkos kukaan perillä tuon toimintaperiaatteesta - avaako se kapillaarin päässä oleva termostaatti hanaa lisää vai sulkeeko se? Irtonaisella ylimääräisellä hanallahan tuota voisi tutkiskella ja kokeilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Koko ilmanottoluukku tuli pestyä huolella kennon vaihdon yhteydessä. Lehdet on vielä sen jälkeen kertaalleen nyt syksyllä putsattu lävestä pois. Talviläppä on myös kiinni jo.

Jospa tuon kapillaariputken siirtäisi kennon päältä kenno alapuolelle? Silloinhan se olisi kokoajan hieman kylmemmässä ilmassa kuin kennen yläpuolella ja termostaatti luulisi ilman olevan kylmempää. Ehkäpä hana olisi tällöin kokonaan auki?

Onko ysisatasessa minkäänlaista termostaattia lämppärillä? Tuolta kun tulee aina mukavan kuumaa ilmaa, kunhan koneen vain saa lämpimäksi. Melkein kättä polttaa. Luulisi 90:m lämpiävän samalla tavalla, onhan kone sama ja lämppärin kennokin taitaa olla samaa kokoluokkaa. Onko molemmissa kenno samassa kohdassa vedenkiertoa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuossa silmäilin toissailtana irralisena olevaa 99:n hanaa. Kapillaari menee erilliseen toimielimeen hanan takaosassa, lähinnä rintapeltiä. Laajetessaan se painaa hanaa vähän kiinnipäin. Luulisin että sen liikerata on kuitenkin sen verran pieni, että se ei yllä vaikuttamaan hanan asentoon yhtään, jos hana on käännetty täysin auki. Siellä oli myös säätöruuvi, jolla voinee vaikuttaa jonkin verran tuon termostaatin toimintapisteeseen tai vaikutusalueeseen.

Kyllä tuo termostaatti toimiessaan on varmasti hyvä, satkun hanahan on kokemuksieni mukaan sellainen että jatkuvasti saa olla säätämässä, koskaan ei ole hyvä, sieltä saa vaan liikaa tai liian vähän lämpöä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kerroppa muuten lisää tuosta säätöruuvista.
Minkänäköinen ja missä kohtaa sijaitsee? Mahtaako siihen päästä käsiksi, kun hana on kiinni autossa?
Pikkuruisen kun sais lämpimämpää tulemaan, niin voisi vaikka jo tarjeta autossa sisällä talvella.

Itse olen sitämieltä, että satkun lämppäri on hirvittävän paljon parempi.
Ajon aluksi pieneksi hetkeksi lämpö täysille ja kun auto on lämmin, voi säätimen vääntääkkin viittä vaille pois päältä. Lämmintä riittää kuitenkin tarpeekseen, kunhan vaan noin ison tilan ensin lämpimäksi saa..
On myös erittäin mukava, kun laittaa lämmöt isolle lattiaan ja raitisilmasuuttimista kattoa kohti kylmää ilmaa, jalat pysyy kuivana eikä autossa kuitenkaan tule liian kuuma.
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Onko uusi lämppärin kenno ihan uusi vai uusi käytetty? Itselläni oli 99:ssä samaa vikaa ja kun putsasin lämppärin kennon sisältäpäin niin alko tulla lämpöä koppiin. Tosin lämmitysteho hiipui kun alko syyläri vuotaa ja laitoin paikkausainetta. Kennon putsasin sellaisella viemärinpuhdistusaineella.
Tosi stydi myrkky, käytettävä varoen.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Nostetaan nyt kun ei ole ongelma ratkennut.. Kylmä mikä kylmä tämä auto. Uusi kenno on tehdasuusi tms. eli veden kyllä pitäisi siellä kiertää, mutta voikos tuo lämmönsäätimen termostaattihässäkkä olla rikki?
Taidan heittää koko termostaatin huithelvettiin ja rakennella jostakin oikean raanan siihen. Termostaatti sisälämppärissä tämmöisessä maassa on kyllä ihan susi keksintö. Taitaa olla lähes ensimmäinen huono ratkaisu Saabissa, jonkun muunkin olen havainnut..

Miten paljon tuon lämmönsäätöhanan pitäisi tuossa aueta, jotta on täysin auki?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sikäli kuin yhtään oikein tulkitsin termostaatin ja hanan toimintaa, sillä termostaatilla ei ole mitään vaikutusta hanan ollessa täysin auki, sen toimialue tuntui osuvan alueelle, jossa hana on puolivälissä tai lähes kiinni.

Hanan termostaatti näkyy tuossa kuvassa, hanan takaosassa rintapeltiä kohti
http://www.jus.liitin.net/saab/99/lammi ... 6084_1.jpg

Hanan termostaatin varmaan saa poistettua käytöstä joko katkaisemalla kapillaariputken, irrottamalla tuon toimielimen hanan rungosta, tai simppelisti vaan löysäämällä tuota säätöruuvia.

Vika kuitenkaan tuskin on hanan termostaatissa.

Oletko saanut järjestelmän ilmattua hyvin? Laita hanan juuressa olevaan ilmausnippaan kirkas letku ja avaa nippaa koneen käydessä. Tuleeko pelkkää nestettä, ei kuplia?

Onko virranjakajan vieressä termostaatti kunnossa? Onko jäähdytin kunnossa? Pysyvätkö paineet järjestelmässä, onko paisuntasäiliön korkki ehjä vai puhaltaako ylivuotoletkusta kun puristelet jäähdyttimeltä tulevaa letkua?

Tuleeko lämpöä missään tilanteessa mistään suuttimesta "riittävästi", esim. kierroksilla ajaessa tuulilasille puhaltavista suuttimista?

Sulkeutuvatko puhallinkotelossa olevat summer/winter-läpät tiiviisti?

http://www.jus.liitin.net/saab/99/lammi ... 3781_1.jpg

Omassani olen huomannut, että kaupunkiajossa lämmönsaanti vaihtelee huomattavasti moottorin kierrosluvun mukaan. Jos "ajan" paljon liikennevaloissa tyhjäkäynnillä kärvistelyä sisältävää ajoa, tulee lämpöaalto kun ajaa pidemmän pyrähdyksen liikennevalojen välillä. Hana täysin auki. Minulla kenno on alkuperäinen, tosin olen yrittänyt huuhtelemalla varmistaa, että pillit olisivat auki.

Minulla oli pientä nestevuotoa virranjakajan vierestä termostaattikotelosta, kotelon runko on sen verran syöpynyt, että pelkällä uudella tiivisteellä ei pitänyt. Laitoin tiivisteliimaa lisätilkkeeksi ja ilmasin systeemin. Jotenkin tuntui, että lämpöä alkoi tulla hivenen paremmin.

Ajoni on juuri tuollaista töksähtelevää kaupunkiajoa. Ajonopeus on sen verran mitätön, että puhallinta on pidettävä päällä, vauhdikkaammassa ajossahan ilma liikkuisi patopaineen myötä ihan ilman puhallinta. Välttämättä parhain lämmitysteho ei tule täydellä puhallusteholla, jos kenno ei pysty pukkaamaan riittävästi lämpöä. Puoliteholla saattaa irrota lämpöä enemmän.

Autossanihan ei välttämättä ole mitään vikaa, ajan vaan väärissä paikoissa :-)
Viimeksi muokannut jus, Ti Tammi 08, 2008 10:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

lämpöä 99,iin

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

tarkista katoaako jäähdytin neste monesti lieväkin kansi tai kannentiiviste vika aiheuttaa ilmalukon lämmityslaitteeseen .myös vesipumppu kannattaa tarkistaa onko vuotoja . 99 on lämmin talviauto
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Vaikuttaa se täysasennollakin. Osta multa tehdasuus, käyttämätön orgis hana.. 8)
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Enpä tiedä, onko termostaatti syyllinen, mutta tänään ajossa tarkastelin toimintaa. Aluksi tulee kuumaa, kunnes ilma muuttuu viileäksi. Puhallin pois päältä ja hetken päästä taas tulee kuumaa. Kun puhaltimen antaa sitten taas jauhaa jonkin aikaa, muuttuu ilma taas kylmemmäksi. Puhallin on välissä pois vain hetken, eli itse kenno tuskin kerkeää kuumenemaan/kylmenemään. Termostaatin toiminta taasen lienee nopeampaa, eli voisi katkaista lämmön tulon, kun luulee hytissä olevan kuuma? Huomenna tutkiskelen sitä säätöruuvia, jos vaikuttaa jotenkin.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

akyttala kirjoitti:Enpä tiedä, onko termostaatti syyllinen, mutta tänään ajossa tarkastelin toimintaa. Aluksi tulee kuumaa, kunnes ilma muuttuu viileäksi. Puhallin pois päältä ja hetken päästä taas tulee kuumaa. Kun puhaltimen antaa sitten taas jauhaa jonkin aikaa, muuttuu ilma taas kylmemmäksi. Puhallin on välissä pois vain hetken, eli itse kenno tuskin kerkeää kuumenemaan/kylmenemään. Termostaatin toiminta taasen lienee nopeampaa, eli voisi katkaista lämmön tulon, kun luulee hytissä olevan kuuma? Huomenna tutkiskelen sitä säätöruuvia, jos vaikuttaa jotenkin.
mul on tos sinisessä samantyylistä toimintaa, olen miettinyt onko jäähdytin tukossa. taajamassa tulee tosi lämmintä, mut isolle tielle kun mienee niin katoaa lämmöt, ja pienemmillä pakkasilla alkaa myös lämmöt nousemaan jäähdytysnesteissä isolla tiellä. termostaatti on vaihdettu tehdasuuteen. järjestelmää on ilmattu vaikka kuinka paljon.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

jus kirjoitti:
Kyllä tuo termostaatti toimiessaan on varmasti hyvä, satkun hanahan on kokemuksieni mukaan sellainen että jatkuvasti saa olla säätämässä, koskaan ei ole hyvä, sieltä saa vaan liikaa tai liian vähän lämpöä.
Itsellähän on nopassa ja satkussa juurikin päinvastoin, satkussa hanan säätöalue vaikuttaa hyvin mutta nopassa on hyvinkin on/off-tyyppinen jota saa säätää jatkuvaan ja sittenkin ensimmäisellä neljänneksellä säätöaluetta. Mistä alkaa etsimään vikaa(kansi/pahvi ehjä) vai kuuluuko tuo asiaan?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

LÄMMINTÄ ILMAA.

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

MORO.Mielestäni vian kuvauksesta päätelty että vika on kansitiivisteestä.koska tyhjäkäynillä tulee vähän lämmintä.mitä enemmän kierroksia sitä enemmän sylinterissä painetta ja sitä vähempi tulee lämpöä koska työntää ilmaa järjestelmään,vikaa ei kannata etsiä muualta ja tämä on vaktaa.(moottorin lämpömittari myös seilaa tässä yhteydessä).tiiviste syöpynyt 2:sen ja 3:sen välistä.huom.muista oikaista kansi,ehdottomasti ja asenna vain tilalle payenin liimareunus tiiviste.hyvää jatkoa saabisti 33 vuotta.
Vastaa Viestiin