Takaiskari pellistä läpi!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

joo, onpahan mokoma. No nyt on kuitenkin korjattu. Jotenkin silti ajattelin että taitaa olla auton vaihto lähellä. vielä kun löytäisi sopivan.
"SaabAna"
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jos auto muuten pelittää ja on hyvänoloinen, niin ei moisen takia kannata vaihtaa.

Nimimerkillä herra ties monesko satku menossa, ja tänään paukahti iskari läpi vasemmalta takaa, ja auto sentään leimattu juuri, kumma ettei katsastuksessa huomattu tutkia (tosin takaiskarien arvot oli surkeat).

Noh, korjauspaloja olen viisastuneena ostanut hyllyyn, joten ei muuta kun auto hitsarille palan kera, ja taas saa (joutuu) hetken tyytymään pickupilla ajeluun :lol:

Edit: itse olisin saattanut tästä hyvästä jopa paalata auton, mutta mietitäämpäs, olematon hankintahinta, hyvät varusteet jotka toimivat, juuri leimattu, ei tunnu korjauspalan + parinkympin työ juuri missään, ja sitten on ainakin kiinni seuraavan pari vuotta.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

lefa42 kirjoitti:tänään paukahti iskari läpi vasemmalta takaa, ja auto sentään leimattu juuri, kumma ettei katsastuksessa huomattu tutkia
Kävin kaksi kertaa iskaritestissä (og900i) katsastuksessa kun en ehtinyt kuukauden sisällä tehdä jarruille mitään. No, toisella kerralla iskunvaimentimien erot olivat takana jo varsin suuret (mutta menivät läpi). Koska mielestäni näin suurta huononnusta ei pitäisi tulla näin lyhyessä ajassa ajattelin että toinen iskunvaimennin on ruvennut vuotamaan ja ostin uudet.

Menin kaverin luokse vaihtamaan iskareita ja hän sanoi minun kuvittelevan olemattomia kun väitin että ajettavuus oli huonontunut katsastuksen jälkeen... No, uskoi hänkin kun näki että iskari oli lyönyt läpi. Ilmeisesti kiinnike petti toisen iskaritestin loppupuolella. Sinne hitsattiin improvisoitu pellinpalanen todella paksusta tavarasta joten se vika tuskin uusii.

Opin uusia asioita:
-Auto voi hajota katsastuksen testeissä. Tosin se on silloin muutenkin hajoamassa mutta katsastukseen ei kannata mennä juuri ennen joululomamatkaa pari minuuttia ennen kuin kaikki paikat menevät kiinni :)
-Iskaritestin tulos oli hyväksyttävä vaikka iskarin kiinnike irtosi. Oletan että irtoaminen tapahtui testin loppuvaiheessa ja kone tulosti jonkinlaisen keskiarvon. Kolina alkoi jo kotimatkalla. Toinen vaihtoehto on että testi ei huomaa onko ysisatasessa takana iskareita 8O
KMikko
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Kesä 13, 2004 13:52
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja KMikko »

jus kirjoitti:Kyllähän se yläpään kiinnitys heikoksi menee kun pelti ruostuu pois iskarin yläpään kumien välistä. Paikka on varsin otollinen ruostumaan, kun savi ja kura kerääntyy siihen hyllyn päälle ja ruosteet pääsevät vapaasti muhimaan.

Jos ei ole ruostetta, kestää kyllä hyvin. Tuon paikan saa melko näppärästi korjattua korjauspalalla.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/ruoste5 ... nnitys.jpg

EDIT: alkutilanne tässä oli tällainen, alkuperäisen vahvikepalan jäänteet poistettu poraamaalla hitsaukset auki. Tämän olisi vielä toviksi saanut jotenkuten korjattua hitsaamalla ison prikan reiän peitteeksi.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/ruoste5 ... itys_0.jpg
Terve,

onkos jollain käsitystä onko tuo kuvassa oleva korjauspala samantyyppinen/ peräti sama kuin tuo Motonetissä myytävä kalikka:

Takaiskarin yläkiinnitys vasen. . . . . . . . . . . . . . 65-15553 15.81 ???
Takaiskarin yläkiinnitys oikea. . . . . . . . . . . . . . 65-15554 15.81 ???


Sattuneesta syystä kiinnostaa kovasti tällä hetkellä, kun kolinaa vasemmalta puolelta kuuluu. Näyttää myös lisäsi tuo irtonainen iskari ravistavan takapöntön kiinnikekumilenkkejä pitkin maantietä, joten ilman korjausta pudonnee jossain vaiheessa kesällä uusittu takapönttö tielle.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

KMikko kirjoitti:
Terve,

onkos jollain käsitystä onko tuo kuvassa oleva korjauspala samantyyppinen/ peräti sama kuin tuo Motonetissä myytävä kalikka:

Takaiskarin yläkiinnitys vasen. . . . . . . . . . . . . . 65-15553 15.81 ???
Takaiskarin yläkiinnitys oikea. . . . . . . . . . . . . . 65-15554 15.81 ???
On samantyyppinen, luultavasti ihan täysin sama.
#1970
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ah79 kirjoitti: On samantyyppinen, luultavasti ihan täysin sama.
vahvistan
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

KMikko kirjoitti:onkos jollain käsitystä onko tuo kuvassa oleva korjauspala samantyyppinen/ peräti sama kuin tuo Motonetissä myytävä kalikka
On se pala Vantaan Motonetistä kesällä 2005 ostettu, tuossa kuvassa paikalleen sovitettuna ja sopivasti pienemmäksi leikattuna.

Vielä on pysynyt hienosti paikallaan, hitsasin palan kiinni ydintäytelankamigillä napit ja nuppi kaakossa.

Korjauspalasta olisi riittänyt isommankin reiän paikkaamiseen.
http://www.klokkerholm.com/picture/normal/6515554.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

99T-museopeli
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Juurikin tämän takia vaihdoin projekti 99:iin edelliskesänä molemmille puolille korjauspalat.
Apparin puoli oli korjattu rikalla ja kuskinpuoli ohentunut aika reilusti...ennakkohuoltoa :P
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Itse tuossa justiin korjasin kaikki pikkuviat -84 900 specialista.Oikealta takaa kuuluu kolinaa ja katsoin myös iskarin yläkiinnikkeet.Alkuperäiset oli ja tukevat vielä tässä vaiheessa.
Kerrankin myös näin. :D
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Passi kirjoitti:Näinkin voi tehdä:
http://www.elisanet.fi/tuomas.kivisto/9 ... index.html
NOT!Noinhan ne kuuluu tehdä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Landeman
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 21:18
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Landeman »

Iskarikeskustelusta tuli vaan mieleen kun kaveri kävi katsastamassa -77 Passatti farkkua kolme viikkoa sitten ja tiesi ettei takana ole toista iskaria ollenkaan :) Kattos auto meni läpi kun toinen takaiskari oli niin kehno että eroa iskareiden välille ei liikaa tullu. Hyvä kun katsastusmies vielä naureskeli, että taitaa olla hieman kuluneet noi takaiskarit :D
sabre
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 14:36

saappi

Viesti Kirjoittaja sabre »

Ja takaiskaretten vaihtohan onnistu kotikonstein?
Viimeksi muokannut sabre, Pe Marras 02, 2007 17:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900i
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 19:53
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aeronomi »

KMikko kirjoitti:Sattuneesta syystä kiinnostaa kovasti tällä hetkellä, kun kolinaa vasemmalta puolelta kuuluu. Näyttää myös lisäsi tuo irtonainen iskari ravistavan takapöntön kiinnikekumilenkkejä pitkin maantietä, joten ilman korjausta pudonnee jossain vaiheessa kesällä uusittu takapönttö tielle.
Kolina voi myös olla pyörän navan yläpuolelta taaksepäin lähtevän reaktiotangon korva korin päässä, sillä on taipumusta vanhemmiten revetä vähitellen irti.

Korjauspala maksaa kanssa alle 20e, raskaassa rata- tms. ajossa kannattaa hitsata korilaatat pultinreikiä vahvistamaan sekä sisä- että ulkoreunalle.

Pena
#1355 Pussihoususaabisti ja turbotuuningmies
99 900 9-3 9-5
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kolinaa tulee myös, jos iskarin alapultti on löysällä. Sit kun on tarpeeks kauan löysällä, niin pultti hakkautuu pilalle ja pitää hommata ehjä tilalle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin