Takaiskari pellistä läpi!
Takaiskari pellistä läpi!
Nonni. Töyssystä ajoin nopallani ja takaiskari tuli pellistä läpi. ja toinen puoli yrittää samaa kovasti (pelti revennyt).
Onko kaikissa vanhemmissa saabeissa tuo takaiskarin yläpään kiinitys samanlainen(=heikko)? Entä tonnarissa? Rupeaa hatuttamaan, kun ei tuota saa myytyäkään ellei ole jonkinlaisessa kunnossa. Tekisi mieli vaihtaa johonkin kestävämpään...
Onko kaikissa vanhemmissa saabeissa tuo takaiskarin yläpään kiinitys samanlainen(=heikko)? Entä tonnarissa? Rupeaa hatuttamaan, kun ei tuota saa myytyäkään ellei ole jonkinlaisessa kunnossa. Tekisi mieli vaihtaa johonkin kestävämpään...
"SaabAna"
Kyllähän se yläpään kiinnitys heikoksi menee kun pelti ruostuu pois iskarin yläpään kumien välistä. Paikka on varsin otollinen ruostumaan, kun savi ja kura kerääntyy siihen hyllyn päälle ja ruosteet pääsevät vapaasti muhimaan.
Jos ei ole ruostetta, kestää kyllä hyvin. Tuon paikan saa melko näppärästi korjattua korjauspalalla.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ruost ... nnitys.jpg
EDIT: alkutilanne tässä oli tällainen, alkuperäisen vahvikepalan jäänteet poistettu poraamaalla hitsaukset auki. Tämän olisi vielä toviksi saanut jotenkuten korjattua hitsaamalla ison prikan reiän peitteeksi.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ruost ... itys_0.jpg
Jos ei ole ruostetta, kestää kyllä hyvin. Tuon paikan saa melko näppärästi korjattua korjauspalalla.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ruost ... nnitys.jpg
EDIT: alkutilanne tässä oli tällainen, alkuperäisen vahvikepalan jäänteet poistettu poraamaalla hitsaukset auki. Tämän olisi vielä toviksi saanut jotenkuten korjattua hitsaamalla ison prikan reiän peitteeksi.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ruost ... itys_0.jpg
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 19, 2011 14:46. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
otan osaa, harmillinen juttu. tuollainen vika valitettavasti torpedoi auton käyttöarvon, ja lohkaisee mukavan palan pois myyntiarvostakin.
itselläni myös ns. iskari "korkkasi" tuossa aiemmin kesällä ysiysistä. onhan se vanhojen saabien heikko kohta kun lika kerääntyy ja jää sinne tasanteelle. muistanko väärin vai tuliko 80-luvun lopulla 900-malleissa jotain rakennemuutosta tuohon?
itselläni myös ns. iskari "korkkasi" tuossa aiemmin kesällä ysiysistä. onhan se vanhojen saabien heikko kohta kun lika kerääntyy ja jää sinne tasanteelle. muistanko väärin vai tuliko 80-luvun lopulla 900-malleissa jotain rakennemuutosta tuohon?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
jos korjauttaa ulkopuolisella, niin kallisarvoisten työtuntien määrän saa kutistettua puoleen jos itse puhdistaa tuon korjattavan alueen massasta ja ruosteesta, kiiltävälle pellille asti, riittävän isolta alueelta. ja jos intoa piisaa niin korjattavan alueenhan voi valmistella niin pitkälle että leikkaa itse vanhan pellin pois ja sovittaa korjauspalan valmiiksi. siinäkin askartelussa kuluu yllättävänmoinen tovi ja sitten jo vaaditaan työkaluarsenaalia omasta takaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Olisikohan noissa 70-luvun vehkeissä jollain tavalla parempi alustasuojaus vai mahtaisikohan noiden ajokkien pääasiallisena ajoaikana olla suolaus maltillisempaa kuin nykyää, kun tuon meikäläisenkin projektin pohja, iskarinpaikat ym. kohdat ovat uudenveroiset eikä niitä ole ikinä korjattu?
Ainoat hitsausta vaativat kohdat johtuivat ikkunatiivisteiden vuotamisesta auton seistessä 8v taivasalla.
Ainoat hitsausta vaativat kohdat johtuivat ikkunatiivisteiden vuotamisesta auton seistessä 8v taivasalla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kyllä tuosta minun 99 cc -78:sta on joku turannut niitä iskarin kiinnityksiä aika rankalla kädellä. Tekijä ei selvästi ole edes tiennyt, että korjauspeltejäkin voisi olla olemassa. Eikä ainaskaan tässä autossa ole ruostesuojaus mitenkään kummoinen. Ainakaan tällähetkellä. http://netti.nic.fi/~mertmi/saab99cc78t ... osteet.jpgng900aero kirjoitti:Olisikohan noissa 70-luvun vehkeissä jollain tavalla parempi alustasuojaus vai mahtaisikohan noiden ajokkien pääasiallisena ajoaikana olla suolaus maltillisempaa kuin nykyää, kun tuon meikäläisenkin projektin pohja, iskarinpaikat ym. kohdat ovat uudenveroiset eikä niitä ole ikinä korjattu?
Ainoat hitsausta vaativat kohdat johtuivat ikkunatiivisteiden vuotamisesta auton seistessä 8v taivasalla.
900i -88:ssa on vielä orggikset, mutta reijät on kasvaneet aika isoiksi. Jossain vaiheessa niihin joutuu ne prikat hitsaamaan. Käytännössä se reikä siis alkaa vaan kasvamaan, kun kosteus pysyy siellä iskarin kumien välissä. Iskari kuitenkin liikkuu yläalasuunnassa jonkin verran ja maalit lähtee nopsaan veke pinnoista. Eikä se hiekkavesimössö siinä korvakon päällä varmastikaan helpota tilannetta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllä tämä vaihtoehto kuulostaa järkevimmältä...mikkoimp kirjoitti:tai olisiko sitten noissa vanhoissa autoissa vaan se, että huono peltiset on jo hävitetty....
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Sama ongelma oli myös minun vanhassa satkussa.
No korjasin ongelman hitsaamalla kaksi "haponkestävää" korilaattaa
molemmin puolin.
Tämän jälkeen ei takuulla ruostu siitä reiän kohdalta.
Se kumi siinä pellin päällä tahtoo kuluttaa sen maalin pois ja tämän jälkeen ruosteelle voi sanoa tervetuloa.
Kannattaa vaikka laittaa vaseliinia sinne kumin alle.
No korjasin ongelman hitsaamalla kaksi "haponkestävää" korilaattaa
molemmin puolin.
Tämän jälkeen ei takuulla ruostu siitä reiän kohdalta.
Se kumi siinä pellin päällä tahtoo kuluttaa sen maalin pois ja tämän jälkeen ruosteelle voi sanoa tervetuloa.
Kannattaa vaikka laittaa vaseliinia sinne kumin alle.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Mun teoreema ton paikan ruostumisesta on että siinä on se vahvikepala lisätty pellin päälle, josta syntyy limiliitos. Ja tuo kumien rikkoma pintakäsittely aiheuttaa tuota hapettumista myös.
Kun sinne väliin pääsee vettä, niin son enään ajan kysymys, koska korkkaa.
Itseltäni korkkasi molemmilta puolilta -83 99:istä kun pistin jäykemmät iskarit. Vähän aikaa toki kesti orggispeltikin siellä. Tasasen siisti kumin kokonen reikä.
T. Pasi
Kun sinne väliin pääsee vettä, niin son enään ajan kysymys, koska korkkaa.
Itseltäni korkkasi molemmilta puolilta -83 99:istä kun pistin jäykemmät iskarit. Vähän aikaa toki kesti orggispeltikin siellä. Tasasen siisti kumin kokonen reikä.
T. Pasi
99T-museopeli
Sama kävi veljelle OGsatkussa. Ihmetteli vaan kumma kolinaa takana ja iskrihan se siellä heilui.Passi kirjoitti:Tasasen siisti kumin kokonen reikä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001