900i käynnistyy huonosti, nykii tasakaasulla... pelaa taas

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

900i käynnistyy huonosti, nykii tasakaasulla... pelaa taas

Viesti Kirjoittaja tany »

Tässä mun just katsastetussa suappaassa ilmeni uusi vika. Käynnistyy vasta useamman startin jälkeen ja tarvitsee startin apua jäädäkseen käyntiin.
Kaasua poljettaessa "miettii" ja yskii, tasakaasulla ajettaessa "pumppaa" kierroksia eli nykii mutta ei terävästi. Kyseessä on 8-venttiilinen ruisku 900
vm 90. Katselin jo aiempia vastauksia ja jotakin ehkä hahmotin. Mutta apu olis tarpeen, ruiskut on mulle ihan hepreaa.[b[/b]
Viimeksi muokannut tany, Su Marras 13, 2005 22:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kaikki imusarjan letkut syyniin näin aluksi, sitten sytkäosien tsekkaus, tämän jälkeen jois ei pelaa, niin poistun neuvomasta :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Kuten Lefa42: tarkista KAIKKI letkut. Kuskin puolen etuvalojen taakse asettuu se kattihärpäke, tarkista sieltä myös.

Nimimerkki: Sama peli, aikani ihmettelin
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Kiitos, kun päivä valkenee alkaa putkimiehen hommat ja härpäkkeiden tutkinta.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Katopas vielä, onko sulla siinä ennen määräjakajassa (se mistä ne neljä putkea lähtee kanteen) pieni reikä kun katsotan kuskin puolen etulampusta päin. Nimimerkki "900i":ltä kannaattaa kysyä myös. Tai no pannaan tähän: 900i: Onko sulla se "perinteinen" seossäädös-reikä tulpattu vai ei? Omani on auki, ja kun sinne tökää kuusiokoloavaimen tarpeeksi syvälle, kone tukehtuu.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

kt kirjoitti:Omani on auki, ja kun sinne tökää kuusiokoloavaimen tarpeeksi syvälle, kone tukehtuu.
Ei sillä säätöreiän tulppaamisella ole seoksien tai muun toiminnan kannalta merkitystä. Lähinnä tulppa pitää roskat ja hienkan poissa säätöruuvin kannasta, säätäminen on helpompaa jos on puhdas kanta.

Jos säätöruuvista painaa, määräjakajan lautanen painuu alas, ja bensansaanti loppuu.

http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... _11?full=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Jotakin vastaavaa oli omassani joskus muinoin, ohjauspaineensäädin oli viallinen. Vaikea noista on tosiaan sanoa kun syvällisemmät tutkimukset vaatii aina bensanpaine mittauksia.

Kat mallissa se seoksen säädön reikä on alunperin niitattu umpeen.
Ilman kattia olevissa olen nähnyt sellaisen muovitapin jonka päässä ruuvi.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Non niin, valoa näkyy jo.
1) Irrotin letkun joka lähtee vas. lokasuojassa olevasta härpäkkeestä (Pyöreä musta, tulee kaksi sähköjohtoa, halkaisija n. 5 cm. Mikä se on?) ja tulee imusarjan alapuolella olevaan nippaan. Alko saabi pyöriä kuin mikäkin, käynti tasaantui ja kierrokset nousi. Ajossakin oli tasaisempi. Oletan, että jostakin syystä kone ei saa ilmaa kun noin pienen reiän avaaminen vaikutti näin paljon. Ilmanputsari tukossa, joku läppä jumii?
2) Virranjakajaan tulevasta alipaineletkusta imettäessä ei tunnu vastusta.
Oletan, että kalvo on särki. Onko alipainesäätimen kalvo vaikea tai kallis vaihtaa?
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Ilmanputsari vaihdettu, oli todella likainen. Ja hankala vaihtaa, sai koko ajan varoa ruiskuputkia. Käynti tasaantui huomattavasti, moottori herkistyi.

Mutta vielä on se alipainesäätäjä rikki, kiihdyttäminen on hankalaa ja hieman nykii tasakaasulla. Säätimen tilasin, maksoi 30-euroa essolla.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Säätimen vaihto onnistuu joillain paikallaan, joskus kandee ottaa jakaja pöydälle.
Säädin on jos pilkkua pannaan niin erilainen kat mallissa. Ei liene seksuaalista merkitystä. Itse ostin saabilta parivuotta sitten ja maksoin jotain 25e tingittynä.
Mutta saabin kautta tilattuna kysyyvät onko kat vai ei.

Lokasuojas oleva mustamokkula on kiihdytys rikastimen "kytkin" tms
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Hieman tähän aiheeseen liittyen, tuo satkuni on pari kertaa vaatinut pidemmän startin nyt viikon aikana, ja on ollut tuota kierroslukumittarin sekoilua, pitäisi vaihtaa siis se sytkään liittyvä palikka (tarkka nimi hakusessa) sieltä vasemman etulokasuojan kyljestä.

Käykö vastaava kärjettömän osa (Bosch) vanhasta 99:stä tuota korvaamaan, vai joudunko hakemaan mallikohtaisen?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Motonetin mukaan on sama Sytytyksen pääteaste jos 7liitintä rivissä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

900i kirjoitti:Motonetin mukaan on sama Sytytyksen pääteaste jos 7liitintä rivissä.
Asia selvä, kiitos. Tuolta 99:stä kun paljastui melko uudennäköinen (pöly/likatasoltaan) Bosch, ja varmasti pelaa paremmin, kuin tuo satkussa oleva Biltema.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Kylmäkäynnistysongelma jatkuu, en ole ehtinyt siihen paneutua. Mutta käynti parani loistavaksi kun vaihdoin alipainesäätimen ja säädin sytytyksen. Uskomaton ero! Kiitoksia vinkeistä.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Vastaa Viestiin