vakionopeudensäädin kaasarisatkuun *asennettu, toimii!*

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

vakionopeudensäädin kaasarisatkuun *asennettu, toimii!*

Viesti Kirjoittaja akyttala »

-90 kaasarisatkuun kaipaisin kyseistä varustetta, kun tulee ajettua pitkiäkin matkoja lähes tasaista tietä.
Sen verran haulla sain tietää, että tämä on mahdollinen yhdistelmä. Mutta miten systeemi toimii? Millainen periaate vehkeellä on, kun bensansyöttöhän on kuitenkin mekaaninen?
Mitä autoon tarvitsee lisätä, mitä vanhaa muuttaa ja mitkä autossa jo olevat osat kytketään sellaisenaan kiinni cruiseen?
Onko näitä aikoinaan ollut kovin yleisesti kaasari-Saabeissa, eli onko vaikea löytää alkuperäistä käytettynä vaikkapa purkuautosta?
Viimeksi muokannut akyttala, Ma Marras 20, 2006 12:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7504
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

tarkasta

Viesti Kirjoittaja mestari »

stekkaa aisaan liityvät vermeet fiat 127:sta eikö siinä ollut ryyppy ja toisessa vivussa joku nopea joutokäynti,sillä voisi auttaa asiaa
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Onhan orkkiksessa vakionopeusssätimessä melkomoisesti tavaraa: alipainepumppu, alipainesylinteri ja muutama kytkin, ja se tärkein, eli alunperin vakionopeussätimisten nopeusmittarissa on pyörimisnopeusanturi, johon koko homma perustuu.
Periatteessa osat voi siirtää kaasarisatkuun, tuo alipainesylineri kiskoo kaasuvaijeria - ei se tiedä, mitä siellä toisessa päässä on!
Mutta tuo nopeusmittari tarvitaan, eli siellä on liitin vaijerin vieressä mittarin takana.
Osaavat pistäkööt linkin, jossa nuo vermeet on kuvattuna.
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eihän tuolla cruisella ole bensansyötön kanssa mitään tekemistä joten ihan sama onko kyseessä kaasari vai ruisku. Pelaisi varmaan ihan hienosti kun vaan asentelee mistä tahansa OG900 saabista cruisen ja nopeusanturillisen mittariston.

Tuo cruisehan toimii yksinkertaisuudessaan niin että se lukee nopeustiedon mittaristolta ja sen perusteella sitten vain kiskoo tai löysää kaasuvaijeria. Vanhemmissa kaasuläpän luota, uudemmissa polkimen luota.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Tarvikkeenakin on vakionopeudensäädin saatavana. Makso viime kesänä Car-Partsilla 150 euroa. Eikä ole kovin kaksinen asentaa. Nopeuden ottaa
vetoakselilta johon asennetaan magneetit ja viereen tunnistin. Kaasua ohjaa alipainesylinteri joka kiristää tai löysää vaijeria. Lisänä ovat kytkimelle ja jarruvaloille tulevat anturit jotka löysää säätimen pois kun painaa kytkintä tai jarrua. Lisäksi siellä pitäisi olla sellainen elohopea-kytkin joka auton nopeasti heilahtaessa kytkee säätimen pois päältä. Elohopeakytkin varmistaa, ettei kaasu jää huutamaan jos vaikka törmäät seinään tms.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

helpommalla pääsee ku siirtää toisesta saabista vakkarin. on erilliset johtosarjat ja kaikki. kattoo vaan että ottaa liittiminen sen rintapellin läpiviennin niin ei tartte ku tökätä paikalleen vapaisiin paikkoihin toisessa autossa.
Nopeusmittarin vaihtaa vaan että on se nopeusanturi ku ei taida olla -90 paikkaa mittarissa et laittas vain pelkän anturin paikoilleen.

Tuli parikesää sitte tehtyy tälainen siirto ja päivä meni ku purki vanhasta ja korjas nopeusanturin piirilevykatkoksen ja puhdisti poljinkytkimet jne.
Helppo homma. Tarvikkeessa menee aika enemmän ja ruveta värkkään vetareihin magneetteja jne. ei pelaa kauaa nääs.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7353
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei tarvii vaihtaa edes nopeusmittaria kun lisää sinne sen kelan mikä vanhemmissa cruiseissa on ollu. Ainakin osassa vanhemmissa mittaristoissa on jopa tuolle kelalle ollu sellainen puolivalmiiksi puhkottu paikka siellä mittariston takana. Tosin 89:ssä voi olla jo valmiina jolloin se ei vaadi kuin jännitesyötön jotta saadaan nopeussignaali ulos.
Siitä löytynee lisää haulla.

Jossain pitäis jopa olla kuvat tuosta kelasta ja sen asennuspaikasta mutta tähän hätään en löytäny.
Jos moiset osat löytyy ja asennus tulee ajankohtaiseksi ni YV:llä voi kysellä noita kuvia.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

En saanut mielenrauhaa tuolta nopeusanturilta ennen kuin menin tuonne sateeseen tuikkimaan taskulampulla kaiutinritilän aukosta sisään. Aikani sitten etsittyäni, osui silmiin musta 3-napainen liitin mittarivaijerin oikealla puolella mittarin katsomissunnasta. Sekö se on?

Riittääkö nyt, että hankin vaikkapa samanvuotisesta satkusta tarvittavat osat, asennan kiinni ja liitän sellaisenaan johtoniput paikoilleen? Vai tarvitseeko auto sähköihinsä vielä jotain muutosta?
Entäpä minkävuotisesta autosta tuohon saa helposti sovitettua vakionopeudensäätimen?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, jos nopeusmittarin taustassa on joku liitin, niin kyllä siihen saa cruisen kiinni. Hankit vaan osat ja kytket kiinni. Ei ollenkaan mahdoton projekti.

Kuvia mittaristosta:
http://www.fixmysaab.com/diydash/instru ... ster2.html

Cruisen komponenttien esittelyä:
http://townsendimports.com/Web/electric ... ontrol.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mietitään nyt tätäkin tässä kaiken muun keskellä, kun taas muistui mieleen.
Saako tuota vanhempaa cruisea, joka ottaa mittarista 2-napaisesta liittimestä nopeustiedon, sovitettua tuohon uudemman mittariston perään, jossa on 3-napainen liitin?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7353
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Saa, itsellä juuri näin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Löytyykös netistä kytkentäohjeita tuollaiseen? Jos löytyy, niin mistä?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7353
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei siinä mitään ohjeita tarvita, nopeusanturin johdotus on tuossa aiemmin käyty läpi.
Johtosarja on irtonainen muista sähköistä.
Sulakerasialta löytyy paikka mistä saa sähköt ja poljinta vetävä pumppu tulee lämppärin kennon ruuveihin.

Haulla löytyy monennäköistä kirjoitusta mm.meikäläisen kyselyitä.

Sulla ei ilmeisesti tuota vielä ole? kannattaa kattoo että saat koko johtosarjan myös ne sulakerasian läpivienteihin tulevat pistokkeet..

Ja jos asentaessa tulee ihmetyksii niin annetaan lisää vinkkii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

tetammi kirjoitti:Ei siinä mitään ohjeita tarvita, nopeusanturin johdotus on tuossa aiemmin käyty läpi.
Johtosarja on irtonainen muista sähköistä.
Sulakerasialta löytyy paikka mistä saa sähköt ja poljinta vetävä pumppu tulee lämppärin kennon ruuveihin.

Haulla löytyy monennäköistä kirjoitusta mm.meikäläisen kyselyitä.

Sulla ei ilmeisesti tuota vielä ole? kannattaa kattoo että saat koko johtosarjan myös ne sulakerasian läpivienteihin tulevat pistokkeet..

Ja jos asentaessa tulee ihmetyksii niin annetaan lisää vinkkii.
Ei ole vielä, mutta liikkellä näkyy olevan näitä vanhempien autojen laitteita kuin näitä uudempia versioita.
Tuohon lähinnä olisin tarvinnut jotain kytkentäselvitystö, että miten se vanhempi sarja kytketään tuohon uudempaan nopeusmittariin? Ei tuosta aiemmin vielä selvinnyt.. Vai onko se niin, että sarjassa olevat kaksi johtoa tulevat mittarin taakse kahteen liittimeen suoraan ja mittarin takana olevaan kolmanteen liittimeen kytketään sähköä vai ei mitään?
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

No nyt setti on maksettu ja odotetaan, koska postiluukusta tulee lappu, että voi noutaa.

Ilmeisesti asennus on suurimmaksi osaksi pala kakkua, mutta mihin tuo ohjausboksi ja rele kiinnitetään?
Johdotukset menevät valmiiden liittimiensä kautta, mutta mistä alipaineletkut kulkevat?

Saako tuon asennettua sen enempiä purkamatta, kun vaan kääntää jalkatilan ilmaputken sivuun, vai pitääkö se kojelaudan alapuolinen paneeli irrottaa asennuksen ajaksi?
Vastaa Viestiin