Kärjettömän sytytyksen säätö virtakynää avuksi käyttäen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Johan tuossa alussa kerroin, että käytännössä on todetto toimivaksi. Ja todetaan uudelleen jälleen, kun käyn kotona seuraavan kerran ja kierrän nopan sytkän kuntoon.
Voin vaikka webbikameralla ottaa toimenpiteestä videon, jos onnistun läppärin virittämään läheisyyteen paskaamatta sitä pahemmin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Samalla laillahan se sytkämoduli katkoo puolan maata, kuin vanhoissa katkojankärjet. Puolan toimintaperiaate on ihan sama molemmissa. Yleismittaria en ehkä kuitenkaan kytkisi siihen vaan tekisin lampulla. Yleismittari ei välttämättä tykkää siitä jännitepiikistä, minkä siitä puolen miinukselta saa näppärästi. 8O

Niin ja siitä anturista. En näe mitään estettä, etteikö hall-anturi toimisi yhtälailla mateluvauhdissa (hivutetaan jakajaa tai moottoria käsipelissä), kuin auton kierroksillakin. Jos se ei toimisi tuossa tilanteessa, niin miten nämä kärjettömät yleensäkin lähtisivät käyntiin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Mertmi kirjoitti:Samalla laillahan se sytkämoduli katkoo puolan maata, kuin vanhoissa katkojankärjet. Puolan toimintaperiaate on ihan sama molemmissa. Yleismittaria en ehkä kuitenkaan kytkisi siihen vaan tekisin lampulla. Yleismittari ei välttämättä tykkää siitä jännitepiikistä, minkä siitä puolen miinukselta saa näppärästi. 8O

Niin ja siitä anturista. En näe mitään estettä, etteikö hall-anturi toimisi yhtälailla mateluvauhdissa (hivutetaan jakajaa tai moottoria käsipelissä), kuin auton kierroksillakin. Jos se ei toimisi tuossa tilanteessa, niin miten nämä kärjettömät yleensäkin lähtisivät käyntiin?
Autoalan koulutuskeskus oy:n moottorialan sähköoppi kirja kertoo tälläistä! 8O

Elekroonisten sytytys laitteiden aiheettoman rikkoutumisen välttämiseksi on syytä noudattaa seuraavia ohjeita:

- puolan napoihin 1 ja 15 ei saa kytkeä minkäänlaisia lisälaitteita jota valmistaja ei suosittele
- puolan napaan 1 ei saa kytkeä runkoo,eikä akun jännitteeseen
- puola napaan 1 EI SAA KYTKEÄ KOETUSLAMPPUA



Jos järjestelmässä Hall-tahdistin,eikä ohjaimessa ole lepovirran katkaisua,perusajoitus voidaan tehdä JÄNNITEMITTARILLA!!KOETUS LAMPPUA ei saa käyttää!!! :wink:
Jännitemittari kytketään puolan navan 1 ja rungon väliin.
Jos mittari näyttää akun jännitettä katkoja on auki ja jos ei näytä silloin on katkoja kiinni!
Viimeksi muokannut ecopower, Pe Joulu 02, 2005 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

:lol: :lol: Strobolamppu tuohon pitää hommata, tai saahan sitä säätää jos haluaa :lol: :lol:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hyvä ecopower, kiitoksia tiedosta. Eipähän näköjään tarvii koetinlamppuakaan laittaa enää puolanliittimiin. ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mitä muuten satkun korjausopas sanoo tästä hommasta? Joku kirjan omistava voi kurkata, jos siellä olisi kerrottuna.
Löytyykö muuten tuommosta korjausopasta pdf:nä mistään? Paikallisessa Suomalaisessa ei ollut kuin tonnarin kirjoja, ja sellainen jo löytyy. Satkun kirja pitää tilata ja se kestääääää...
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kärjettömän sytytyksen säätö virtakynää avuksi käyttäen

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Pitää kirjoittaa vanhaan topiciin, kun en mistään löytänyt vinkkejä seuraavaan. Mikä ajoitus pitää allekirjoitukseni mukaisessa saabissa olla? Minkä vauhtipyörän merkin tähtään kytkin kopassa olevan merkin kohdalle storobon välähtäessä? Strobo löytyy, mutta ei tietoa miten sytkä säädetään. Tyhjäkäynnillä, pitääkö joku alipaineletku irroittaa?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kärjettömän sytytyksen säätö virtakynää avuksi käyttäen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

alipaine letku irti 14 astetta tyhjäkäynnillä kertoo bentleyn kirja
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kärjettömän sytytyksen säätö virtakynää avuksi käyttäen

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

nalleolut kirjoitti:alipaine letku irti 14 astetta tyhjäkäynnillä kertoo bentleyn kirja
Pukkia odotellessa sen verran asiaa tutkin, että eipä tuossa versiossa ole lainkaan alipaineletkua virranjakajalla. Ei siis ole edes sitä alipainekello mokkulaa jakajan kyljessä. Pitääköhän jostain muualta nyppästä letku irti? Käy ja kukkuu kuitenkin. Kesään taitanee säädöt mennä, kun ei ole lämmintä paikkaa missä ährätä tota.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kärjettömän sytytyksen säätö virtakynää avuksi käyttäen

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Mimmi kirjoitti:Sinulla ei ole jakajasa mitään säätöä, joten älä edes yritä.
Sytkä saa impulssitiedon kampiakselin asentoanturilta.

Katoppas. Tätä se sitten on, kun kiisselillä tulee enimmäkseen kurvailtua. Elikkäs tossa saabissa on se paljon puhuttu hall anturi. Säästyipä sytkän roplaaminen sitten. Arvoin vain, että onko sytkä ihan kohdillaan, kun kiertäminen meinaa loppua 3500 rpm vaihde päällä kiihdyttäessä. Startissakin kone pyörii varmaan 3 kertaa ympäri ennenkuin starttaa. Sytkää nyt en sitten ainakaan säädä. Noh kuten jo tokasin niin onneksi käy ja kukkuu. Kiitos vastauksesta :)
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kärjettömän sytytyksen säätö virtakynää avuksi käyttäen

Viesti Kirjoittaja saamu »

Lisää kysymystä vanhaan aiheeseen.

Mikähän on sytytysennakko moottori sammutettuna 8-venttiilisessä vuosimallin -88 kaasarikoneessa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kärjettömän sytytyksen säätö virtakynää avuksi käyttäen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kärjettömän sytytyksen säätö virtakynää avuksi käyttäen

Viesti Kirjoittaja saamu »

Ko. korjaamokäsikirjassa ilmoitettu ennakko on moottori käynnissä. Lienee siis eri moottori sammuksissa säädettynä. Onko jollakin siis tietoa tuosta ennakosta moottori sammutettuna.
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kärjettömän sytytyksen säätö virtakynää avuksi käyttäen

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Milläs olette ysiysissä (h-moottori) pyörittäneet moottoria? Ei tunnu mikääb avain mahtuvan kampuran ja tulipellin väliin. Saisikohan vauhtipyörän päädystä jollain konstilla?
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kärjettömän sytytyksen säätö virtakynää avuksi käyttäen

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Ihan olen nelonen päällä työntämällä nytkytellyt.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Vastaa Viestiin