900i kylmäkäynnistys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Jos on pakkasta semmoista -5 astetta tai enemmän, niin tahtoo tuo käyntiin lähteminen olla vähän tuskaista. Kyllähän se lähtee, mutta aika pitkään saa sitkutella startilla. Yleensä ei lähde edes ekalla.

Jos on ollut lämmityksessä, niin silloin ei kyllä ole mitään ongelmia...

Sanokaapa, jotta mitä kannattaisi myllystä tarkistella? Kulutus on pysynyt ihan aisoissa, samoten tehot on tallella.
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

tknummelin kirjoitti:Jos on pakkasta semmoista -5 astetta tai enemmän, niin tahtoo tuo käyntiin lähteminen olla vähän tuskaista. Kyllähän se lähtee, mutta aika pitkään saa sitkutella startilla. Yleensä ei lähde edes ekalla.
...
....
Mulla sama homma -88i satkussa! Monta kertaa pitää startata ja kitkuttaa, että lähtee. Yli -15c saa rukoilla vartin, ennen kuin heppa hörähtää käyntiin.
Kuulema joku kylmäntunnistusruuvi(!) tai joku on rikki, mutta tarkemmin en tiiä. Se vissiin saa saman verran bensaa kuin lämpimänä, joka ei tietenkään oo riittävästi.

Kulutus 8-12l/100, sekalainen kaupunki/maantie. Tulppia en oo tutkinu, enkä kyllä muutakaan. Virranjakajan kanteen taisin suihkutella jotain ceeärceetä, johtoja vähän vääntelin. Eipä tietenkään auttanu.

Jos tuosta helpolla hommalla pääsee, niin vinkeistä ollaan täälläkin kiitollisia.
OG900i -88
VW 1300 -70
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Vaihtakaa lämpöaika-kytkin uuteen, eiköhän se sillä tokene, jos ei suuttimet tiputtele tai kansi falskaa. Motonetistä 49,90 (aito Bosch), merkkiliikkeestä tingittynä n. 60€.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1822
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Ekana tulee tietysti mieleen että kannattaa kylmäkäynnistys suutin vaihtaa. Myös huonokuntoiset ruiskusuuttimet voivat olla syynä huonoon käynnistymiseen. Virranjakan alipaine säädinkin tahtoo ajan mittaan mennä puhki ja se myös kannattanee tsekata.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Kumpi kannattaisi ensin kokeilla, kylmäsuutin vai lämpö-aikakytkin? Voisiko niitä jotenkin testata? Meinaan vaan, jos saan muistuttaa, niin opiskelijabudjetissa toi on yhden kuukauden kaikki ylimääräiset rahat toi 49,90€... :oops:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Mitä luokkaa lienee oomiarvot kylmänä, jos ottaa lämpöaikakytkimen irti ja tuikkaa yleismittarin napoihin? Entä lämpimänä?


Ao sivuilla oli jotain, mutta eipä oo haisua, onko tuo sama ruisku
http://www.auto-solve.com/mech_inj.htm#MFI10

Tuolta löytyi myös jotain
http://saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=117545
OG900i -88
VW 1300 -70
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tknummelin kirjoitti:Kumpi kannattaisi ensin kokeilla, kylmäsuutin vai lämpö-aikakytkin? Voisiko niitä jotenkin testata? Meinaan vaan, jos saan muistuttaa, niin opiskelijabudjetissa toi on yhden kuukauden kaikki ylimääräiset rahat toi 49,90€... :oops:
No eiköhän noita k-jet satkuja löydy sen verran, että kokeilemalla selviää kumpi on susi...Jos arvata pitäisi, niin kyllä se tuon kytkimen puoleen kääntyisi. Testatakin toki voi, eli tulpanjohdot irti (tai vaikka puolanjohto...) silleen, ettei kipinä iske "ikävään" paikkaan, sitten kylmäkäynnistyssuutin irti, pistä se johonkin purkkiin (piuha kiinni) ja yritä startata kylmää konetta. Jos ei tule tipan tippaa,niin mittaa jännitteet liittimeltä starttiyrityksessä. Jos on jännitettä, mutta suutin ei ruiki, on suutin susi, jos ei ole jänniteitä, niin kytkin on susi. Tai jotain.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jossain foorumilla oli nää arvot lämpöaika- anturille
Lämpöanturi: 0 astetta 5700-5900 Ohm
20 astetta 2400-2600 Ohm
40 astetta 1100-1300 Ohm
60 astetta 500-700 Ohm
80 astetta 300-400 Ohm
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

stara kirjoitti:jossain foorumilla oli nää arvot lämpöaika- anturille
Lämpöanturi: 0 astetta 5700-5900 Ohm
Lämpöaikakytkimen olennainen toiminta ei ole lämpötilan mukaan muuttuva vastusarvo, staran viittaaman taulukko koskee sähköruiskujärjestelmän LH-jetronicin jäähdytysnesteen lämpötilaa mittaavaa lämpöanturia.

Mekaanisessa katittomassa K-jetronic-ruiskussa ei ole lämpöanturia, josta voisi tuollaisia em. lämpötilariippuvia vastusarvoja mitata. Sen ominaisuus on vaan estää startilta tulevan jännitteen pääsy kylmäkäynnistyssuuttimelle jos jäähdytysneste on valmiiksi lämmintä tai jos starttaus kestää kymmenkunta sekuntia tai pidempään.

Näistä on kyllä ennenkin virheellisesti keskusteltu lämpöaikakytkin-otsikon alla. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=21437#21437
Viimeksi muokannut jus, To Tammi 21, 2016 08:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Sen messinkisen isohkon mutterin näköisen "lämpöaikakytkimen" vaihdoin hajottamolta haettuun toiseen niin alkoi mun -87 8v iivari taas lähteä käyntiin vanhaan malliin. Auttoi ainakin tässä tapauksessa vaihto. Auto on nykyään kilvettömänä tuolla takapihalla, ollut jo kaksi vuotta, välillä seisonut koskemattomana puolikin vuotta, akunkenkä irti. Käynnistyy ekayrittämällä, ainakin toistaiseksi on pelannut hyvin. Muuten hyvä auto mutta se korin rapeus.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

tUrpoEinari kirjoitti:Sen messinkisen isohkon mutterin näköisen "lämpöaikakytkimen" vaihdoin hajottamolta haettuun toiseen niin alkoi mun -87 8v iivari taas lähteä käyntiin vanhaan malliin. Auttoi ainakin tässä tapauksessa vaihto.
Nyt on mullakin vetämässä huuto.netissä tarjous tuosta osasta...Mun mielestä osia kannattaa aina kysyä semmoisisilta, joiden nimimerkki päättyy jotain _1990 tai vastaavalla tavalla :roll: Voi saada halvalla haluamansa.

EDIT: Niin, ja mistäs tuota osaa kannattaa metsästää pellin alta? :oops:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

tknummelin kirjoitti:EDIT: Niin, ja mistäs tuota osaa kannattaa metsästää pellin alta? :oops:
Sylinterikannen kytkimenpuoleisesta päästä termarikotelosta, sojotta kohti jäähdytintä. Kaksi johtoa. Siinä on myös toinen pienempi anturi, yksijohtonen, se on lämpömittarin. siis jos autosi on tuo -88 malli.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

tUrpoEinari kirjoitti:
tknummelin kirjoitti:EDIT: Niin, ja mistäs tuota osaa kannattaa metsästää pellin alta? :oops:
Sylinterikannen kytkimenpuoleisesta päästä termarikotelosta, sojotta kohti jäähdytintä. Kaksi johtoa. Siinä on myös toinen pienempi anturi, yksijohtonen, se on lämpömittarin. siis jos autosi on tuo -88 malli.

Eikö 88-mallisessa kasitappisessa ole nämä systeemit:

Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Isolohko kirjoitti:
tUrpoEinari kirjoitti:
tknummelin kirjoitti:EDIT: Niin, ja mistäs tuota osaa kannattaa metsästää pellin alta? :oops:
Sylinterikannen kytkimenpuoleisesta päästä termarikotelosta, sojotta kohti jäähdytintä. Kaksi johtoa. Siinä on myös toinen pienempi anturi, yksijohtonen, se on lämpömittarin. siis jos autosi on tuo -88 malli.

Eikö 88-mallisessa kasitappisessa ole nämä systeemit:

[kuva]
Tuo näyttää paljon tutummalta :) Katsotaanpa siitä suunnasta. Kunhan vielä saisi sen varaosan (hirmu herutus käynnissä)... 8)
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Tuossa vielä hieman tarkemmin
kylmäkäynnistysventtiili:

Kuva

ja

lämpöaikakytkin:

Kuva

Itse lähtisin ensin tutkimaan kylmäkäynnistysventtiilin toimintaa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vastaa Viestiin