Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Hyvältä näyttää :)
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo, ja kun saan loput kuvat tänne niin sitten alkaa jo hymyilyttää.. :twisted:

Mites kun overdrive.fi foorumilla joku väitti että tollanen K-Jetronicin pumppu sopisi tohon ja että sen tuotto riittäisi kaikille suuttimille ? Tollasen takissa olevan pumpun tehokkaampaan vaihto ei taida olla mikään bolt on juttu ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Eli pähkäiltiin tuolla overdrive.fi foorumilla ja kokeillaan sitten vaan ihan kylmästi ottaa bensaa noille NX:n suuttimille tuolta bensakiskosta vakiopumpulla olettaen että sen tuotto riittää, jos joku haluaa olla jälkiviisas niin mielellään aika nopeasti :idea:

kai turbossa sentään on sama pumppu kun vaparissa ???

Mä en ainakaan löytänyt tehokkaampaa pumppua tollaseen ja lähtöjä tankissa ei näyttänyt olevan, meinasin jo hetken sellasella putki missä jengat+ mutteri + tiiviste + tiiviste + mutteri tehä uuden lähdön tohon tankin pohjaan mutta en taida sittenkään uskaltaa.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kyllä kai sen k-jetin pumppu pitääs sopia ja tuotto olisi kovempi.
VW transporter 2.5tdi vm.99
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Eli tohon vois vaihtaa sellasen K-Jetronicin pumpun ja toivoa että sellasen tuotto riittäisi myös noille NX:n suuttimille ? Kun mulla ei ole hajuakaan että kuinka paljon noi suuttimet tarvii bensaa..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

moonlight-tuning kirjoitti:Eli pähkäiltiin tuolla overdrive.fi foorumilla ja kokeillaan sitten vaan ihan kylmästi ottaa bensaa noille NX:n suuttimille tuolta bensakiskosta vakiopumpulla olettaen että sen tuotto riittää, jos joku haluaa olla jälkiviisas niin mielellään aika nopeasti :idea:

kai turbossa sentään on sama pumppu kun vaparissa ???

Mä en ainakaan löytänyt tehokkaampaa pumppua tollaseen ja lähtöjä tankissa ei näyttänyt olevan, meinasin jo hetken sellasella putki missä jengat+ mutteri + tiiviste + tiiviste + mutteri tehä uuden lähdön tohon tankin pohjaan mutta en taida sittenkään uskaltaa.
mulla on jaggen takaluukussa semmonen muovinen turvatankki missä on lähdöt juurikin noin. hyvin pitää tavaran sisällä...
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

K-jetin pumpun volymetrinen tuotto ei ole suurempi mutta paineen tuotto on n.1-1.5bar suurempi kuin normi L-jetin pumpulla.

Tuottohan voi listätä laittamalla orkkiksen rinnalle tuon K-jetin pumpun.
Pumputhan voi sijoittaa myös tankin ulkopuolelle.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

V-M kirjoitti:K-jetin pumpun volymetrinen tuotto ei ole suurempi mutta paineen tuotto on n.1-1.5bar suurempi kuin normi L-jetin pumpulla.

Tuottohan voi listätä laittamalla orkkiksen rinnalle tuon K-jetin pumpun.
Pumputhan voi sijoittaa myös tankin ulkopuolelle.

V-M
Eli periaatteessa kun en tarvitse lisää painetta vaan tuottoa niin pumpun vaihto on ihan yhtä tyhjän kanssa ??

Mistä otan lähdön tolle pumpulle, tai noille pumpuille ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

xjford kirjoitti:mulla on jaggen takaluukussa semmonen muovinen turvatankki missä on lähdöt juurikin noin. hyvin pitää tavaran sisällä...
Millanen jagge ??

Meinasin että ottaisi vaan ton extralinjan eli noitten NX:n suuttimien linjan kun toi loiskelevyttäminen tulee sitten eteen jos ottaa kaikki tollasilla, saako niitä jostain ihan perus kaupoasta ja onko ne kaikki polttoaineen kestäviä ?


Kuva

Ai niin miten muuten tollanen hemputin työkalu oikeeasti toimii, vedänkö poralla ja sitten kierrän ton holkin paikalleen vai ????
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

moonlight-tuning kirjoitti:Mistä otan lähdön tolle pumpulle, tai noille pumpuille ?
Eikös suuttimille voisi väsätä oman pikkutankin pumppuineen?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

No esim. sinne tankin kannuun putki sen pumpun tilalle ja syötöt sitten tankin lähtö putkesta ulkopuolisille pumpuille. Kyllä siitä 8mm putkesta soppaa tulee ihan noille normi pumpuille riittävästi.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

V-M kirjoitti:No esim. sinne tankin kannuun putki sen pumpun tilalle ja syötöt sitten tankin lähtö putkesta ulkopuolisille pumpuille. Kyllä siitä 8mm putkesta soppaa tulee ihan noille normi pumpuille riittävästi.

V-M
Nuin tehdään ja auton alle parit normi ruiskupumput. Kiitän.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Eli nythän oli jo imusarja pöydällä niin tälleen jatkettiin, pakko taas mainostaa että aikas kiva setti toi NX siellä oli jenkatapit ja kaikki mukana, täys setti, ja ainakin tähän asti tosi helppo lätkiä paikalle..
http://www.partboys.net

Kuva

Eli mulla oli imusarja pöydällä, siinä on aika sopivat (tasaset paikat) tossa heti kun imusarjan "kanavat alkaa"

Kuva

Ton enempiä ei imusarjasta tarvitse purkaa pois, rajakytkimen asennuksesta ei ole vielä ihan varmuutta että asennanko sitä ollenkaan.

Kuva

Hiosin sellasella pikkukoneella noi kohdat joihin ajattelin suuttimet, sai hiukan vielä tasotetuksi niitä kohtia. T niinkuin turbo :roll:

Kuva

Meinasin ensin että vedän ne suuttimet ihan linjaan tohon mutta toisaalta noi tasaset kohdat ei ollu ihan linjassa ja jokaiselta suuttimelta tulee kuitenkin omat putket niin päädyin tohon toiseen ratkaisuun että laitan suuttimet noihin tasasiin kohtiin vaikkeivat ole aivan linjassa, tollasella pistepuikolla ensin kunnon alku, ensin tein pienen jäljen..

Kuva

Sitten kunnon iskulla poraamista varten iso jälki, kun ensin oli varmistettu noista aikaisemmista jäljistä että ollaan keskellä "kanavaa".

Kuva

Tollanen jälki, tuli aika hyvä jälki kun toi vaikutti aika pehmeeltä alumiinilta.

Kuva

Tosta näkee ehkä paremmin ton pisteen, tohon oli aika helppo porata.

Kuva

Ja sitten kylmästi akkuporalla, koitin kyllä tovin sovitella tota imusarjaa pylväsporaan mutta ei se sinne istunut kirveelläkään..

Kuva

Varovasti ilman suurta painamista jottei käy vahinkoja, pora puri aika hyvin.

Kuva

Alkoi jossain kohtaa pelottaa että riittääkö tossa imusarjassa ainevahvuus kunnollisten jenkojen tekemiseen.

Kuva

Mutta aika tovin sai kuitenkin porata ennen kun meni läpi, tosin en painanut paljoa jottei satu mitään vahinkoja kun toi materiaali vaikutti oikeesti aika pehmeelta ja huokoselta.

Kuva

Tollanen reikä, ja ihan OK toi seinämävahvuus, saa jengat tehtyä.

Kuva

Kuva

Kuva

Tossa sama toistettuna joka kanavaan, lähes sama seinämäpaksuus kaikissa noissa kanavissa.

Kuva

Ihan kunnollinen jenkatappi tuli sarjassa mukana, väännin oli sentään omasta pakista..

Kuva

Sitten jengat reikiin, meni aika kivuttomasti ja tapin sai kiertää melkein loppuun asti ennenkuin otti imukanavan alaseinään kiinni.

Kuva

Ihan siistit jengat tuli suuttimille, ja kyllä toi vahvuus riittää suuttimelle, että kiristää ja tiivistää kunnolla.

Kuva

Suuttimien sovitusta, toi ensimmäinen suutin oli kaikkein vaikein, joutu hiomaan vielä lisää pois imusarjasta että se kiristy oikeeseen kohtaan kun tolla suuttimella on toi suunta että miten päin sen kuuluu olla imusarjassa.

Kuva

Tossa jo alustavasti sovitettu kaikki suuttimet paikalleen, kiristämättä vielä.

Kuva

Noista pitäisi tehdä putket noille suuttimille noista jakoblokeista (4-1)

Kuva

Tosta lähtee, pikkusen taivutusta niin kai se siitä..

Ja jos tulee jotain neuvoja mieleen tai jotain niin kannattaa kertoa kun ekaa kertaa tuunataan tollasia autoon..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Yllätys että on bemarin varaosanumeroita näkyvissä! :D

Hienolta näyttää.. Odotetaan tuloksia :twisted:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Arvasin että joku poimii noi bempun laatikot kuvasta :evil:
Työt on töitä vaikka ne sitten tehtäisiin bemarin parissa.

Kyllä tästä vielä on matkaa koeajoon..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Vastaa Viestiin